„Australia”. Visul
https://www.ziarulmetropolis.ro/australia-visul/

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Australia” (2009), în regia lui Claudiu Mitcu, este un documentar de o oră despre participarea echipei româneşti a oamenilor străzii la Campionatul Mondial de fotbal pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.

Un articol de Ionuţ Mareş|5 martie 2017

Premisa documentarului „Australia”, apărut în 2009 și disponibil acum și pe platforma gratuită Cinepub, seamănă a scenariu de film american: câțiva foști sau actuali tineri ai străzii – dar și un fost deținut – din zona de vest a țării ajung în Australia ca membri ai echipei de fotbal a României care ia parte la Cupa Mondială pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.

Regizorul Claudiu Mitcu îi urmărește pe cei șase „jucători” și pe antrenorul lor înainte de marea aventură și, apoi, în timpul campionatului.

Lipsită de spectaculozitate și artificii, structura documentarului este cât se poate de clasică, însă această simplitate asumată a dramaturgiei permite o mai ușoară apropiere de personaje, în încercarea de a înțelege viața.

În prima parte, protagoniștii sunt filmați în mediul lor, cu accent pe dificultățile și personalitatea fiecăruia, suficient pentru a-i individualiza și eventual a câștiga empatia spectatorilor, în timp ce în partea a doua – prezența în Australia – ei apar mai mult ca un grup, fiind scoși din lumea lor.

australia_play

„Australia” este disponibil, de joi, pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Miza documentarului stă astfel în contrastul sau, mai exact, în ciocnirea dintre situația lor nefericită din România, unde sunt marginalizați și unde se percep ca fiind condamnați la sărăcie întreaga viață, și speranța pe care le-o dă visul lor australian de scurtă durată, întâlnirea cu o altă lume, pe care o văd, cel puțin la primul contact cu ea, ca fiind una a libertății și a tuturor posibilităților și în care – de ce nu – și-ar putea găsi și ei locul.

Există, inevitabil, ceva înduioșător în bucuria protagoniștilor dată de pregătirile și apoi de plecarea în Australia – nu doar că este prima ieșire în străinătate, dar exotismul țării în care ajung și atenția care li se oferă ca participanți la respectiva competiție de fotbal, inclusiv prin rolul de personaje într-un film documentar, îi fac să spere că viața lor se va putea schimba decisiv.

Claudiu Mitcu evită senzaționalismul, atât în desfășurarea narativă construită prin montaj (simplu, dar eficient), cât și în regie (discretă): personajele sunt importante, prin urmare ele sunt observate și lăsate să vorbească, să își povestească trecutul, să își exprime dorințele și să își manifeste bucuria sinceră pentru ceea ce li se întâmplă.

 

Articol apărut și pe blogul lui Ionuț Mareș.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.