Bomba „Aferim!”
https://www.ziarulmetropolis.ro/bomba-aferim/

CRONICĂ DE FILM A venit fără avertisment şi riscă să ia pe nepregătite o bună parte a publicului. Și asta pentru că „Aferim!”, al treilea lungmetraj al lui Radu Jude, nu este deloc reconstituirea istorică la care se vor fi aşteptat unii.

Un articol de Ionuţ Mareş|4 martie 2015

Nu doar că nu seamănă cu tipul de recompunere cu care ne-a obișnuit vechea cinematografie românească (de consum și propagandă, parte sau nu a „epopeii naționale”). Dimpotrivă – este (și) o încercare de a polemiza fățis cu tradiția acestei falsități. Fie și numai prin atenția pe care o acordă vieții cotidiene, domestice, sociale, și nu „mărețelor” și „glorioaselor” fapte istorice.

Demersul se arată, întrucâtva, similar cu cel al lui Lucian Pintilie în „De ce trag clopotele, Mitică?”, în termeni de marcare a convențiilor și punere pe masă a intențiilor auctoriale, de interogare a unui trecut reinterpretat prin inerenta subiectivitate artistică. Și este la antipod de stilul caranfilian, pentru care țelul suprem este seducerea spectatorului pentru a-l supune iluziei cinematografice. Radu Jude nu vrea, cu siguranță, să seducă. El vrea să provoace.

„Aferim!” este un film „istoric” ireverențios față de perioada pe care o alege – anul 1835 – și locul unde își plasează acțiunea – Țara Românească. Un fir Aferimnarativ care, alături de câteva mărci vizuale, trimite la westernurile de altădată – un zapciu (Teodor Corban) și fiul său (Mihai Comănoiu) pornesc, călare, în căutarea unui țigan rob (Toma Cuzin), fugit de la boierul său (Alexandru Dabija) din cauza unei aventuri sexuale cu nevasta acestuia (Mihaela Sîrbu).

Radu Jude reușește, succesiv, să scoată și să reintroducă spectatorul în film cu o ușurință impresionantă. Imaginea alb-negru semnată de  Marius Panduru este primul semnal al distanței pe care cineastul o pune între public și ceea ce se desfășoară pe ecran. Un obiectiv dublat și de trimiterea la un anume clasicism al compoziției. Opțiunea alb-negrului reprezintă și un racord cu fotografiile vechi. Dar, probabil, și o reflectare a convingerilor lipsite de nuanțe ale protagoniștilor, (încă) insuficient de îndrăzneți pentru a-și rosti până la capăt dilemele incipiente.

Apoi, bineînțeles, regia. Mai exact, opțiunea pentru (tradiționalele) planuri-secvență, în care camera este ținută, în cea mai mare parte, la distanță de personaje. Artificialitatea este, astfel, accentuată: protagoniștii sunt mai tot timpul în plan îndepărtat, lăsând dialogurile să iasă în evidență. Iar atunci când, totuși, se apropie, aparatul de filmat dezvăluie o panoplie de chipuri desprinse, parcă, din tablourile unui portretist cu înclinații realist-naturaliste.

Voit livrești și căutat emfatice, replicile – o bună parte, aforisme intenționate – amplifică efectul de distanțare. Extrase din surse literare și istorice ale vremii, dialogurile, bogate în arhaisme și punctate de „sudălmi” delicioase, nu permit în niciun moment spectatorului să uite că asistă la o operă cinematografică (neînțelegerea unora dintre ele poate crea frustrare, dar se înscrie în tentativa de chestionare a cât de mult ne putem apropia cu adevărat de trecut). O acțiune regizorală de autosabotare, de autoironizare, echilibrată, totuși, de impresionanta scenografie, cea care conferă coerență și credibilitate unei operațiuni, altfel, demistificatoare.

„Aferim!” este radiografia, ludică, a unor mentalități și moravuri, având ca teme centrale condiția romilor și a femeilor și raportul românilor cu străinii. Intenția lui Jude, așa cum reiese din film, este de a arăta că există o continuitate a anumitor tipare de gândire și de comportament, schimbate doar minimal de-a lungul timpului.

Însă tocmai în asta constă și neajunsul major al unui film care are, totuși, toate datele de a deveni un reper: insistența de a demonstra că „atunci” era, de fapt, ca „acum” și că trecutul și prezentul sunt legate printr-un etos care ar sta la baza identității românești. Jude alege o cale facilă de a-și ilustra ideile: ia câteva clișee despre firea românilor și le exemplifică prin anumite scene și prin unele personaje episodice.  Pe alocuri, se alunecă astfel periculos de mult înspre didacticism. Sau, mai generos, înspre superficialitate. Formal, Jude ne cere să nu-l luăm în serios. Tematic, însă, ar vrea să-i luăm de bune verdictele.

Oricât de diferit ar putea părea „Aferim!” de realismul din filmografia de până acum a lui Jude, sunt menținute unele mărci de autor. Nu se pierde dorința de a pune spectatorul în situații inconfortabile. Și, mai ales, de a arăta absurdul, ridicolul și nimicnicia la care se dedă omul căzut victimă slăbiciunilor și reflexelor sale.

INFO

„Aferim!” (România, 2015)

Regia: Radu Jude

Rating: ●●●●○

Foto: „Aferim!” – cinemagia

12
/10
/15

Cel mai recent film al regizorului Radu Muntean, Un etaj mai jos, a câștigat cel mai important premiu la Filmfest Hamburg, al treilea festival internațional de film din Germania, ca mărime. Până pe 15 octombrie, filmul poate fi văzut la Cinema City AFI Cotroceni și Cinemateca Union din București și la Cinema Victoria din Cluj.

09
/10
/15

Peste exact o săptămână, debutează cea de a X-a ediție a Zilelor Filmului German (ZFGX). Proiecția filmelor are loc la Cinema Studio, începând din seara zilei de 16 octombrie, data care marchează deschiderea ediției jubiliare, cu o peliculă de excepție: „Victoria”, elogiatul thriller al lui Sebastian Schipper, considerat surpriza germană a Berlinalei din acest an și răsplătit cu Ursul de Argint.

09
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Walk”, cel mai nou film al lui Robert Zemeckis, este reconstituirea spectaculoasă a unei fapte reale legendare, redată sub forma unei alegorii despre îndrăzneală şi cu tensiunea unui film de acţiune. Folosind inteligent 3D-ul, filmul oferă unul din cele mai rafinate momente ale cinemaului popular din acest an.

09
/10
/15

În ultimii 22 de ani Astra Film Festival a transformat Sibiul în spațiul privilegiat unde anual, timp de o săptămână, se poate vedea mersul lumii doar prin vizionarea selecției de filme. Viața de la 1,30 metri înălțime, spaimele interioare ale Hertei Muller – laureate a premiului Nobel, cum a învins Chuck Norris comunismul și viitorul filmului documentar în atelierele Aristoteles, sunt doar câteva din reperele weekend-ului la AFF 2015.

07
/10
/15

S-a dat startul celei de-a treia ediții a Dracula Film Festival. Hotel Transilvania 2 (R. Genndy Tartakovsky), film dublat în română de actorii Claudiu Bleonţ, Gabriel Spahiu, Anca Sigartău, Tamara Roman, Gabriel Costin şi Cristi Neacşu, a deschis ediţia din acest an a festivalului.

07
/10
/15

Les Films de Cannes à Bucarest și Asociația Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care își propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferințe, „Fii critic la Cannes!”, oferă șansa participanților de a obține o acreditare - cu transport și cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediția din 2016.

06
/10
/15

CRONICĂ DE FILM „The Martian”, noul blockbuster al lui Ridley Scott, oferă mult prea puţin din ceea ce promite, alegând o reţetă facilă de a ilustra o aventură spectaculară. „Black Mass”, regizat de Scott Cooper, are meritul de a-şi asuma genul filmului cu gangsteri, fără a cădea în tentaţia pastişei sau a luării în zeflemea.

05
/10
/15

12 dintre filmele care s-au întors cu trofee de la Cannes pot fi văzute pentru prima dată în România între 23 și 29 octombrie, la Les Films de Cannes à Bucarest. Laureatul cu Palme d’Or și marii câștigători ai premiilor pentru regie, scenariu, interpretare, Camera d’Or sau Un Certain Regard vor aduce la Cinema Studio, Elvire Popesco și Cinema PRO o frântură din agitația și entuziasmul provocate la Cannes.