Călătorii în timp
https://www.ziarulmetropolis.ro/calatorii-in-timp/

În timp ce în România, în primii ani după Revoluţie, cinema-ul de ficţiune se răfuia gălăgios cu trecutul recent, iar documentarul era în derută, cvasi-inexistent, după prăbuşirea Studioului Sahia, un tânăr fotograf din Germania, plecat în copilărie din Banatul românesc, Dobrivoie Kerpenisan, realiza două documentare splendide despre oamenii din satul natal.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 iulie 2019

Născut într-o familie de sârbi în comuna Sânpetru Mare din Banat şi plecat din România în Germania de Vest în anii `70, când era copil, Dobrivoie Kerpenisan, absolvent al Universităţii din Essen, este un fotograf, artist vizual şi regizor german independent.

Deși stabilit cu părinții în RFG, el revenea des în România, la rudele rămase în țară, încă de dinainte de căderea comunismului (așa cum mi-a mărturisit într-un interviu pe care îl voi publica în curând).

Revoluția l-a prins în România, unde venise să facă fotografii imediat după primele incidente de la Timișoara. Fotografiile realizate în acel decembrie istoric, atât în Timișoara, cât și în Sânpetru Mare, până recent abandonate, vor face obiectul unei expoziții ce va putea fi văzută spre finalul anului și sunt pretextul unui nou film documentar la care Dobrivoie Kerpenisan lucrează în prezent.

Pe atunci student și tânăr fotograf pasionat, Dobrivoie Kerpenisan a continuat și după 1989 să vină anual în satul natal. Transformarea prin care trecea comuna și, odată cu ea, întreaga Românie, dar și talentul și înclinația evidente pentru imagine, l-au împins să realizeze un documentar, „Joane`s Law”/„Legea lui Ioan” (1993), produs pentru o televiziune germană (împreună cu Dominique Andreas Faix).

Realizat pe 16 mm (și premiat ulterior la Festivalul Internaţional de Film de la Oberhausen), documentarul, care are 50 de minute, urmărește revenirea regizorului în satul în care a copilărit, unde își reîntâlnește rudele și pe localnici.

Aproape lipsit de dialoguri și doar cu unele momente în care se aude un comentariu în germană din off al regizorului, dar cu un elaborat design de sunet, „Joane`s Law” este mai curând un film-eseu.

La antipodul unei abordări clinice și observaționale, documentarul oferă o privire foarte personală asupra unei lumi care încearcă să se îndrepte, timid, spre un viitor presupus fericit, dar care pare deocamdată incapabilă să se desprindă de un trecut recent ce a lăsat urme adânci.

Dobrivoie Kerpenisan propune un portret cvasi-apocaliptic al unei societăți în derută, năucită. Însă în niciun moment tratarea regizorală nu sugerează cinism, dorința de revanșă sau de a face morală, și nici o atitudine de superioritate sau dispreț față de oamenii din fața camerei.

Dimpotrivă – pentru că este locul unde s-a născut și din care a plecat și față de care încă afișează o vizibilă afecțiune, Dobrivoie Kerpenisan descrie cu înțelegere, poetic, această lume, în ciuda durității ei, din fața căreia aparatul de filmat nu se retrage  – de la mizerie și sărăcie și până la sacrificarea brutală a animalelor.

Motivat parcă de dorința de a transmite mai departe cât mai multe momente puternice, relevante pentru universul cinematografic astfel (re)construit, montajul este unul alert și imprimă un ritm în acord cu zbaterile prin care trecea societatea românească a primilor ani de după Revoluție.

Iar camera este dinamică, mereu în mișcare, căutând deseori unghiuri neobișnuite, neașteptate, oferind astfel o privire nouă, proaspătă, exterioară deopotrivă cultural și estetic, asupra unei comunități din România acelei perioade.

Unul dintre localnicii surprinși în film este și Milos, un bătrân surdomut, analfabet şi singur. El va deveni protagonistul celui de-al doilea documentar al lui Dobrivoie Kerpenisan, „The Time Traveller”/„Călătorul în timp” (1995, 45 de minute), realizat tot pentru televiziunea germană.

Cu 30 de ani în urmă, sora lui Milos, Olga, a emigrat în America şi nu s-a mai întors. Visul bărbatului este să o vadă din nou. Filmat de asemenea pe 16 mm, documentarul urmăreşte prima călătorie în afara satului făcută de Milos, care merge însoţit de regizor tocmai până la New York, în încercarea de a-şi reîntâlni sora.

Farmecul indiscutabil al filmului este dat de carisma protagonistului, care reușește să se facă înțeles deși stăpânește doar o formă rudimentară, redusă la esențial, a limbajului semnelor, și de contrastul dintre lumea pe care o reprezintă, simbolic, Milos (o lume izolată, proaspăt ieșită din comunism) și societatea ultramodernă din New York, unde protagonistul ajunge după o călătorie epuizantă – mai întâi cu trenul și mașina până la București și de acolo cu avionul până în America.

Lipsit de asemenea de dialoguri și de interviuri în fața camerei și cu o coloană sonoră punctată de un comentariu în engleză al cineastului care aduce strict informații ce nu ar fi putut fi livrate prin imagini, „The Time Traveller” este portretul tandru al unui om special ajuns într-un mediu cu totul nou, aproape inimaginabil, unde descoperă rase şi stiluri de viaţă diferite, dar în al cărui exotism pare a se integra fără probleme.

Întâlnirea cu acest univers copleșitor îl obosește și îi perturbă liniștea lui Milos, care nu pare atât impresionat de ceea ce vede, cât mai mult dornic și nerăbdător să își îndeplinească scopul pentru care este acolo – regăsirea surorii sale.

Acest salt uriaș în viitor (în căutarea unei persoane dragi din trecut) pe care îl facem alături de bătrân pare să producă o senzație de vertij – este ceea ce sugerează regia, care încearcă să redea forța metropolei americane: de la zgomotul mașinilor și agitația umană a străzii și până la multitudinea de canale de televiziune prin care Milos zapează în camera de hotel, reclamele colorate și luminoase de pe clădiri și zgârie-norii amețitori.

Dincolo de subiectele evident ofertante, timpul pare să îl preocupe cel mai mult pe Dobrivoie Kerpenisan și constitue substanța celor două filme: „Joane`s Law” surprinde un interval, un moment de trecere între două perioade istorice, iar „The Time Traveller” redă suprapunerea brutală a două lumi aflate în epoci de dezvoltare diferite.

Dar cele două documentare mai sunt unite și de o abordare regizorală profund empatică și de o înclinație spre imagini puternice, de multe ori spectaculoase, care scot din banalitate obiectele și oamenii asupra cărora aparatul de filmat se oprește cu deschidere și curiozitate.

(Cele două documentare au fost proiectate în premieră în România abia în acest an, la Festivalul Ceau, Cinema! de la Timișoara și Gottlob, fiind descoperite, în urma unei întâlniri cu Dobrivoie Kerpenisan, de colegul meu Lucian Mircu, alături de care lucrez la selecția festivalului. Sper că ele vor avea cât de curând proiecții și în alte orașe și vor putea fi ulterior făcute disponibile și online, pentru că merită din plin descoperite).

20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.