Carol. Eleganţă şi discreţie
https://www.ziarulmetropolis.ro/carol-eleganta-si-discretie/

CRONICĂ DE FILM Ecranizare a romanului „The Price of Salt” (1952), publicat, din cauza tematicii, sub pseudonim de celebra scriitoare americană Patricia Highsmith, „Carol” (2015) este cronica asumat melodramatică, dar de o somptuozitate elegantă, a unei iubiri între două femei din medii diferite în New York-ul de la începutul anilor `50.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 martie 2016

Spre deosebire de o abordare deja clasică a unui astfel de subiect, scenarista Phyllis Nagy şi regizorul Todd Haynes nu pun apăsat accentul pe ciocnirea directă – şi, de altfel, previzibilă – dintre apropierea celor două femei, Therese (Rooney Mara) şi Carol (Cate Blanchett), şi intoleranţa societăţii. Nu aici este sursa tensiunii la foc mic pe care se sprijină totuşi filmul.

Interesul se îndreaptă mai mult spre dificultatea ca însăşi protagonistele să îşi conştientizeze şi să îşi asume pe deplin sentimentele una faţă de cealaltă şi să îşi depăşească limitările – impuse de convenţii, de educaţie, de statut social.

Bineînţeles, nu lipsesc tuşele din portretul unei Americi de tranziţie, între traumele de după cel de-Al Doilea Război Mondial şi transformările profunde ce urmau să vină peste doar câţiva ani. Însă acesta este doar fundalul, neostentativ, pe care este proiectată trama.

Atracţia şi pasiunea, sugerate insistent prin schimburi de priviri şi gesturi reţinute, sunt motoarele unei naraţiuni discrete – „Carol” nu este o critică acidă a puritanismului, ci o tentativă de a descrie cu acurateţe o iubire improbabilă, fără aerul de superioritate pe care îl oferă de cele mai multe ori distanţarea permisă de trecerea timpului.

Maestru al echilibrului, Todd  Haynes redă într-un mod cât mai reţinut dorinţa tot mai puternică ce se degajă între cele două femei nevoite să îşi reprime emoţiile – mai tânăra şi timida Therese, vânzătoare în departamentul de jucării al unui mare magazin şi fotografă aspirantă, şi blonda Carol, femeia fatală din clasa de mijloc, îmbrăcată ca în reviste şi cu un uşor aer afectat, mamă a unei fetiţe şi soţie în plin divorţ.

Nu e loc pentru exprimări publice ale afecţiunii (cel mult o mână pe umăr sau o mângâiere aproape imperceptibilă la masă în restaurant). Ea este lăsată pentru spaţiul intim, pe care cele două încearcă să îl găsească pornind într-o călătorie cu maşina şi petrecându-şi nopţile în moteluri. Însă chiar şi momentele de intimitate sunt dominate de o anumită discreţie – spectatorului nu i se oferă decât parţial poziţia unui voyeur.

Todd  Haynes invită la o privire mai degrabă rece, detaşată, raţională, nu la o imersiune incontrolabilă în vertijul emoţional dintre cele două femei, a cărui explozie este atent ţinută sub control.

Inspirate direct din instantanee ale fotografului Saul Leiter, numeroase cadre le înfăţişează pe protagoniste în spatele unor vitrine sau ferestre (aburite sau cu stropi de ploaie), ce pun o distanţă între spectator şi personaje. Însă aceste filtre pot funcţiona şi ca simbol subtil al obstacolelor impuse din afară în relaţia dintre cele două femei.

Realizat aproape în totalitate sub forma unui flashback al lui Therese, a cărei perspectivă, deşi dominantă, lasă loc şi pentru fragmente din viaţa de familie a lui Carol, filmul degajă deopotrivă melancolie şi optimism.

„Carol” a intrat în cinematografe la 26 februarie şi este distribuit de Pro Video.

INFO

Carol, 2015, Marea Britanie-SUA

Scenariu: Phyllis Nagy

Regie: Todd Haynes

Distribuţie: Cate Blanchett, Rooney Mara, Sarah Paulson, Kyle Chandler, Jake Lacy

Rating: ●●●●○



28
/12
/15

Topul celor mai bune filme ale anului este împărţit în două. Un clasament include 10 lungmetraje relevante lansate în cinematografe şi prezentate în premieră în România în 2015. Iar celălalt conţine alte 10 titluri îndrăzneţe proiectate exclusiv în festivaluri din ţară.

23
/12
/15

Revista Forbes a publicat obișnuitul său top 10 al celor mai rentabile vedete de la Hollywood, care în 2015 conține pe primele cinci poziții numele a patru actrițe. Mai slab plătite decât colegii lor bărbați, actrițele se dovedesc mai rentabile pentru producătorii de film.

23
/12
/15

Un episod din serialul de desene animate rusesc "Mașa și Mișka", de mare succes în toată lumea, care povestește aventurile unei fetițe și ale unui urs, a depășit un miliard de vizionări pe YouTube. În episodul numit "Mașa-Kașa", fetița descurcăreață pregătește cașă (cereale fierte în apă sau lapte, foarte populare la micul dejun), pe care le-o oferă tuturor animalelor din pădure.

23
/12
/15

INTERVIU „Îmi plac cel mai mult genurile amestecate – dramediile”, spune actriţa Mihaela Sîrbu, cunoscută pentru roluri din filme-reper recente ale Noului Cinema Românesc, precum „Aferim!”, „Toată lumea din familia noastră” şi „Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism”. Un interviu special despre actoria de film.

22
/12
/15

Actorul Andi Vasluianu interpretează rolul principal în cel mai recent proiect cinematografic al Iuliei Rugină, "Breaking News", alături de o adolescentă în vârstă de 15 ani, Voica Oltean, iar filmările pentru acest lungmetraj se vor încheia la sfârşitul lunii februarie.

21
/12
/15

Șase filme propuse anul acesta la Oscarul pentru Cel mai bun film străin vor fi proiectate între 8 și 10 ianuarie 2016 la Cinema Union din București. Weekend-ul de Oscar include două dintre peliculele care au fost anunțate de curând pe lista scurtă la premiul Oscar și au șanse la o nominalizare: Mustang (Franța) și Le tout nouveau testament (Belgia). Celelalte filme din program: Aferim!, The Assassin, Rams și Arabian Nights.

21
/12
/15

Anul 2015 a fost unul destul de bun pentru cinematografia română, după un dezastruos 2014: peste 20 de lungmetraje de ficţiune şi documentare, dintre care multe debuturi, lansate în cinematografe sau exclusiv la HBO, prezenţe în festivaluri importante şi câteva premii.

21
/12
/15

Actrița Stela Popescu s-a născut la 21 decembrie 1935, la Slobozia-Hodorogea, Orhei, Basarabia. După peste 55 de ani de carieră, dedicaţi teatrului şi filmului românesc, Teatrul de Comedie a realizat o expoziție de fotografie care rememorează unele dintre cele mai frumoase roluri ale ei pe scena acestui teatru.

17
/12
/15

Cultura română rămâne mai săracă la finalul acestui an, după ce regizoarea și scenarista Malvina Urșianu, actorii Eusebiu Ștefănescu şi George Motoi, compozitorul Marcel Dragomir, traducătoarea Antoaneta Ralian sau scriitorul și dramaturgul Valentin Nicolau ne-au părăsit în 2015.