Cartea perfectă pentru îndrăgostiți (și nu numai)
https://www.ziarulmetropolis.ro/cartea-perfecta-pentru-indragostiti-si-nu-numai/

Pentru că februarie este luna iubirii (veţi constata atât pe 14 februarie, cât şi pe 24), ne-am gândit ce carte s-ar putea dovedi perfectă atât pentru doamne şi domnişoare, cât şi pentru domni. Am optat pentru „Cele zece iubiri ale lui Nishino”, de Hiromi Kawakami (Polirom, 2015, traducere din japoneză de Florin Oprina).

Un articol de Andrei Crăciun|5 februarie 2020

Hiromi Kawakami este una dintre marile scriitoare nipone ale timpului nostru. Tot la Polirom au mai apărut două lucrări excepționale ale acestei autoare: Prăvălia de mărunțișuri a domnului Nakano și Vreme ciudată la Tokio (probabil, capodopera ei).

Revenind la curiosul caz al celor zece iubiri ale lui Nishino. Ideea care stă la baza cărții este banală (chiar și geniul are banalitatea sa): zece femei își povestesc iubirea pentru acest Nishino.

Ceea ce face această carte să fie mare și inubliabilă este stilul lui Hiromi Kawakami. Într-o vreme în care stilul a ajuns să fie batjocorit de saltimbanci în prime-time, s-ar cuveni să ne amintim că stilul însemna cândva altceva.

Hiromi Kawakami scrie cu acea delicatețe și forță pe care doar cei aleși o au. Fragment: În jurul lui plutea un aer straniu. Ceva ce nu vedeai la nimeni altcineva din clasă. Oricât ai fi încercat să pătrunzi în aerul acela, nu îi dădeai de capăt, așa mi se părea. Cu cât îl răzbăteai, cu atât te duceai mai adânc. Dar, oricât de profund ai fi scrutat, tot nu puteai ajunge la Nishino, ascuns dincolo de vălul acela de aer. Și, cu toate astea, aerul ăla era moale, cald și plăcut. Te trezeai pe neștiute cu iluzia că aerul ăla era Nishino însuși.

Hiromi Kawakami are tot ce face literatura niponă atât de puternică: imagini care rămân pentru totdeauna, viețile ca un puzzle în care fiecare bucată este lucrată până la perfecțiune, finețea regretelor.

Doamnele și domnișoarele se vor îndrăgosti pe loc de acest volum. Domnii își vor ascunde sensibilitatea, cum fac ei, dar lui Hiromi Kawakami, adevăr vă spun vouă, nimeni nu îi rezistă.

Vor ceda și dumnealor, uluiți de pisicile și magnoliile și arborii de camfor din această carte de dragoste și remușcare.

Hiromi Kawakami

Ceea ce face această carte să fie mare și inubliabilă este stilul lui Hiromi Kawakami. Într-o vreme în care stilul a ajuns să fie batjocorit de saltimbanci în prime-time, s-ar cuveni să ne amintim că stilul însemna cândva altceva.

Foto: Pinterest



14
/06
/21

Storis este prima aplicație de audiobookuri, ebookuri și podcasturi în limba română, un produs original și unic pe piața de carte din România, care își propune să ofere cititorilor o experiență nouă a lecturii și să așeze țara noastră pe harta revoluției digitale care se manifestă astăzi în toată lumea.

13
/06
/21

Unele cărți te pot însoți oriunde și oricând. Ele conturează un orizont mai generos. Ziarul Metropolis vă invită să descoperiți trei romane noi, recent apărute în România, care vă pot bucura oriunde și oricând.

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?