Ce citim? „Piranha: Copiii Camorrei”, de Roberto Saviano
https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-citim-piranha-copiii-camorrei-de-roberto-saviano/

Pentru că s-au deschis librăriile, vă propunem una dintre noutăţile literare ale Grupului Editorial Art: „Piranha: Copiii Camorrei”, de Roberto Saviano.

Un articol de Liliana Matei|16 mai 2020

Nicolas Fiorillo – zis Maharajahul – este un adolescent ambițios și inteligent care, la numai cincisprezece ani, urmărește cu înverșunare să pună mâna pe putere, să întoarcă banii cu lopata și să facă legea în orașul Napoli. Pe scuter, cu viteză, alături de gașca lui – pe care visează să o transforme curând într-o nouă paranza -, străbate străzile orașului, fură și minte, învață dedesubturile crimei organizate și ale traficului de droguri, leagă și dezleagă alianțe cu clanurile bătrâne, pentru ca în cele din urmă să înceapă să controleze cartier după cartier în goana lui amețitoare spre vârful ierarhiei. Doar că, așa cum se întâmplă întotdeauna, vâltoarea în care se lasă purtat, ba chiar se aruncă cu capul înainte – una a violenței și a morții – ajunge să-i cuprindă și pe cei nevinovați.

Piranha: Copiii Camorrei (Editura Art, colecția musai) imaginează o poveste de o fascinație sinistră cu aceeași însuflețire cu care a transformat Gomora într-o senzație mondială.

„Cu acea îndrăzneală nedisimulată specifică oricărui scriitor adevărat, Roberto Saviano mai spune o dată povestea inimii îndurerate și neînfricate a orașului Neapolelui.” Elena Ferrante

„Nu reușesc niciodată să păstrez distanța, așa că am suferit mult de-a lungul timpului. Uneori mi-a plăcea să nu mai fiu cine sunt, să duc o viață decentă, dar coninui ceea ce fac – ar zice unii din ambiție, alții, din narcisism – pentru onoare. Continui deși știu foarte bine că atrag asupra mea ura, singurătatea, disprețul. Nu am niciun avantaj: cel mai simplu lucru ar fi să tac din gură. Dar eu continui.” Roberto Saviano

De Marino, proful de literatură, îi spusese tatălui său încă de la prima întâlnire cu părinţii: „Fiul dumneavoastră are talent, are un fel al său bine definit de a vedea lucrurile şi de a le exprima. Cum să spun“, îi zisese el surâzând, „ştie să dea formă zgomotului lumii şi alege cele mai potrivite cuvinte ca să l descrie“. Tatăl ţinea strâns la piept aceste cuvinte şi le îngrijea cum îşi îngrijeşte cloşca puii, apoi şi le repeta imediat ce în comportamentul lui Nicolas ceva nu i dădea pace, ceva îl sâcâia. Citiți continuarea fragmentului aici.

23
/09
/21

Când s-a stins cel mai mare scriitor rus, cenzura lucra de zor, „dar sentimentele poporului rus nu puteau fi înăbușite”, notează americanul Jay Parini în ultimele pagini din cunoscutul roman „Ultima gară”.

09
/09
/21

În Etiopia anului 1935, Hirut lucrează ca servitoare în căminul unui ofițer din armata împăratului. Iar când armatele lui Mussolini se apropie și bărbații trebuie să se mobilizeze, Hirut și celelalte femei își doresc să facă mai mult pentru cauza războiului decât să aibă grijă de răniți și să îngroape morții.

30
/08
/21

PREVIEW Trei filme realizate în anii `60 în Republica Moldova, la ale căror scenarii au contribuit scriitori basarabeni, au fost aduse la Bucureşti în cadrul unui proiect inediat intitulat „Romanul românesc din stânga Prutului”. Filmele pot fi văzute marţi, 31 august, la ARCUB.

19
/08
/21

Biblioteca Metropolitană Bucureşti (BMB) prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti vă propune o modalitate inedită de petrecere a sfârșitului de săptămână și vă invită la cea de-a doua ediție a proiectului Biblioteca de weekend, duminică, 22 august 2021, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu”, strada Tache Ionescu nr. 4.

15
/08
/21

A fost odată ca niciodată un pod. Undeva, pe continentul nostru zbuciumat, unde oamenii ar fi trăit nezbuciumați, dacă i-ar fi lăsat sufletele lor de oameni.

01
/08
/21

Cafenelele din Paris, Tirana și Moscova, ca niște simboluri ale orașelor, surprinse de scriitorul albanez Ismail Kadare, în fascinantul volum de memorii „Dimineți la Café Rostand” (Humanitas Fiction, 2021, traducere din albaneză și note de Marius Dobrescu).