Cineastul Ken Loach, discurs acid cu ocazia decernării premiului Lumière
https://www.ziarulmetropolis.ro/cineastul-ken-loach-discurs-acid-cu-ocazia-decernarii-premiului-lumiere/

Cea de-a patra ediţie a Festivalului de Film de la Lyon, care s-a desfăşurat în perioada 15-21 octombrie, a decernat, sâmbătă seară, premiul Lumière, cineastului britanic Ken Loach, care, în discursul de premiere, a vorbit despre viitorul cinematografiei şi a adus acuzaţii indirecte statului Israel. Organizat de Bertrand Tavernier şi Thierry Fremaux, festivalul a avut, […]

Un articol de |22 octombrie 2012

Cea de-a patra ediţie a Festivalului de Film de la Lyon, care s-a desfăşurat în perioada 15-21 octombrie, a decernat, sâmbătă seară, premiul Lumière, cineastului britanic Ken Loach, care, în discursul de premiere, a vorbit despre viitorul cinematografiei şi a adus acuzaţii indirecte statului Israel.

Organizat de Bertrand Tavernier şi Thierry Fremaux, festivalul a avut, sâmbătă seară, gala de premiere, confirmând astfel nume considerate promiţătoare pentru cinematografia europeană.

Potrivit AFP, deţinătorul trofeului de anul acesta, premiul Lumière, este cineastul britanic Ken Loach. Distincţia i-a fost înmânată de fostul jucător de fotbal, devenit actor, Eric Cantona, care a jucat, în 2009, în producţia „Looking For Eric”.

 

Ken Loach primeşte această distincţie pentru întreaga carieră, la ediţiile anterioare premiul revenindu-le lui Clint Eastwood, Milos Forman şi Gérard Depardieu.

Declarându-se „profund emoţionat”, Loach a spus că „meciurile nu se câştigă niciodată singur, ci doar în echipă”. Cineastul a mai vorbit şi despre respectul său faţă de vitalitatea cinematografiei franceze şi nu a omis să laude sistemul care i-a permis „să supravieţuiască” mulţumită unei fiscalităţi adecvate care, „astăzi riscă să fie eliminată din cauza Comisiei Europene”.

„Suntem îngrijoraţi să observăm că acest sistem este în pericol. Sistemul francez este foarte important şi, de aceea, trebuie să îl apărăm cu toţii pentru că este singurul care permite şi altor cinematografii să existe. Suntem europeni, dar nu dorim o Europă care să se lase subjugată de dictatura pieţei”, a spus Ken Loach.

Acesta a mai adăugat: „Cinematografia nu poate schimba lucrurile. Nu şi, de fapt, este mai bine aşa. Pentru că, dacă cinemaul ar transforma lumea, am fi cu toţii americani cu arme în buzunar”.

„Dar, noi, cineaştii, ne putem face auziţi şi-i putem ajuta pe cei care sunt supuşi cenzurii, aşa cum se întâmplă în China sau cum este, recent, cazul iranianului Jafar Panahi”, a adăugat britanicul.

Loach a continuat, în discursul de premiere, să critice Israelul, fără a menţiona însă numele statului evreu. „Cu mulţi ani în urmă, în timpul boicotului din Africa de Sud, i-am ajutat pe negrii sud-africani. Nu acelaşi lucru putem spune şi în ceea ce priveşte situaţia din Palestina”, a mai spus cineastul.

La Festivalul de Film Grand Lyon, Ken Loach a asistat la proiecţia câtorva dintre filmele sale, a discutat cu publicul şi a vorbit despre filmele pe care le iubeşte.

Cel mai recent film al lui Loach, „The Angel’s Share”, o comedie socială, a luat Premiul Juriului la Cannes, anul acesta, şi a avut peste 300.000 de spectatori în Franţa, în primele două săptămâni de la premieră.

În 2006, Ken Loach a primit premiul Palme d’Or pentru drama istorică „Mângâierea vântului/ The Wind That Shakes the Barley”. În 2005, regizorul a primit premiul César pentru cel mai bun film străin, pentru povestea de dragoste scoţiană „Un sărut tandru/ A Fond Kiss”. Regizorul britanic a fost recompensat şi cu un premiu pentru întreaga carieră din partea Academiei de Film Europene, în 2009. Ken Loach a fost invitat special al Festivalului de Film Anonimul în vara anului 2007.

Festivitatea de închidere a Festivalului de Film de la Lyon, care va avea loc duminică seară, la Heaven’s Gate, va fi prezentată de Michael Cimino şi Isabelle Huppert.

Premiul Lumière recompensează un cineast care şi-a adus o contribuţie remarcabilă în lumea filmului. Evenimentul se desfăşoară în acelaşi loc în care Louis şi Auguste Lumière au filmat primul lor film, în 1895, „Muncitori care pleacă din Fabrica Lumière”. Premiul a fost instituit de Thierry Frémaux, director general al Institutului Lumière şi delegat general al Festivalului Internaţional de Film de la Cannes.

 

Sursa: MEDIAFAX

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.