Costumul – „Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanţări, există miracole”
https://www.ziarulmetropolis.ro/costumul-chiar-daca-in-teatru-nu-mai-sunt-finantari-exista-miracole/

„Costumul” (The Suit), un spectacol muzical de excepţie, se va juca la Opera Naţională din Bucureşti duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Un articol de Andrada Văsii|19 septembrie 2013

„Costumul“ (The Suit), un spectacol muzical de excepție, se va juca la Opera Națională din București duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Producţia în regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk, face parte din repertoriul Teatrului Bouffes du Nord din Paris.

La conferința de presă pentru prezentarea spectacolului muzical Costumul, printre participanți s-au numărat Marie-Hélène Estienne și regizorul Felix Alexa. Cei doi, cu o istorie de colaborări veche de peste 20 de ani, au prezentat spectacolul „Costumul’’ ca și când producția s-ar fi desfășurat sub ochii tuturor, în spațiu restrâns.

Spectacolul va avea loc în avanpremiera  Festivalului  Internaţional  al  Artelor Spectacolului  Muzical  „Viaţa  e  frumoasă!”, desfăşurat  anul  acesta între 7 şi 17 noiembrie. Manifestarea va reuni o serie de spectacole, concerte, gale şi activităţi conexe (lansări de carte, seri muzicale tradiţionale, workshopuri), continuând tradiţia iniţiată de Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” în noiembrie 2008, odată cu lansarea conceptului şi organizarea primei ediţii a Festivalului.

Un spectacol cu transformări: Costumul

Marie-Hélène Estienne a explicat că producția are la bază nuvela lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare. Montat inițial în limba franceză, spectacolul a revenit în 2012 la Theatre des Bouffes du Nord, unde a suferit numeroase modificări sub îndrumarea lui Peter Brook; astfel, noua montare este în limba engleză.

Cu toate acestea, Marie-Hélène Estienne a subliniat că fiecare reprezentație aduce ceva nou: Costumul se pliază pe climatul cultural specific fiecărei țări în care se joacă. Tocmai de aceea, auditoriul producției va fi unul restrâns, tocmai pentru a se putea realiza o legătură profundă între spectatori și actori.

Costumul

Teatrul Naţional de Operetă „Ion Dacian” prezintă duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie la Opera Națională din București spectacolul muzical „Costumul“ („The Suit“).

Acțiunea este plasată în Africa de Sud a anilor ’50 și beneficiază de melodii jazz interpretate de un grup de patru actori. Povestea prezintă o întâmplare amuzantă, în care un amant fugar își uită costumul în casa iubitei sale, Matilda (Kheswa Nonhlanhla). Philemon (William Nadylam), soțul acesteia, decide să facă din obiectul vestimentar un oaspete în casa lor.

O colaborare de excepție

Deoarece critica de teatru o plictisea, Marie-Hélène Estienne a decis să îi scrie lui Peter Brook și să îi propună să lucreze împreună. Spre surprinderea ei, acesta a acceptat și a pus bazele unei colaborări de lungă durată, presărată cu momente artistice de excepție. Prima schimbare s-a rezumat la orele de muncă: actorii și-au limitat programul la „doar’’ nouă ore de muncă în loc de 12.

Peter Brook, portretizat de către Marie-Hélène Estienne, apare drept un regizor care își inspiră actorii. Marea sa calitate iese la suprafață atunci când își dojenește actorii atât de încet, încât nimeni nu aude. Iar la 88 de ani, Peter Brook este la fel de activ, și la fel de plin de idei.

„Chiar dacă în teatru nu mai sunt finanțări, există miracole.“

Marie-Hélène Estienne,
regizor

Miracolele s-au ținut lanț și în cazul actorilor. Kheswa Nonhlanhla nu face parte din tipologia clasică de actriță, după cum mărturisește și Marie-Hélène Estienne, dintr-un motiv foarte simplu: ea este cântăreață, iar în urma unui casting special pentru această producție a devenit şi actriță.

„Ideea este de a căuta mult mai profund în această legătură: actor și rol. Există acest mod de a gândi cu actori. Aşa cum a spus Marie-Hélène: această actriță nu a jucat niciodată. A-ți retrăi copilăria. A regăsi copilul din fiecare ființă umană este, într-un fel, drumul acesta foarte subtil pe care îl fac cu actorii.”

Felix Alexa,
regizor

Întrebată fiind cum a ales-o pe actriță pentru aceast rol, Marie-Hélène Estienne a replicat simplu: „pe loc’’. În momentul în care căutarea pentru persoana potrivită rolului Matildei era în plină desfășurare, Marie-Hélène a primit numărul unui foarte cunoscut agent. Acesta, citind povestea piesei, i-a scris regizoarei „O am pe Matilda voastră!’’. Ea a venit la audiții și toți cei prezenți au decis în cinci minute că rolul va fi al ei.

Costumul 2

Kheswa Nonhlanhla, cântăreața devenită actriță, va interpreta rolul Matildei în spectacolul „Costumul” („The Suit“) duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie.

Peter Brook este o figură emblematică a teatrului secolului al XX-lea, regizorul provocând în mod constant convenţiile teatrale atât prin subiectele abordate, cât şi prin maniera sa unică de a le pune în scenă.

Citiţi şi: Câştigă o invitaţie dublă la spectacolul „Costumul“!

Influenţat de Antonin Artaud şi de Teatrul Cruzimii, dar abordând totodată şi tehnici specifice teatrului experimental, regizorul britanic este cunoscut pentru spectacolele sale, care comunică printr-un vocabular teatral aparte – interdisciplinar şi intercultural.

Info:

Biletele sunt disponibile în reţeaua Eventim, la magazinele partenere şi la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti.

Foto credit Costumul: Johan Persson, Pascal Gely

 

 

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

12
/11
/23

Un spectacol care ar trebui prezentat în fața cât mai multor tineri și care vorbește despre probleme extrem de actuale, prezente într-o formă sau alta cam în toate școlile din România în acest moment...

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie 2023, la ora 19:00, la Teatrul Excelsior va avea loc premiera spectacolului „(R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXI” de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, în regia lui Radu Nica, nume de referință ale scenei românești, multiplu nominalizat la Premiile UNITER și câștigător în 2005 al Premiului de debut pentru spectacolul „Nora“, realizat la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.