David Esrig, invitatul Marinei Constantinescu la Nocturne
https://www.ziarulmetropolis.ro/david-esrig-invitatul-marinei-constantinescu-la-nocturne/

Ediţia din această seară a emisiunii Nocturne reprezintă împlinirea unui vis al Marinei Constantinescu. În studioul Nocturnelor poposesc regizorul David Esrig şi actorul Florin Vidamski, autorul cărţii „Drumul spre spectacol prin metoda David Esrig”, lansată anul acesta în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Nocturne se difuzează astăzi, de la 23.30, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

Un articol de Petre Ivan|14 decembrie 2015

În decembrie 2004, Marina Constantinescu realiza o ediţie Nocturne de excepţie cu marele actor Gheorghe Dinică. Întâlnirea de atunci se desprindea de momentul prezent, cei doi evocând, într-un exerciţiu de memorie personală, dar şi teatrală, vremurile în care actoria însemna un travaliu al minţii, al trupului şi al cuvântului.

David Esrig

David Esrig

Adică toate cele enumerate în sintagma unanim acceptată: „metoda de lucru a lui David Esrig”.

Ediţia de luni, 14 decembrie a emisiunii Nocturne reprezintă împlinirea unui vis al Marinei Constantinescu. În studioul Nocturnelor poposesc regizorul David Esrig şi actorul Florin Vidamski, autorul cărţii „Drumul spre spectacol prin metoda David Esrig”, lansată anul acesta în cadrul Festivalului Naţional de Teatru. Nocturne se difuzează luni, 14 decembrie, de la 23.30,

Regizorul David Esrig, personalitate marcantă a anilor ’60-’70, obosit să i se tot interzică proiectele, s-a stabilit în străinătate. Dorinţa de a trăi liber a privat publicul mai tânăr de reale opere de artă, jucate dupa metoda elaborată de maestru.

Datorită unor actori ca Dinică şi Moraru, am reuşit să transform în realitate nişte visuri ale mele care mă ardeau pe interior. -David Esrig.

În foarte puţine linii, metoda Esrig presupune descompunerea textului, înseamnă laboratorul care duce la esenţa cuvântului, la descoperirea acţiunii ce aşteaptă în spatele unui script. E nevoie de minuţiozitate, răbdare, „aşezare” pe text, lucruri atât de rare în agitDavid Esrigaţia contemporană. Sau, după cum însuşi regizorul o defineşte, „drumul de la informaţie la inspiraţie.”

După 11 ani de la ediţia în care Gheorghe Dinică îl evoca atât de frumos pe mentorul său, David Esrig se destăinuie Marinei Constantinescu: „Uitându-te la societatea comunistă, n-avea cum să nu te apuce dorul de autentic.”

La Nocturne de la TVR, Florin Vidamski ne vorbeşte despre relaţia maestru-discipol, construită pas cu pas, despre munca de la ATHANOR, academia de teatru şi film înfiinţată de Esrig, locul unde au luat naştere generaţii întregi de actori germani. „Drumul către Athanor a fost iniţiatic, relatia cu maestrul s-a amplificat”, punctează Florin Vidamski.

„Teatrul nu este arta cuvântului, este arta acţiunii”, crede David Esrig.

Despre libertate şi responsabilitate, într-un fragment din istoria teatrului, luni seară, de la 23.30, la Nocturne de la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

Foto: David Esrig, Marinea Constantinescu – tvr.ro

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.