„Doi pe un balansoar”, pe scena de la Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/doi-pe-un-balansoar-pe-scena-de-la-sibiu/

Cea mai nouă premieră a Teatrului „Radu Stanca” din Sibiu este spectacolul „Doi pe un balansoar”, pe care-l veţi regăsi în această primăvară în programul teatrului.

Un articol de Liliana Matei|10 februarie 2020

Atunci când visul american nu este altceva decât o iluzie, atunci când trecutul își întinde tentaculele în orice loc te-ai afla, singura șansă de scăpare este iubirea. O iubire explozivă, bine ancorată în prezent. Dar cum poți alimenta această iubire, cât timp încă nu ești pe deplin conștient de propriile tale nevoi emoționale? La această întrebare dau răspuns Cristina Blaga-Tomuș și Andrei Gîlcescu, în cel mai nou spectacol al Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu, „Doi pe un balansoar” de William Gibson, regia Dan Glasu.

Plasat la limita dintre dramă și comedie, „Doi pe un balansoar” ne spune povestea atipică a unei iubiri ce sparge clișeele convenționale, dar și a procesului de vindecare emoțională a două suflete pereche ce învață că „după a iubi, a fi de folos e cel mai important lucru din lume”. Captivi într-o lume mult prea strâmtă și rigidă pentru aspirațiile lor, Jerry (Andrei Gîlcescu) și Gittel (Cristina Blaga-Tomuș) încearcă să învingă împreună capriciile vieții, în urma unei întâlniri providențiale. Dar iubirea nu este un lucru simplu… pentru că ea este o ingenuă care nu este conștientă de propria fragilitate, pe când el nu poate rupe cercul strâmt al unui trecut care-l leagă de o altă femeie. Iar când totul e presărat cu un limbaj dinamic ce oscilează între tandrețe și ironie, situația pare cu atât mai problematică.

„După o răsunătoare carieră internațională, iată că Doi pe un balansoar de William Gibson poposește ca opțiune repertorială pe scena Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu. Doi pe un balansoar este o incitantă poveste de dragoste dintre un bărbat și o femeie. Profund marcați de experiențe negative cu foștii lor parteneri de viață, cei doi reușesc, într-un final în drumul unuia către celălalt, să-și vindece rănile și să spere la o dragoste sinceră și adevărată. În distribuție sunt doi actori care fac dovada unui strălucit examen de maturitate profesională: Cristina Blaga-Tomuș și Andrei Gîlcescu”, explică regizorul Dan Glasu.

Dan Glasu și-a obținut în 2008 doctoratul în Teatru la Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București, după ce a absolvit studiile de regie de teatru ale Facultății de Teatru, din cadrul Universității de Artă Teatrală Târgu Mureș. După această experiență academică ce s-a soldat cu publicarea a două cărți (I.L. Caragiale – Exegeze scenice din ultimele decenii ale secolului XX și Dramaturgia lui Lucian Blaga. Note de lectură – ambele publicate la Editura Universității Lucian Blaga din Sibiu), Dan Glasu s-a dedicat total teatrului, atât în calitate de actor și regizor al naționalului sibian (semnând spectacolele Take, Ianke și Cadîr, Capricii și Emigranții), cât și în calitate de profesor al Departamentului de Artă Teatrală – Facultatea de Litere și Arte (ULBS). Dan Glasu a făcut parte din distribuția mai multor spectacole importante ale TNRS regizate de nume marcante ale momentului: Faust și Lulu (regia: Silviu Purcărete), Electra (regia: Mihai Măniuțiu), De ce Hecuba?! (regia: Anca Bradu), Breaking the waves (regia: Radu Nica),  Fantoma e aici (regia: Kushida Kazuyoshi) etc. De asemenea, activitatea de actor a lui Dan Glasu a fost recompensată cu Diploma revistei Familia din Oradea la Festivalul de Teatru Scurt din 1984 (pentru rolul Nemeș din O sărbătoare princiară de Teodor Mazilu, în regia lui Cristian Ioan, la Teatrul Național Târgu Mureș, 1983), precum și cu o nominalizare la Gala Premiilor UNITER la categoria „Cel mai bun actor în rol secundar”, ediția 2008, pentru rolul Șamraev din Pescărușul de A. P. Cehov, în regia lui Andrei Șerban, la Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu, 2007.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.