„Domnul Iedeman”, în premieră la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/domnul-iedeman-in-premiera-la-teatrul-national-radu-stanca-sibiu/

Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu prezintă o nouă premieră a Secţiei Germane, „domnul iedeman” de Thomas Perle, în regia lui Dávid Paška.

Un articol de Liliana Matei|20 ianuarie 2022

Premiera are loc în 20 ianuarie, în Sala Mare a TNRS, și face parte din programul Microstagiunii germane din acest weekend.

În Ocna Sibiului, într-un centru SPA cândva luxos, construit în perioada de glorie a Imperiului Habsburgic, domnul iedeman își face planuri de viitor. Își dorește un loc pentru schiat la fel ca în Austria. Vrea să defrișeze o bună parte din pădure pentru a crea locuri de muncă pentru populația locală. Iar în tot acest timp, doamna iedeman suferă în tăcere alături de el.

Spectacolul are la bază piesa de teatru „Jedermann. Moartea unui om bogat” de Hugo von Hofmannsthal. Reinterpretată și creată special pentru Sibiu, versiunea actuală a lui Thomas Perle ne propune o analiză cinică a unui text reprezentativ pentru cultura germană și ne invită într-un itinerariu imaginar între Salzburg, Ocna Sibiului și Sibiu. Piesa scrisă de Hugo von Hofmannsthal, a cărei premieră a fost în 1911 la Berlin, se joacă anual în cadrul Festivalului de la Salzburg din 1920 și este o emblemă a orașului Salzburg, așa cum este „Faust” pentru Sibiu.

În distribuție sunt actorii Fabiola Petri, Benedikt Hafner, Daniel Bucher, Emőke Boldizsár, Ali Deac, Theodora Sandu, Yannick Becker, Ștefan Tunsoiu, Ioana Cosma, Johanna Adam.

„Jedermann-ul nostru – redenumit «domnul iedeman» – reprezintă occidentalul ignorant care vine în România și crede că poate cumpăra orice. Un personaj care nu are nimic sacru. Este cea mai politică piesă a mea de până acum, despre uciderea omului bogat care disecă perversiunea capitalismului. Totul la o gală de binefacere, organizată de doamna iedeman, care nu există în piesa originală. Am creat și acest personaj feminin nou pentru că urmăresc de obicei în piesele mele să am cât mai multe roluri feminine, personaje puternice care să aibă ceva de spus. Moartea joacă, de asemenea, un rol major, nu ca o figură alegorică, ci ca un om mort în pădure, ucis de mafia lemnului și un tovarăș constant al nostru, muritorii”, spune dramaturgul Thomas Perle.

Spectacolul este jucat în limbile germană și română și dispune de traducere.

Biletele se pot cumpăra online pe www.tnrs.ro, și de la Agenția Teatrală din Sibiu, str. Nicolae Bălcescu, nr. 17. Accesul publicului la reprezentații este permis doar în baza certificatului verde COVID, iar locurile sunt disponibile în limita a 30% din capacitatea sălii.

TNRS organizează în acest week-end o Microstagiune germană cu premiera „domnul iedeman”, alături de spectacolele „QUARTETT”, în regia lui Hunor Horváth (în 21 ianuarie), „Bookpink”, creație colectivă (22 ianuarie), și „you·topia”, regia Florian von Hoermann și Edith Buttingsrud (23 ianuarie).

Text: Thomas Perle

Regia: Dávid Paška

Scenografie: Julius Leon Seiler

Dramaturgie: Thomas Perle

Costume: Maria Lena Poindl

Muzica: Magor Bocsárdi

Asistentă regie: Pia Carla Ionescu – Liehn

În distribuție: Fabiola Petri, Benedikt Hafner, Emőke Boldizsár, Ali Deac, Theodora Sandu, Yannick Becker, Ștefan Tunsoiu, Ioana Cosma, Johanna Adam/ Daniel Bucher.

Traducere: Elise Wilk.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.