Două forme de autoportret și artă accesibilă pentru public, în aprilie, la Celula de Artă
https://www.ziarulmetropolis.ro/doua-forme-de-autoportret-si-arta-accesibila-pentru-public-in-aprilie-la-celula-de-arta/

Luna aprilie aduce în micuţa galerie neconvenţională Celula de Artă, din B-dul Carol nr. 53, două expoziţii ce explorează forme diferite de autoportret – perspectiva spre interiorul organic, prin culorile care capătă volum, din „Firul vieţii”, a Aureliei Chiru şi cea exterioară, alienată, detaşată din „Ghosts of my dreams”, a lui Alexandru Răduţă.

Un articol de Liliana Matei|11 aprilie 2022

În paralel, proiectul Art Machine, susținut de Celula de Artă și Carol 53, continuă strângerea de fonduri pentru refugiații din Ucraina, punând la dispoziție într-un format accesibil lucrări de la 16 artiști ucraineni, până pe 18 aprilie, la Cărturești Parklake.

Între 9 și 23 aprilie, Aurelia Chiru expune în Celula de Artă o serie de lucrări ce fac parte din proiectul personal demarat în 2018, Autoportret organic, care s-a dezvoltat din stilul figurativ ca o nevoie de a ieși din bidimensional. Ca urmare a experimentării cu acrilic prin crearea de forme sculpturale, volumetrice, artista a ajunsse folosească de obiect, film, instalație și performance pentru a putea transmite ceea ce își propune.

„Este un proces de sublimare survenit ca urmare a unui mecanism de protecție a psihicului prin transformarea tensiunii în creație, folosind un limbaj al simțurilor în care am încercat să comunic și să redau aspecte biografice prin asocieri de elemente și prin explorarea calităților senzoriale ale culorilor, formelor și materialelor, mesajul fiind scopul principal în ideea că acesta poate fi ascultat și înțeles.

Pentru mine arta este o platformă a emoției și a dialogului mental. Activitatea de cercetare și creație artistică înseamnă asimilarea etapelor ce au definit istoria artei și transmiterea emoției prin filtrul propriu al gândirii și al experimentării, provocare ce poate deschide calea către un limbaj propriu, sincer și care reflectă contextul creativ.

Scena artei trebuie să rămână un teritoriu prietenos al schimbului de emoție între artiști și spectatori, fără strategii care diminuează avântul creator și autenticitatea”, spune artista.

Aurelia Chiru este din București și a absolvit Universitatea Națională de Arte din București, licență și master, secția Pictură, promoția 2020-2021.

Vernisajul expoziției a avut loc pe 9 aprilie, începând cu ora 18:00, în galeria din B-dul Carol nr. 53.

Iar de pe 23 aprilie și până pe 7 mai se va putea vedea expoziția artistului Alexandru Răduță, Ghosts of my dreams, ce propune o expresie a stării de alienare ce înglobează, de altfel, întreaga sa operă.

„Această stare este exprimată în două temperaturi: cald și rece. Personajele singulare în compoziție sunt o formă de autoportret. Redarea lor antropomorfă este un simbol al depersonalizării. Cadrul din jurul personajelor joacă rolul de fereastră, reprezentând trecerea între două lumi. Este vorba trecerea de la real la amorf, la vis. Unde visul este în fapt o metaforă a disocierii.”, povestește Alexandru.

Alexandru-Ștefan Răduță este un artist vizual stabilit în București. Opera sa se învârte în jurul tematicii alienării. Caracteristici stilistice includ: personaje antropomorfe, sintetizarea formelor, tensiune compozițională, atmosferă onirică. Medii de exprimare: pictură, colaj, artă digitală, desen, linogravură.

Până pe 18 aprilie, Art Machine, proiect inițiat de gruparea artistică Pastila Roz, cu susținerea Celula de Artă și Carol 53 care au derulat în luna martie expoziția colectivă Bombe și Oameni. Artiști uniți împotriva războiului, pune la dispoziția publicului lucrări originale de la 16 artiști ucraineni. Acestea pot fi achiziționate de la automatul amplasat în București, în Cărturești Parklake iar încasările sunt direcționate integral pentru sprijinirea familiilor vulnerabile din Ucraina, pentru care Celula de Artă și Carol 53 strâng și expediază donații.

Artiști: Katia Didyk, Daria Polishchuk, Masha Foya, Oleg Bilyi, Velychev Ievgen, Anna Ivanenko, Natalia Lisova, Alevtina Kakhidze, Oksana Drachkovska, Oleksandr Grekhov, Olia Fedorova, Oleksandra Ruth, Max Moshkovsky, Mytrii Chkolnyi, Sasha Degtyarenko, Iryna Degtyarenko. Detalii, aici.

Proiectul Art Machine încurajează consumul sănătos de artă prin punerea în contact direct a artiștilor cu publicul larg. Art Machine creează o oportunitate unică de a achiziționa lucrări originale de artă, în același timp oferind expunere și susținere financiară artiștilor implicați în proces. Credem că arta trebuie să fie progresivă, dar în același timp personală și accesibilă.

Celula de Artă este reprezentată de un spațiu cu deschidere stradală, ce își propune să permită lucrărilor să evadeze din spațiul clasic al galeriei pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje și astfel, pentru ca nu mai există o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, se crează un dialog liber, direct și nonconformist.

Galeria vine în sprijinul creaţiei contemporane în ariile tematice ale artelor vizuale și încurajează dezvoltarea de noi forme de expresie artistică accesibilă la orice oră pentru publicul stradal. Cu o prezență de ~ 4 ani (2017 – 2021) pe scena artei din București, Celula de artă a susținut ~70 evenimente (expoziții, performance-uri, live-uri) și a influențat modul de percepție în ceea ce privește expunerea obiectelor sau actelor artistice în fața publicului.

Noutățile din Celula de artă se pot vedea pe Facebook și pe Instagram.

Partener strategic: Casa Carol (Carol 53)

Parteneri media: Radio România Cultural, Radio București FM, Spotmedia, IQads, Zile și Nopți, Propagarta, Ziarul Metropolis, Observator Cultural, The Institute, Zeppelin, Modernism, PRwave, Bookblog, 4arte, Iqool, Munteanu, SMARK.

Foto sus: Lucrare de Alexandru Răduță

04
/10
/22

Gaep prezintă „Ecologies of Repair” (10 septembrie – 5 noiembrie 2022), o expoziție de lucrări noi de la opt artiste emergente – Amaia Molinet, Anca Bucur, Andreea Medar & Mălina Ionescu, Diana Popuț, Lucia Ghegu, Stanca Soare și Thea Lazăr – care aduc în discuție relația umanului cu non-umanul și dinamicile construire-distrugere, risipă-creație, extracție-adiție.

02
/10
/22

Un fotograf român explorează pentru prima dată viața sălbatică prin prisma emoțiilor transmise de păsări și animale. Este vorba despre Rareș Beșliu și expoziția „Emoții”, un preview al albumului fotografic cu același nume, ce va fi lansat în primăvara anului viitor.

29
/09
/22

Între 30 septembrie și 2 octombrie, în cadrul Nopții Albe a Galeriilor, va putea fi vizitată în sala Auditorium (nivel -1) a MARe/Muzeul de Artă Recentă (B-dul Primăverii nr. 15, București) LIVE, instalația de artă video realizată de artistul vizual Alex Manea (n. 1988), care combină cele două mari pasiuni ale acestuia: arta vizuala și filmele.

29
/09
/22

Muzeul-Atelier Școala de la Piscu, un proiect care valorifică inteligent patrimoniul local, inițiat de Virgil Scripcariu (sculptor) și Adriana Scripcariu (istoric de artă), se află printre câștigătorii premiilor European Heritage Awards / Europa Nostra Awards 2022, cele mai de seamă distincții pentru profesioniștii patrimoniului cultural european, în cadrul secțiunii „Educație, Formare și Meșteșug”.

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.

23
/09
/22

The Future Lab este un proiect lansat de rețeaua Centrelor Cehe cu ocazia președinției Cehiei a UE în a doua jumătate a anului 2022. La București, programul va consta în 4 evenimente care abordează sustenabilitatea din diferite perspective - știință și greenwashing, design și inovare, comunități, infrastructură urbană și alimentație.