„Factorul uman” – cu râsul printre lacrimi
https://www.ziarulmetropolis.ro/factorul-uman-cu-rasul-printre-lacrimi/

La Sala Nouă a Teatrului de Comedie se derulează programul „COMEDIA ȚINE LA TINEri” având ca obiectiv susţinerea tinerilor artişti. Spectacolele aduc în atenţia publicului texte contemporane scrise de autori de succes, ce tratează probleme cu tentă socială. Cei patru regizori cuprinşi în proiect, în perioada 2013–2014, sunt:Vlad Cristache, Eugen Gyemant, Alexandru Mâzgăreanu şi Vladimir Anton.

Un articol de Monica Andrei|9 mai 2014

CRONICĂ DE TEATRU „Factorul uman”, recenta premieră de la Sala Nouă, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Mihai Păcurar, are la bază un text contemporan scris de Thierry Janssen, tradus de Nicolae Prelipceanu. Textul a fost premiat premiat în 2005 cu Premiul Juriului Străin în cadrul Concursului “Premiile regizorului de teatru” organizat de Centrul de Dramaturgie Wallonie-Bruxelles.

Alexandru Mâzgăreanu a ales foarte bine textul scris de Thiery Janssen, tocmai ca să ne pună pe gânduri, pentru ca atunci când plecăm din sală să recunoaştem că ne putem regăsi într-unul din personajele pe care le-am văzut în spectacol.

Este un spectacol despre insatisfacţia de a trăi şi de a fi, despre propria noastră viziune asupra lumii şi a vieții unde ne ascundem, despre singurătate, despre gândurile ce ne macină mintea până la obsesii şi duc la depresii profunde, despre lipsa de afecţiune. O dramă care stârneşte un râs ce izbucneşte printre lacrimi.

Acțiunea se desfășoară într-un decor funcţional, semnat de scenograful Mihai Păcurar, format din nişte corpuri albe pe rotile, plasate între un suport cu geamuri semitransparente pe care se pot proiecta imagini (astfel, spaţiul devine dormitorul şi bucătăria din locuinţa lui Victor, precum şi chioşcul de ziare).

Pe Dan Rădulescu poate l-aţi mai văzut în spectacolele de la Teatrul Metropolis („Opposites attract”, „Nevestele vesele” şi, mai nou, „Funcţionarii”).  În „Factorul uman”, interpretează rolul Ludovic. Tânărul construieşte în curtea casei un OZN, cu gândul să ajungă la tatăl lui mort de mult, transmite ştiri banale despre pământeni, undeva în galaxie, lucrează la un chioşc, spune despre el că nu are emoţii nici atunci când Cendre (Monica Săndulescu) vine să cumpere ţigări şi se împrietenesc. Inhibat şi blocat în propriile lui angoase existenţiale, subjugat de atitudinea posesivă a mamei sale, alege soluţia fatală, în final.

Dan Rădulescu este un actor talentat, despre care sigur veţi mai auzi.

Mama lui Ludovic, personaj admirabil interpretat de către Ana Ciontea, e fascinată de micuţa Dorothy din filmul „Vrăjitorul din Oz”, refugiindu-se în povestea ei, adoră emisiunile de la televizor de genul „Câştigi dacă câştigi”, visează la cadoul de ziua femeii; porţia ei de fericire constă în neurolepticele, vreo trei la număr, luate des şi zilnic. Îşi torturează băiatul cu mesele lungi, gătindu-i cu dragoste, făcându-l dependent de ea, iar – când intervine Cendre – toate limitele din universul lor se frâng, declanşând gelozia mamei faţă de fată. Nici o femeie nu e bună pentru unicul băiat al ei, care reprezintă totul pentru ea (îl alintă Toto).

Cendre (nume sugestiv, înseamnă ,,cenușă”), rol interpretat de Monica Săndulescu, ştie totul despre Ludovic, este mai mult decât prietena lui. Se străduieşte să aibă dialog cu sala, pune întrebări şi răspunde singură, conştientă fiind că spectatorii nu vor reacţiona. Fata e tot timpul în vervă, uşor stridentă, îi ironizează munca şi activitatea, vine în întâmpinarea lui Ludovic dorind să-l scoată din izolarea lui. Este personajul care dezvăluie adevărul despre viaţa şi familia lui Ludovic, cu fiecare scenă în parte, până la finalul spectacolului. Dar despre acest adevăr veţi afla mergând să vedeţi spectacolul. Nu veţi regreta.

Spectacolul cu piesa “Factorul uman” a avut premiera pe 27 aprilie 2014 la Sala Nouă a Teatrului de Comedie din Bucureşti.

Foto din Factorul uman: Vlad Vîrban

16
/01
/17

Poetul, prozatorul, criticul literar și publicistul Mircea Cărtărescu a fost desemnat, duminică seară, câștigător al celei de-a XXVI-a ediții a Premiului Național de Poezie Mihai Eminescu pentru Opera Omnia, care se acordă, în fiecare an, pe 15 ianuarie, la Botoșani.

14
/01
/17

CRONICĂ DE FILM „Jackie”, lungmetrajul cu care chilianul Pablo Larrain s-a aflat în 2016 în Competiţia Festivalului de la Veneţia, se situează la intersecţia dintre un film biografic mainstream, cu superstaruri, şi un film de autor care încearcă să împrospăteze convenţiile genului. De aici şi frumuseţea sa.

13
/01
/17

Apărut în 2007 şi relansat acum la liber pe platforma Cinepub, "Război pe calea undelor", de Alexandru Solomon, se înscrie în demersul regizorilor Noului Cinema Românesc, fie ei autori de filme de ficţiune sau de documentare, de a chestiona prezentul prin analiza trecutului, în special a comunismului, şi de a înţelege trecutul pentru o mai bună situare în prezent.

13
/01
/17

Începând din acest weekend, Nino, personajul îndrăgit din seria de concerte-lecție ale Operei Comice pentru Copii "Cu Nino în jurul Lumii", îi așteaptă pe cei mici pe Patinoarul Copiilor, deschis în curtea instituției din Calea Giulești nr. 16.

13
/01
/17

Căciuleanu pune o oglindă în faţa unor tineri şi ne arată cum vorbesc: un limbaj codificat, cu multe prescurtări, deopotrivă amuzant şi ciudat, susţinut de un acompaniament coregrafic dinamic, pe măsură.

13
/01
/17

Duminică, 15 ianuarie 2017, spectacolul” Natură moartă cu nepot obez” de la Teatrul Odeon aniversează 101 reprezentații. În cei aproape 5 ani de la premieră, piesa scrisă de Ion Sapdaru, regizată de Eugen Făt, în scenografia lui Constantin Ciubotariu, a fost prezentată în 17 turnee și festivaluri.

12
/01
/17

Pentru a 4-a oară consecutiv pe scena Naţionalului bucureştean, în cadrul Turneului „Teatru românesc la Bucureşti, Iaşi şi Chişinău”, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Chişinău va prezenta în zilele de 20, 21 şi 22 ianuarie 2017, la Sala Studio, de la ora 19.00, trei spectacole de succes, unele din cele mai recente producţii, în interpretări şi montări memorabile.

12
/01
/17

Recent apărut în cadrul unui program al Asociaţiei One World Romania şi sub coordonarea criticului Adina Brădeanu, DVD-ul „Sahia Vintage III”, dedicat temei copiilor, adună zece documentare de scurtmetraj din timpul comunismului, a căror selecţie pune în discuţie memoria istorică, socială şi, mai ales, cinematografică.

12
/01
/17

Pentru prima oară, OSCAR WEEKEND aduce la București opt din cele nouă filme aflate în cursa pentru Oscar la categoria Cel mai bun film străin. „A Man Called Ove” în regia lui Hannes Holm, Cea mai bună comedie a anului (Premiile Academiei Europene de Film 2016) este propunerea Suediei la Oscar și last entry în programul OSCAR WEEKEND.