Lucrarea „Muză” a lui Brâncuşi s-a vândut cu 12,4 milioane de dolari
https://www.ziarulmetropolis.ro/lucrarea-muza-a-lui-brancusi-s-a-vandut-cu-124-milioane-de-dolari/

Lucrarea „Muză” („Une Muse”), de Constantin Brâncuşi, s-a vândut cu suma de 12,4 milioane la licitaţia organizată de Casa Christie’s, miercuri seara, la New York, care pe ansamblu s-a situat sub nivelul estimărilor iniţiale ale organizatorilor.   Preţul obţinut de lucrarea lui Brâncuşi la căderea ciocanului a fost de exact 11 milioane de dolari, la […]

Un articol de Andrada Văsii|8 noiembrie 2012

Lucrarea „Muză” („Une Muse”), de Constantin Brâncuşi, s-a vândut cu suma de 12,4 milioane la licitaţia organizată de Casa Christie’s, miercuri seara, la New York, care pe ansamblu s-a situat sub nivelul estimărilor iniţiale ale organizatorilor.

 

Preţul obţinut de lucrarea lui Brâncuşi la căderea ciocanului a fost de exact 11 milioane de dolari, la care se adaugă comisionul casei de licitaţii, calculat la 12,75 la sută din preţul de vânzare, ajungându-se la suma totală de 12.402.500 de dolari. Identitatea cumpărătorului nu a fost dată publicităţii, singurul lucru dezvăluit de organizatori fiind naţionalitatea: american, persoană privată.

Cea mai mare sumă obţinută în cursul serii a fost pentru compoziţia Nymphéas (Nuferi), de Claude Monet, respectiv 43,8 milioane de dolari, lucrarea fiind estimată iniţial între 30 şi 50 de milioane. De asemenea, a fost stabilit şi un record de autor, cel mai mare preţ plătit vreodată pentru o pictură de Kandinsky, suma de 23,8 milioane de dolari pentru pânza „Studie für Improvisation 8”.

În privinţa compoziţiei generale a licitaţiei, din cele 69 de obiecte de artă licitate, cinci s-au vândut cu peste 10 milioane de dolari, zece cu peste cinci milioane şi 31 cu peste un milion de dolari. „Majoritatea lucrărilor s-a vândut în marja estimărilor iniţiale”, a declarat Brooke Lampley, Senior Vice-President al Christie’s America şi al Licitaţiilor de Artă Impresionistă şi Modernă.

Cu toate acestea, suma totală obţinută de organizatori s-a situat la 205 milioane de dolari, sub nivelul anticipat de 250 de milioane de dolari. Două dintre lucrările incluse iniţial în catalogul licitaţiei au fost retrase. Printre factorii care ar fi putut influenţa entuziasmul redus al cumpărătorilor ar putea fi uraganul Sandy, situaţia economică incertă după alegeri şi chiar vremea: după uragan, la New York a venit viscolul, miercuri seara.

Preţul obţinut de organizatori pentru lucrarea Muză, 12,4 milioane de dolari, a fost cel mai mare dintre sculpturile licitate, mai mult decât „Cocoşul” lui Picasso (10,38 de milioane de dolari) şi „Piciorul” lui Giacometti (11,2 milioane de dolari).

A fost un preţ bun, pentru o lucrare fantastică, încântătoare de-a dreptul, care a atras multă atenţie: când am anunţat-o, am fost contactaţi de persoane din întreaga lume, pentru că operele lui Brâncuşi sunt foarte rare şi extrem de căutate„, a declarat Lampley.

Şi coordonatorul licitaţiei de miercuri seara, Andreas Rumbler, a avut aprecieri superlative despre opera brâncuşiană: „Am avut Monet, am avut Kandinsky şi am avut probabil una dintre cele mai frumoase sculpturi de la începutul secolului XX, modelată în gips, o operă absolut superbă, modernă şi nemuritoare. Nu exită o modalitate de a înfăţişa capul omenesc mai elegant şi mai modern, de cum a făcut-o Brâncuşi exact acum 100 de ani”, a adăugat Rumbler.

Andreas Rumbler a dat de înţeles că opera ar putea ajunge într-o colecţie de artă privată majoră, care ar urma să fie expusă public în următorii ani. „Nu vă pot confirma naţionalitatea cumpărătorului, dar vă pot spune că este cineva care ştie să aprecieze lucrurile de calitate şi deosebite, iar dacă nu mă înşel, o vom vedea din nou în expoziţii publice în următorii ani, a dezvăluit reprezentantul Christie’s.

Muza a fost modelată în gips de Constantin Brâncuşi în 1912, special pentru expoziţia Armory Show de la New York din 1913, alături de alte trei exponate. Datorită succesului de care s-au bucurat exponatele, Walt Kuhn, unul dintre organizatorii expoziţiei, a cumpărat Muza de la artist şi a păstrat-o în colecţia sa personală. După moartea lui Kuhn, soţia sa a donat opera Muzeului Guggenheim, în 1955, care a organizat cu această ocazie prima expoziţie dedicată sculptorului român în Statele Unite. În 1986, opera a fost scoasă la vânzare pentru prima dată, fiind achiziţionată la un preţ de sub un million de dolari la acea vreme şi a rămas în proprietate privată până în prezent, când s-a vândul la Christie’s, pentru a doua oară, pentru suma de 12,4 milioane de dolari.

 

Sursa: Mediafax

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.

11
/01
/24

„Corespondențe” de la Teatrul Metropolis este o producție româno-franceză, cu dublă cetățenie, și o demonstrație mamut a teatrului ca etapă de lucru, ca limbaj universal și ca conglomerat de întâlniri.