Mama – un spectacol-labirint despre singurătate și pastile
https://www.ziarulmetropolis.ro/mama-un-spectacol-labirint-despre-singuratate-si-pastile/

Spectacolul „Mama” de la Teatrul Nottara” din Bucureşti este despre singurătate şi suferinţă, despre dorinţa de a fi iubit mai mult şi durerea de a fi respins.

Un articol de Diana Parpalea|15 iunie 2022

Festivalul „BUZĂU / IUBEȘTE / TEATRUL” a început pe 11 iunie la Teatrul „George Ciprian” din Buzău și se desfășoară până pe data 18 iunie. Orașul se adună în fiecare seară, de la ora 19:00 în sala de spectacol pentru a viziona spectacole de teatru aduse de peste tot din țară, toate având un subiect comun: iubirea.

Textul scris de Florian Zeller, un apreciat dramaturg francez contemporan, nu este deloc un text ușor de montat ori de privit. Acesta propune o privire în sufletul și mintea unei mame care încearcă să-și vindece rănile cu alcool și pastile. Astfel, apar halucinațiile, vedeniile, durerile de cap și incapacitatea de a mai distinge realitatea de imaginar. Un subiect curajos, care oferă spectatorilor mai multe variante ale aceluiași dialog. Vorbim astfel despre o scriere neconvențională, contemporană, care necesită multă grijă la punerea în scenă, existând riscul să nu se înțeleagă povestea scrisă de dramaturg.

Astfel, regizorul Cristi Juncu propune încă de la primele minute ale spectacolului un timp scenic greoi, cu dialog dispersat și greu de urmărit, care nu te atrage în „povestea personajului”. Durează câteva minute bune să înțelegi exact ce se întâmplă și despre ce este vorba. Chiar dacă de-a lungul spectacolului, apar îmbunătățiri în acest sens, tot nu rămâne un spectacol „ușor” de privit. Iar subiectul, deja complex, încurcă mult decât să ajute spectacolul.

Scenografia semnată de Carmencita Brojboiu și muzica originală compusă de Cristina Juncu reușesc să facă mai „clar” universul obscur din mintea mamei. Pereții desenați cu cretă, pe alocuri fosforescentă, și vocile copiilor din fundal creează un spațiu vizual și sonor al copilăriei, respectiv al sufletului și iubirii de mamă, care nu moare niciodată. Astfel, conceptul vizual și muzical aduc înțelesuri spectacolului.

Spectacolul este descris ca o „farsă neagră, bogată în umor de limbaj”, dar, din păcate, nu s-a reușit acest lucru, ori nu s-a simțit, decât în multe prea puține locuri. Dacă s-ar fi făcut alte decizii regizorale, poate mai clare, direcțiile ar fi fost mai clare și pentru actori. Catrinel Dumitrescu în rolul mamei, Anne, cu puțin mai mult ajutor regizoral ar fi făcut un rol de neuitat, amintit, vorbit. Potențialul se simte, dar nu este atins în întregime, din foarte mare păcate. Iar același lucru se resimte și la restul distribuției: Sorin Cociș, Rareș Andrici și Alexandra Murăruș. Ori spectacolul nu este bine închegat sau îndestul de jucat, ori ar mai fi trebuit lucrat și repetat. Nu e un spectacol de neprivit, ci doar autosuficient, la care poți să mergi, să privești o poveste tristă și întortocheată.

Privit prin ochii unui „critic” ori „spectator autoritar, analitic” așa a fost văzut spectacolul, dar privit prin ochii unui om care se bucură că vede un spectacol cu mari artiști, în propriul oraș, este un motiv de fericire absolut. Și până la urmă despre asta este vorba la teatru, unii preferă ca un spectacol să-și atingă nivelul maxim de potențialului, iar alții se bucură oricum de poveste, actori și faptul că au venit la teatru. Teatrul este pentru toți, iar de cele mai multe ori este subiectiv.

 

Mama

Teatrul „Nottara”, București

 

Autor: Florian Zeller

Traducere: Bogdan Budeș

Regizor: Cristi Juncu

Scenografia: Carmencita Brojboiu

Muzică originală: Cristina Juncu

 

Distribuție:

Mama (Anne): Catrinel Dumitrescu

Tatăl (Pierre): Sorin Cociș

Fiul (Nicolas): Rareș Andrici

Fata (Élodie): Alexandra Murăruș

Asistenți medicali (figurație): Bogdan Chichea, Ciprian Udriște

Fotografii: Ciprian Duică

04
/04
/24

Evenimentele interdisciplinare propuse în proiectul de cercetare coregrafică ROOTS, un proiect AREAL co-finanțat de AFCN, vin în întâmpinarea crizei generalizate care ne împresoară, căutând soluții pe măsura complexității problemelor suprapuse și interdependente cu care ne confruntăm, îndemnând la o explorare a rădăcinilor ce unesc omul, societatea în care trăim și întreaga biosferă.

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

02
/04
/24

Mobius & The Institute transformă centrul Bucureștiului într-un hotspot al culturii Hip-hop. Cea mai mare expoziție a artistului Saddo ocupă Piața Amzei.

29
/03
/24

Romanian Design Week, un festival multidisciplinar dedicat industriilor creative ce promovează designul, arhitectura, creativitatea și inovația, lansează în colaborare cu UniCredit Bank un concurs destinat tinerilor ilustratori și designeri grafici din România, cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Scopul competiției este crearea colecției oficiale de obiecte de merchandising pentru festival, având ca temă "Unlock the City".

29
/03
/24

Una din trei femei se confruntă cu pierderea sarcinii de-a lungul vieții. Una din șase femei se confruntă cu infertilitatea. Una din două femei trece prin depresie și/sau anxietate, în urma pierderii unei sarcini, sau în contextul problemelor de infertilitate. În pofida frecvenței lor, aceste experiențe sunt totuși unele dintre cele mai stigmatizante și izolante din societate.

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.