Mama – un spectacol-labirint despre singurătate și pastile
https://www.ziarulmetropolis.ro/mama-un-spectacol-labirint-despre-singuratate-si-pastile/

Spectacolul „Mama” de la Teatrul Nottara” din Bucureşti este despre singurătate şi suferinţă, despre dorinţa de a fi iubit mai mult şi durerea de a fi respins.

Un articol de Diana Parpalea|15 iunie 2022

Festivalul „BUZĂU / IUBEȘTE / TEATRUL” a început pe 11 iunie la Teatrul „George Ciprian” din Buzău și se desfășoară până pe data 18 iunie. Orașul se adună în fiecare seară, de la ora 19:00 în sala de spectacol pentru a viziona spectacole de teatru aduse de peste tot din țară, toate având un subiect comun: iubirea.

Textul scris de Florian Zeller, un apreciat dramaturg francez contemporan, nu este deloc un text ușor de montat ori de privit. Acesta propune o privire în sufletul și mintea unei mame care încearcă să-și vindece rănile cu alcool și pastile. Astfel, apar halucinațiile, vedeniile, durerile de cap și incapacitatea de a mai distinge realitatea de imaginar. Un subiect curajos, care oferă spectatorilor mai multe variante ale aceluiași dialog. Vorbim astfel despre o scriere neconvențională, contemporană, care necesită multă grijă la punerea în scenă, existând riscul să nu se înțeleagă povestea scrisă de dramaturg.

Astfel, regizorul Cristi Juncu propune încă de la primele minute ale spectacolului un timp scenic greoi, cu dialog dispersat și greu de urmărit, care nu te atrage în „povestea personajului”. Durează câteva minute bune să înțelegi exact ce se întâmplă și despre ce este vorba. Chiar dacă de-a lungul spectacolului, apar îmbunătățiri în acest sens, tot nu rămâne un spectacol „ușor” de privit. Iar subiectul, deja complex, încurcă mult decât să ajute spectacolul.

Scenografia semnată de Carmencita Brojboiu și muzica originală compusă de Cristina Juncu reușesc să facă mai „clar” universul obscur din mintea mamei. Pereții desenați cu cretă, pe alocuri fosforescentă, și vocile copiilor din fundal creează un spațiu vizual și sonor al copilăriei, respectiv al sufletului și iubirii de mamă, care nu moare niciodată. Astfel, conceptul vizual și muzical aduc înțelesuri spectacolului.

Spectacolul este descris ca o „farsă neagră, bogată în umor de limbaj”, dar, din păcate, nu s-a reușit acest lucru, ori nu s-a simțit, decât în multe prea puține locuri. Dacă s-ar fi făcut alte decizii regizorale, poate mai clare, direcțiile ar fi fost mai clare și pentru actori. Catrinel Dumitrescu în rolul mamei, Anne, cu puțin mai mult ajutor regizoral ar fi făcut un rol de neuitat, amintit, vorbit. Potențialul se simte, dar nu este atins în întregime, din foarte mare păcate. Iar același lucru se resimte și la restul distribuției: Sorin Cociș, Rareș Andrici și Alexandra Murăruș. Ori spectacolul nu este bine închegat sau îndestul de jucat, ori ar mai fi trebuit lucrat și repetat. Nu e un spectacol de neprivit, ci doar autosuficient, la care poți să mergi, să privești o poveste tristă și întortocheată.

Privit prin ochii unui „critic” ori „spectator autoritar, analitic” așa a fost văzut spectacolul, dar privit prin ochii unui om care se bucură că vede un spectacol cu mari artiști, în propriul oraș, este un motiv de fericire absolut. Și până la urmă despre asta este vorba la teatru, unii preferă ca un spectacol să-și atingă nivelul maxim de potențialului, iar alții se bucură oricum de poveste, actori și faptul că au venit la teatru. Teatrul este pentru toți, iar de cele mai multe ori este subiectiv.

 

Mama

Teatrul „Nottara”, București

 

Autor: Florian Zeller

Traducere: Bogdan Budeș

Regizor: Cristi Juncu

Scenografia: Carmencita Brojboiu

Muzică originală: Cristina Juncu

 

Distribuție:

Mama (Anne): Catrinel Dumitrescu

Tatăl (Pierre): Sorin Cociș

Fiul (Nicolas): Rareș Andrici

Fata (Élodie): Alexandra Murăruș

Asistenți medicali (figurație): Bogdan Chichea, Ciprian Udriște

Fotografii: Ciprian Duică

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.