„Măria Sa Actorul. Exerciții de admirație”, lansare de carte, la teatrul „Metropolis
https://www.ziarulmetropolis.ro/maria-sa-actorul-exercitii-de-admiratie-lansare-de-carte-la-teatrul-metropolis/

Teatrul Metropolis si Asociaţia Italienilor din România – RO.AS.IT. vă invită astăzi, 18 mai, de la ora 18.45, la lansarea cărţii „Măria Sa Actorul. Exerciţii de admiraţie” de Eugen Comarnescu, ediţie alcătuită de Gabriela Tarabega Comarnescu. Evenimentul va avea loc în Sala „Olga Tudorache” a Teatrului Metropolis, din str. Mihai Eminescu nr. 89, Bucureşti.

Un articol de Petre Ivan|18 mai 2018

Măria Sa Actorul. Exerciții de admirație” conține portrete ale unor mari actori care au sfințit cu talentul lor scena teatrului românesc, precum și cronici dramatice ale unor spectacole de referință.

De menționat că textele care se referă la scriitori italieni au și versiuni în limba italiană.

Cartea lui Eugen Comarnescu este o lucrare monumentală, care conţine 100 cronici dramatice despre spectacole şi mari actori ai scenei româneşti din perioada 2001-2006, distribuite în mai multe capitole: „Portrete”, „Cronici de teatru”, „Miscellanea”, „Aniversări”, „Cartea de teatru”, „In memoriam”.

La acestea se adaugă încă două cronici redactate atât în limba română, cât şi în limba italiană: „Puterea de seducţie a actorului/Il potere di seduzione dell’attore” şi „Actorii – aceste multiplicate măşti ale teatrului/ Attori queste multiple maschere del teatro.”

Fiecare titlu are şi un subtitlu reprezentativ pentru esenţa actorului sau a spectacolului prezentat: „George Vasiliu Birlic – un geniu al comediei”; „Radu Beligan – o eternă tinereţe spirituală”, „Ion Lucian – un artist ce nu cunoaşte sentimentul înfrângerii”; „Carmen Stănescu – explozie de vitalitate, farmec şi graţie”, „Rodica Tapalagă – un talent exploziv”, „Claudiu Bleonţ – un învingător” etc.

Gheorghe Dinică

Valoarea grafică şi documentară a cărţii este sporită şi de numărul mare de fotografii ale actorilor sau care înfăţişează afişe şi scene din timpul spectacolului, dispuse în pagină după o tehnică a diversităţii.

Fragmente din carte:

„În toate rolurile sale, DINICĂ a ştiut să treacă, după cum îi cerea personajul, de la sarcasm la ironie fină, de la luciditate la ferocitate, creând portrete care te urmăresc multă vreme după căderea cortinei.” (p.47)

„În cariera sa bucureşteană de câteva decenii, MIHAI FOTINO a ilustrat cum nu se poate mai convingător ceea ce aş numi discreţia comediei. Înzestrat până în vârful unghiilor cu har comic, el n-a trecut niciodată graniţa spre umorul gros, ci cel mult spre caricatura rafinată, în linii suple, ca în desenele lui Silvan.” (p.65)

„Atâta patos pune TAMARA BUCIUCEANU BOTEZ în acest dans, atâta forţă vitală, de parcă ar şti că este cântecul de lebădă al personajului.” (p. 71)

Foto: „Măria Sa Actorul. Exerciții de admirație” – facebook

01
/08
/21

Cafenelele din Paris, Tirana și Moscova, ca niște simboluri ale orașelor, surprinse de scriitorul albanez Ismail Kadare, în fascinantul volum de memorii „Dimineți la Café Rostand” (Humanitas Fiction, 2021, traducere din albaneză și note de Marius Dobrescu).

19
/07
/21

Biblioteca Metropolitană Bucureşti (BMB) cu sprijinul Direcţiei Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti a pregătit un nou proiect dedicat copiilor care îşi petrec vacanţa de vară în Capitală.

12
/07
/21

Ziarul Metropolis vă invită să citiți un fragment din volumul „Malvinița. Așa se scrie dragostea. Epistolar erotic. parCurs de comunicare creativă” de Eugen Istodor, recent publicat la Editura Polirom.

08
/07
/21

Un portret al excepționalei gânditoare de secol XX, Hannah Arendt, schițat de autoarea americană Hannah Jewell în volumul „100 de femei afurisite. O istorie” (Editura Nemira, 2021, colecția „Orion”).