Nae Caranfil, la Nocturnele TVR
https://www.ziarulmetropolis.ro/nae-caranfil-la-nocturnele-tvr/

Realizatoarea Marina Constantinescu promite pentru vineri, 28 noiembrie, ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+, o ediţie Nocturne completă: despre viaţă, oameni, filme, politică şi visuri. Cu Nae Caranfil.

Un articol de Petre Ivan|27 noiembrie 2014

Nae Caranfil – „Regizorul generaţiei mele”, după cum îl numeşte Marina Constantinescu, oferă telespectatorilor o ediţie Nocturne completă: despre viaţă, oameni, filme, politică şi visuri. Emisiunea poate fi urmărită de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

La Nocturne, Nae Caranfil se fereşte sa dea definiţii, să pună în cuvinte ce înseamnă cinematografia. Se teme că, devenind teoretician, şi-ar pierde creativitatea. Dar vorbeşte cu pasiune despre munca lui şi viaţa lui: cinematografia.

Nae Caranfil a absolvit în 1984 cursurile Institutului Național de Artă Teatrală şi Cinematografică şi a fost repartizat la Buftea ca asistent regie, lucru care nu i-a fost pe plac din prima clipă. A urmat teatrul, dar numai pentru a acumula mai multă experienţă, spre a-şi atinge scopul: acela de a face filme.

„Nu sunt un spectator de teatru atât de avid cum ar trebui să fiu”, mărturiseşte regizorul. Şi tot el declară: „Sunt iritat că spectatorii de teatru se ridică în picioare la sfârşitul pieselor şi aplaudă ca la congres.” În emisiunea de vineri, telespectatorii vor putea urmări şi argumentaţia pe care cineastul român se bazează când afirmă acest lucru.

A debutat ca regizor şi scenarist în 1993 cu E pericoloso sporgersi, peliculă premiată la festivalurile de film de la Bratislava din acelaşi an şi Nae CaranfilBaule-1994, dar şi de către ACIN în 1993. Marina Constantinescu îi mărturiseşte invitatului ei că E pericoloso sporgersi este filmul românesc pe care l-a vizionat de cele mai multe ori.

Acestui moment de succes i-au urmat altele: Asphalt tango (1995), Dolce far niente (1999), Filantropica (2001), Restul e tăcere (2008) şi Closer to the Moon (marele jaf din 1959 comis de 5 inşi asupra maşinii BNR, varianta Nae Caranfil).

„N-aş paria nici trei bani pe realitatea mea din Closer to the Moon. Dar poate realitatea mea e mai bună!”, spune regizorul care, recunoaşte, este îndrăgostit de ficţiune, de poveste. „Pentru mine, povestea este esenţa umanităţii, mama care-şi adoarme copilul, este tot!”

Alte poveşti, spuse de Nae Caranfil, pot fi ascultate la Nocturne. Din această toamnă, poveştile culturale depănate în miez de noapte, la Nocturne, pot fi urmărite fiecare vineri, de la ora 24.00, la TVR 1, TVR HD şi TVR+.

Foto: Nae Caranfil şi Marina Constantinescu – TVR

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.