,,Nebun din dragoste”, un stigmat universal
https://www.ziarulmetropolis.ro/nebun-din-dragoste-un-stigmat-universal/

La Teatrul Naţional din Bucureşti se joacă ,,Nebun din dragoste” de Sam Shepard, în regia lui Claudiu Goga. E o piesă cu o naraţiune complicată, cu răsturnări de situaţie, intrigi şi tot ce trebuie.

Un articol de Diana Trăncuţă|6 aprilie 2017

De fapt, într-o oarecare măsură, povestea duce cu gândul la un soi de telenovelă, dacă ar fi să ne oprim la iubirile interzise, viețile duble, destinele încrucișate în moduri nebunești și, totuși, previzibile. Dragostea, însă, nu învinge de data asta, n-are cum. Eșecul ăsta al dragostei e fundamentat aici pe explicații logice, valide moral și uman și, cum se întâmplă mai rar, nici măcar nu doare să privești despărțirea.

Când nu sunt dialoguri violente, e zgomotul unei uși care se tot închide și deschide. Sau sunt țipetele lui May, femeie iubind și neiubind, căreia îi dă viață Diana Cavallioti. O văd pe actriță la doar câteva săptămâni după ce-am văzut-o în Ana, mon amour și mă trezesc gândindu-mă la o nouă față a disperării. În film, ca și în teatru, acum, Diana Cavallioti devine o îmblânzitoare de tulburări existențiale, controlează drame și întristări, deși în aparență se supune, cu totul, lor. Prin urmare, May este cea care aduce puțină emoție într-o atmosferă mai degrabă brutală. Ea, care râde și plânge la marginea unei mari iubiri.

Eddie (Gavril Pătru) e întruparea bărbatului căruia dragostea îi dă și drept de proprietate asupra femeii lui. Așa se explică ostilitatea față de eventualii pretendenţi ai lui May, viziunea unui destin exclusiv comun şi instinctul confruntării fizice cu aşa-zişii lui adversari. Totul se transformă într-o criză, rămasă, totuși, la nivel declarativ, semn că textul lui Shepard insistă pe descompunerea unui segment de viaţă agăţat de trecut, pe izbucniri născute din exploatarea post-iubirii, şi nu pe evoluţia în sine a relaţiei celor doi.

Înaintea lui Shepard, Jane Austen a zis prima oară we are all fools in love, în ,,Mândrie şi prejudecată”. Limitând iubirea la această explicaţie simplă, ingenuă, personajul interpretat de Mihai Călin devine justificabil. Bătrânul alcoolic e de fapt un tată ale cărui alegeri din tinereţe se răsfrâng dureros asupra copiilor lui. Omul a iubit prea mult. Prea multe. Aflat pe scenă într-un con de umbră, tatăl ajunge să fie, treptat, personaj principal. Cu el începe şi se termină acţiunea de fraudare sentimentală, iar don juanul epuizat abia dacă e conştient de propria vină.

Singurul individ exterior acestei lumi e Martin (Ioan Andrei Ionescu), un personaj caricatural, în fapt, exponentul unui umor necesar, care dinamizează. Căci piesa, deşi se învârte în jurul unor transformări sufleteşti grave, nu transmite neapărat suferinţa evidentă, ci, mai degrabă, stagnează într-o tensiune cumva mecanizată. Impactul afectiv riscă să fie minim, iar spectatorii să rămână, ca Martin, observatori şi-atât. Farmecul rezidă în rătăcirea bahică a tatălui şi în lacrimile vii ale lui May, menite să dărâme acest zid.

Când nu sunt dialoguri violente, e zgomotul unei uși care se tot închide și deschide. Sau sunt țipetele lui May, femeie iubind și neiubind, căreia îi dă viață Diana Cavallioti.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.