O nouă expoziție MNAR aduce în prim-plan arta japoneză
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-noua-expozitie-mnar-aduce-in-prim-plan-arta-japoneza/

Muzeul Naţional de Artă al României prin Secţia de Artă Orientală vă invită miercuri 28 noiembrie, ora 17, în sălile Kretzulescu, la deschiderea expoziţiei de artă japoneză consacrată gravurilor-stîlp cunoscute sub numele „hashira-e”, prezentate publicului în premieră: „Imagini ale lumii trecătoare, hashira-e. Gravuri-stîlp japoneze din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României”.

Un articol de Liliana Matei|25 noiembrie 2018

Hashira-e, sau gravurile-stîlp, fenomen artistic definitoriu pentru cultura urbană a epocii Edo (1615-1868), au fost create o perioadă limitată de timp, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea pînă în primele decenii ale secolului XX. Cele 45 de exemplare selectate ilustrează perfect caracteristicile singulare, proprii acestui gen neobişnuit: formatul îngust, aproape imposibil, compoziţii novatoare, rezolvări spaţiale îndrăzneţe, recursul la imaginaţia privitorului. Subiectele se înscriu în repertoriul general al gravurii ukiyo-e: curtezane din cartierul Yoshiwara, perechi de îndrăgostiţi, femei frumoase, scene cu semnificaţii simbolice faste, parodii ale temelor clasice. Ansamblul este completat de cîteva gravuri de tip kakemono-e, apropiate ca factură artistică, şi de lucrări imprimate în alte formate curente în epoca Edo.

În expoziţie figurează opere ale unora dintre cei mai reprezentativi creatori de hashira-e: Ishikawa Toyonobu (1711-1785), Suzuki Harunobu (1725?-1770), Isoda Koryūsai (1735-1790), Torii Kiyonaga (1752-1815), Kitagawa Utamaro (1754-1806), Hosoda Eishi (1756-1829), Katsukawa Shunchō (activ între 1780-1801), Kikugawa Eizan (1787-1867).

Evenimentul se înscrie în programul expoziţional dedicat de muzeu „Imaginilor lumii trecătoare” (ukiyo-e). De-a lungul anilor acesta a introdus publicul în universul captivant al unor mari maeştri ai gravurii precum Toyohara Chikanobu (1838-1912), Utagawa Kunisada (1786-1865) şi Utagawa Kuniyoshi (1797-1861).

Lucrările din patrimoniul MNAR expuse în premieră sunt mici „uşi” întredeschise către lumea vastă, variată şi plină de culoare a Japoniei.

Curator: Carmen Brad

Sălile Kretzulescu

28 noiembrie 201831 martie 2019

Program de vizitare: miercuri-duminică, orele 10.00 -18.00

Prețul biletului: 10 lei

Gratuit: prima miercuri din fiecare lună

16
/11
/20

O expoziție de grup atipică, The Domino Effect (21 noiembrie 2020 – 6 februarie 2021) aduce în spațiul galeriei Gaep 13 lucrări selectate exclusiv de artiști, printr-o reacție în lanț: de la Răzvan Anton și până la Ignacio Uriarte, fiecare artist al galeriei a ales o lucrare de la următorul artist în ordine alfabetică.

13
/11
/20

Fabrica de Pensule alături de Spațiul de Artă Contemporană MAGMA deschid primul moment din setul de expoziții dedicate sectorului emergent al scenei de arte vizuale din România, parte a proiectului "Future Perfect / Viitor Anterior", în data de 13 noiembrie 2020, printr-un tur ghidat online care se va desfășura pe pagina de Facebook a Fabricii de Pensule.

12
/11
/20

La Muzeul Național al Țăranului Român,  sâmbătă, 14 noiembrie 2020, publicul este așteptat la evenimentul intitulat Noaptea Europeană a Muzeelor. Cu această ocazie se pot vizita trei expoziții temporare. Organizatorii au pregătit, de asemenea, o proiecție în aer liber. Anul acesta, expoziția permanentă va fi închisă, deoarece clădirea monument istoric din Șoseaua Kiseleff nu a […]

02
/11
/20

Asociația Culturală Control N lansează ACSINTE.100, parte a programului educațional cu același titlu, un album virtual cu fotografii de Costică Acsinte însoțite de clipuri audio și video ce invită publicul tânăr în România anilor 1920 - 1960.

28
/10
/20

Astăzi, 28 octombrie, de ziua de naștere a pictoriței basarabene Valentina Rusu Ciobanu (100 de ani), Asociația pentru cultură și arte ARBOR lansează în premieră producțiile multimedia #100VRC Valentina Rusu Ciobanu: viața și opera și VRC Atelier ’85, atelierul artistei din anul 1985, reconstituit în realitate virtuală.