Odă moftangiilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/oda-moftangiilor/

2014, primăvară, mai, cea mai frumoasă lună a anului, plouă, plouă des, dar când nu plouă e căldură, căldură mare, monşer! În timpul repaosului duminical iau calea teatrului Mignon. Se aniversează un an în noua structură, independentă. 

Un articol de Andrei Crăciun|26 iulie 2014

Vreau să văd “Moftul român”, one-man-show-ul lui Lari Giorgescu pe textul lui însuși Nenea Iancu, dramaturgul nostru nepereche. Am auzit lucuri bune despre piesa asta, pe Lari Giorgescu îl văzusem deja în Pescărușul de la Bulandra.

N-aveam de unde să știu, dar adevăratul său geniu e în comedie. “Moftul român” e o incontestabilă dovadă. Acest “mix” original de Caragiale este încântător, chiar dacă uneori, dincolo de prima impresie, se întrevede tragismul.

Nenea Iancu e aici, cu noi, inepuizabil, e în acel cineva care știe pe cineva care știe pe cineva care știe pe altcineva care cunoaște pe un terț căruia i se cuvine făcut un serviciu, mă înțelegi? Nenea Iancu e cu noi când ne îmbătăm ca porcii pe la Gambrinus, duminica. Nenea Iancu e cu noi când ne păcălim slujbele, mofturi!, și când ne văităm că nu ne mai ajunge, când nu mai avem de niciunele și ne omoară criza și nu se mai poate, dar se poate, încă se poate.

Lui Lari Giorgescu nu i se poate reproșa nimic. A urcat pe scenă într-un costum ca-n Antebelic și și-a interpretat partitura fără nicio greșeală. Altceva m-a uluit: nu s-a râs în sală cum m-aș fi așteptat. Tot ce spunea Lari, tot ce scrisese Nenea, era de râs, era de râs în hohote. Ce Constituție poate fi mai potrivită pentru România decât această frază din “Moftul”: “Trebuie să mărturisim, cu toată părerea de rău, că în administraţie… uneori se fură foarte des!” Și atunci, de ce nu s-a râs?

De atunci, de la începutul lui mai, mă tot gândesc la un răspuns. Cred că în sfârșit l-am aflat: îl iubim pe Nenea, cum să nu-l iubim noi pe Nenea?, dar pentru prima dată în secol am început să înțelegem că nu mai putem doar să ne hlizim la diagnosticele sale necruțătoare. Va muri Caragiale dintr-atât? Nici vorbă! Noi, moftangii români, vom descoperi această minunată comedie la care vom privi încruntați știind cât de intim ne privește. Ce am văzut la “Moftul român” este un prim, dar teribil semn de maturitate, de categorică normalitate.

Am schimbat câteva cuvinte cu Lari Giorgescu după piesă. Voiam să aflu care e mecanismul care-l ajută să rețină atâtea cuvinte, aparent fără sens, ca-n monologul final. Era contrariat, la fel ca mine, că oamenii nu mai râd la Nenea ca înainte. N-am știut ce să-i zic atunci. I-am tăcut. Dacă l-aș revedea, l-aș îmbrățișa, l-aș pupa, poate puțin teatral, pe ambii obraji, și i-aș decreta că e binișor, că așa ar fi vrut și Nenea să fie. Deznodământul unei mari comedii este, în definitiv, să facă oamenii bine.

Foto: Facebook Lari Giorgescu

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.