”Sclavi pe plantatie”. Actorii Teatrului Național ”Vasile Alecsandri“ din Iași acuză
https://www.ziarulmetropolis.ro/sclavi-pe-plantatie-actorii-teatrului-national-vasile-alecsandri-din-iasi-acuza/

Nouă actori de la Teatrul Naţional ”Vasile Alecsandri“ din Iaşi acuză conducerea instituţiei că artiştii nu sunt promovaţi, că nu sunt accesate fonduri europene pentru programe cu specific cultural şi că se simt ”sclavi pe plantaţie”, ei trimiţând un memoriu Ministerului Culturii în acest sens.

Un articol de Petre Ivan|12 martie 2015

Cei nouă actori au declarat, miercuri, într-o conferință de presă susținută la Teatrul Național ”Vasile Alecsandri“ din Iași, că au trimis un memoriu Ministerului Culturii, în care arată că instituția culturală nu își promovează artiștii, că nu sunt accesate fonduri europene pentru programe cu specific cultural sau că nu există o strategie a repertoriului teatrului, notează Mediafax.

Printre cei nouă actori se numără și Teodor Corban, care joacă în producția ”Aferim”, care a câștigat recent Ursul de Argint la Festivalul Internațional de Film de la Berlin.

Nu ne mai simțim artiști, ne simțim sclavi pe plantația lor, se fac abuzuri, suportăm de foarte mulți ani. Noi, artiștii, nu suntem promovați de teatru, nu există vizibilitate, oamenii nici nu ne cunosc –  Teodor Corban.

Memoriul a fost semnat inițial de 24 actori, însă unii dintre aceștia și-au retras susținerea când au aflat că sesizarea nu urma să fie înaintată doar conducerii teatrului, ci și Ministerului Culturii.

În memoriul respectiv se precizează că participarea teatrului ieșean la festivaluri internaționale este deficitară, iar acest lucru face ca actorii să fie cunoscuți doar la nivel local.

Aceştia susținut că ”actorii mai mult repetă decât joacă în spectacole”. În plus, actorii au menţionat și că Luminița Condurache, contabila șefă a teatrului, a apărut de mai multe ori la repetiții și la spcetacole băută, uneori dându-le actorilor instrucțiuni

Cristian Hadji-Culea, managerul Teatrului Național

Cristian Hadji-Culea, managerul Teatrului Național

scenice.

La rândul său, Cristian Hadji-Culea, managerul Teatrului Național ”Vasile Alecsandri“ din Iași, a declarat că problemele semnalate în memoriu nu au fost ridicate de actori până în prezent.

Nu știu ce scrie în acel memoriu. În măsura în care în el sunt lucruri născute din interesul pentru buna activitate a teatrului, nu am probleme. (…) În primul rând, actorii au participat la Festivalul național, care e un premiu pe care și l-au dorit ani de zile și de câțiva ani participămereu, suntem selecționați. În străinătate nu am fost anul trecut, pentru că nu am fost invitați la niciun festival – Cristian Hadji-Culea, managerul Teatrului Național ”Vasile Alecsandri“ din Iași

La teatrul ieșean sunt 34 de posturi de actori, dintre care sunt ocupate 33, iar 12 actori sunt angajați pe perioadă determinată.

Foto: Sclavi pe plantatie, Teodor Corban, Cristian Hadji-Culea – wikipedia

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.