Spectatorii bucureșteni susțin eliberarea lui Kirill Serebrennikov
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectatorii-bucuresteni-sustin-eliberarea-lui-kirill-serebrennikov/

Les Films de Cannes à Bucarest şi Festivalul Naţional de Teatru invită spectatorii să susţină eliberarea lui Kirill Serebrennikov printr-un mesaj şi o fotografie de grup înainte de proiecţia filmului Leto, programat în această seară (miercuri), la ora 20:15, la Cinema PRO.

Un articol de Petre Ivan|24 octombrie 2018

Anul acesta, Cannes-ul a făcut excepție de la regulă și a proiectat un film în absența regizorului. Este vorba despre Leto, în regia rusului Kirill Serebrennikov. Scaunul său în impunătorul Grand Théâtre Lumière a rămas gol – dar chiar și așa, la finalul proiecției, spectatorii au aplaudat minute în șir.

Serebrennikov nu a putut fi prezent la premieră, în ciuda repetatelor insistențe ale delegaților de la Cannes și a diplomației franceze.

Kirill Serebrennikov, considerat a fi unul dintre cei mai talentați regizori de teatru și film din Rusia s-a făcut remarcat în 2008,cu Yuri’s Day, triplu premiat la Locarno.

Kirill Serebrennikov

În 2012, a fost selecționat în competiție la Veneția cu Betrayal,în 2016, (M)ucenic a fost selectat în competiția Un Certain Regardla Cannes, iar Leto a fost proiectat în competiția principală de anul acesta a festivalului. Ca regizor de teatru, Serebrenikov a fost distins cu Premiul Europa și Premiul Daniil Harms, pentru baletul Nureev, în 2017, premiul Masca de aur pentru regia spectacolului de operă Chaadsky sau premiul „Benois de la danse”, în 2018.

Kirill Serebrennikov a fost reținut la Sankt Petersburg în august 2017,chiar în timpul filmărilor la Leto și acuzat de deturnare de fonduri – acuzații calificate de regizor drept „absurde și schizofrenice”. Montajul filmului Leto l-a făcut din arestul la domiciliu.

Reținerea lui Serebrennikov a declanșat o revoltă în lumea artistică mondială pentru că numele său stă înscris pe o operă de valoare: spectacole memorabile, producții cinematografice de calitate. În Rusia, artiștii s-au coalizat imediat pentru el – Natalia Soljenițîna, președinte al Fundației Soljenițîn; Alexandr Kaliaghin, președintele Uniunii Teatrale din Rusia; Vladimir Urin, directorul General al Teatrului Bolshoi;regizorii Lev Dodin – director al Teatrului Malîi din Sankt Petersburg –Fiodor Bondarciuk ori Aleksei Gherman au susținut eliberarea regizorului.

Imagine din filmul Leto, de Kirill Serebrennikov

Mihail Barîșnikov a trimis o scrisoare de susținere. Celebrul balerin și coregraf i-a scris: „Rezistă, dragă Kirill. Știi bine că funcționarii, anchetatorii, procurorii și superiorii lor sunt lipsiți de orice har. Unicul lor talent este cel al călăului, care se exprimă pe fondul puterii nelimitate și al obscuratismului maniacal individual”.

În trei zile de la arestarea lui Serebrennikov, peste zece mii de iubitori de teatru și film din întreaga lume s-au alăturat petiției care cerea eliberarea lui, printre ei numărându-se și Cate Blanchett, Danis Tanović, Maren Ade ori Volker Schlöndorff.

Serebrennikov plătește pentru tenacitatea cu care își exprimă părerile politice – atât în artă cât și în viața publică, cu toate că de fiecare dată se lovește de cenzură de diverse tipuri. Atunci când a încercat să proiecteze un documentar despre Pussy Riot la Gogol Center, proiecția a fost interzisă de Ministerul Culturii. „Totul se întoarce la cele mai patetice practici sovietice”, a declarat el public, în 2016, într-o discuție despre cenzura artiștilor în Rusia.

Miercuri, Les Films de Cannes proiectează Leto, de la ora 20:15, la Cinema PRO și invită artiștii și iubitorii de teatru și film din România să susțină eliberarea lui Kirill Serebrennikov și libertatea de exprimare a artiștilor printr-un mesaj și o fotografie.

Toți spectatorii care doresc să susțină eliberarea regizorului rus de teatru și film sunt invitați să vină la proiecție cu mesajul FREE KIRIL SEREBRENIKOV, să facă parte din fotografia de grup prin care să se alăture artiștilor care susțin judecarea regizorului în libertate – o inițiativă comună a Les Films de Cannes à Bucarest și a Festivalului Național de Teatru.

Proiecțiile și evenimentele din Les Films de Cannes à Bucarest continuă până pe 28 octombrie iar filmul care va închide festivalul este Sunset, de László Nemes (Son of Saul – Grand Prix la Cannes și premiul Oscar pentru film străin, 2016).

Filmul a avut premiera toamna aceasta, în competiția principală a Festivalului de la Veneția, unde a câștigat premiul FIPRESCI. În film îl regăsim pe actorul român Vlad Ivanov. Sunset va fi proiectat duminică 28 octombrie, după gala de închidere care va începe la ora 18:00, la Cinema PRO.

Foto: Kirill Serebrennikov, Leto – facebook

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.