Studioul National de Arta Contemporana LE FRESNOY in premiera in Romania la BIEFF 2012
https://www.ziarulmetropolis.ro/studioul-national-de-arta-contemporana-le-fresnoy-in-premiera-in-romania-la-bieff-2012/

Prestigiosul Studio National de Arta Contemporana LE FRESNOY in premiera in Romania la BIEFF 2012!   Fidel misiunii sale educationale, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucuresti BIEFF inaugurareaza anul acesta parteneriatul cu unul dintre cele mai importante centre de creatie artistica din Europa: Studioul National de Arta Contemporana LE FRESNOY din Franta.   Cu o […]

Un articol de |9 octombrie 2012

Prestigiosul Studio National de Arta Contemporana LE FRESNOY in premiera in Romania la BIEFF 2012!

 

Fidel misiunii sale educationale, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucuresti BIEFF inaugurareaza anul acesta parteneriatul cu unul dintre cele mai importante centre de creatie artistica din Europa: Studioul National de Arta Contemporana LE FRESNOY din Franta.

 

Cu o vechime de 15 ani, LE FRESNOY este o institutie unica, deopotriva mediu de studiu si studio de productie, ce dezvolta tinere talente din întreaga lume sub îndrumarea unor artisti recunoscuti precum: Jean-Luc Godard, Tsai Ming-Liang, Bruno Dumont, Michael Snow, Joao Pedro Rodriguez, Jean-Marie Straub and Danièle Huillet si multi altii.

 

LE FRESNOY este prezent în Bucuresti atât prin selectia sa unica de filme, cât si prin participarea domnului Francois Bonenfant, Head of Studies LE FRESNOY, care este de asemenea membru al juriului BIEFF 2012. Programul Special LE FRESNOY este prezentat cu sprijinul Institutului Cultural Francez si al UNIFRANCE.

ManhadeSanAntonio_2

Cunoscut ca unul dintre cele mai interesante laboratoare internationale de film experimental si arta vizuala, LE FRESNOY nu se dezminte nici de data aceasta, prezentand publicului bucurestean, in premiera in Romania, cateva dintre cele mai controversate si inovative productii din ultimii ani.

 

Proiectat in premiera la Cannes Semaine de la Critique 2012 si unul dintre nominalizatii la European Film Awards 2012, MORNING OF SAINT ANTHONY’S DAY este un scurt metraj impresionant ce exploreaza o credinta populara sub forma unui performance urban. Dupa o lunga noapte de petrecere, dimineata devreme, ca intr-o transa generala, tineri fantomatici invadeaza strazile pustii ale orasului adormit in cautarea unui “acasa”, catre care par sa nu mai gaseasca drumul alta data atat de familiar. Cum marturiseste autorul, miscarile tinerilor amintesc de «coregrafiile geometrice şi melancolice ale lui Buster Keaton şi Jacques Tati sau chiar de dansurile Pinei Bausch. O imensă coregrafie a Sfântului Anton, un omagiu inconştient adus uneia dintre cele mai populare sărbători ale Lisabonei». Filmul poarta semnatura inconfundabila a unuia dintre tinerele staruri ale avangardei cinematografice portugheze contemporane, JOAO PEDRO RODRIGUEZ, adesea prezent in festivaluri prestigioase precum Cannes, Venetia si Locarno cu impresionantele sale filme ce exploreaza dorinta si sexualitatea si duc mai departe cinema-ul radical al lui Manuel de Oliveira si Pedro Costa.

 

LE FRESNOY prezinta de asemenea doua incursiuni nelinistitor de actuale in trauma colectiva a poporului roman cauzata de comunism, filme care sunt in acelasi timp doua mostre de inovatie cinematográfica.

TheSaltBoulder2

Experiment curajos atât în ce priveste modalitatea de a interpreta istoria, cât si ca limbaj cinematografic, THE SALT BOULDER este un „eseu vizual ce surprinde absurdul si disperarea anilor ’50, începutul perioadei comuniste în România. Povestea urmareste trei arhitecti care proiecteaza mai mult decat cladiri, strazi, tramvaie, proiecteaza viata însasi. In vreme ce devin, ei insisi, victimele acestui proiect. Investigatia artistei vizuale de origine romana Eliza Muresan este sustinuta intr-un mod inspirat de optiunea scenografica de a prezenta realitatea perioadei sub forma de proiectii 3D ale unui proiect de arhitectura, in care personajele traiesc, viseaza si inca mai spera zi de zi, fara sa realizeze ca sunt captive intr-o fantasma politica fara iesire.” (I. Mischie) În distributia filmului îi regasim pe tinerii si promitatorii actori George Pistereanu si Lucian Iftime.

 

Pe aceeasi tema a alterarii relatiilor interumane in totalitarism, tulburatorul THE GENERATION OF SACRIFICE îmbina intr-un mod inovator animatia, colajul din filme de arhiva si sunetul fictional pentru a reda teroarea din România comunista a anilor ’80, în care aparatul de spionaj cuprindea inclusiv tineri de liceu care erau convinsi sa-si tradeze familia si prietenii. Regizorul francez Jean Christophe realizeaza, pornind de la dosarele devenite publice ale Securitatii, o fina radiografie a mentalitatilor din societatea româneasca: « Călătorind în Romania în 2010, am descoperit cu uimire cât de prezenta e inca, in viata cotidiana a romanilor, istoria comunista recenta. Mulţi români obişnuiesc să spună “nimic nu s-a schimbat”: ţara a devenit în mod brutal neo-liberală, însă din punct de vedere politic, aceeasi generaţie veche e inca la putere.» (Jean Christophe)

“In vreme ce urmarim, pe sonor, dilemele interioare ale doi foarte tineri informatori, vizualul ofera imagini utopice ale adolescentilor fericiti ai epocii de aur. Faptul ca vocile nu sunt asociate in mod specific cu o persoana face ca cei doi tineri sa poata fi oricare dintre miile de chipuri inocente de pe ecran, ceea ce reuseste, intr-un mod subversiv si visceral, sa reactualizeze paranoia generalizata a perioadei.”(A.Pintilie)

 TheGenerationOfSacrifice2

“Avându-l ca protagonist pe versatilul Denis Lavant (actorul-fetis al lui Leos Carax), VIA, semnat de artista vizuala Leonore Mercier, este, în aceeasi masura, o mostra fermecatoare de meta-cinema si o calatorie fascinanta spre autocunoastere. Lavant joaca rolul unui actor care, in timpul turnarii unui film, interpreteaza succesiv mai multe personaje. Ceea ce nu stie înca si descopera treptat este ca filmul continua, în culori, în viata sa privata, care se dovedeste a fi la fel de fictionala.

VIA reflecteaza atât asupra cinema-ului ca formă de comunicare artistică, cât şi asupra dezbaterii filosofice despre destin vs. liber arbitru. Iluzia cinematică este constant destrămată de înseşi elementele de limbaj filmic, care invadează viaţa protagonistului – marginile cadrului se apropie de el până aproape îl strivesc, literele din subtitluri capătă o viaţă proprie, incidentele narative îi transformă viaţa într-un haos, începe să audă voci care îi dublează conversaţiile în limbi străine. Toate aceste “simptome” stranii îl fac să-şi înţeleagă curând statutul de prizonier într-o realitate dictată de un scenariu.”(A.Pintilie)

 

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine şi susţinut de Centrul National al Cinematografiei, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica, Universitatea Nationala de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, Jameson, JTI, Romania Film, Fundatia Konrad Adenauer, Unifrance, Institutul Francez, Forumul Cultural Austriac, ALLTUR, Institutul Polonez, Kraftmark.

PARTENERI MEDIA: Radio Guerrilla, Cinemarx, Filmreporter, Cinefan, HBO, B 24FUN, B365, Liternet, Artactmagazine, Metropotam.ro, Filmetari, Veiozaarte, 121, Urban.ro, Hotcity.ro, Studentie.ro, Port.ro, Hipmag.ro, ifestival.ro

 

 

 

01
/04
/17

Autismul e tratat de statul român la fel ca orice altă problemă reală – cu superficialitate. Nu sunt bani pentru multe, dar mai ales pentru așa ceva. Și nu sunt nici oameni, profesori, pedagogi, terapeuți, specialiști pregătiți să ajute copiii care se nasc cu autism sau care dezvoltă acest sindrom mai târziu să se integreze în societate și chiar să le fie mai bine.

31
/03
/17

În acest weekend, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF invită publicul bucureștean la un adevărat roller-coaster cinematografic, prezentând în premieră în România câteva dintre cele mai explozive titluri din selecția sa de anul acesta.

31
/03
/17

Ce îi poate aduce în același loc pe Rembrandt, Kim Kardashian și Andy Warhol? "Potențialul creativ al unui selfie", a răspuns directorul Saatchi Gallery în preziua deschiderii, vineri, a unei expoziții dedicate autoportretului sub toate formele sale.

31
/03
/17

Cea de-a VI-a ediţie a singurului târg de carte SF&Fantasy din ţară, Final Frontier, are loc ]n acest weekend, pe 1 şi 2 aprilie, la Centrul Cultural Casa Artelor din capitală, între orele 11-19. Evenimentul reuneste edituri de literatură science-fiction şi fantasy, cititorii putându-se bucura de reduceri speciale de pret şi titluri noi.

31
/03
/17

ELEFANTUL DIN CAMERĂ (sau The Vibrator Play), de Sarah Ruhl (USA), este o comedie neagră despre intimitate și electricitate, ultima înțeleasă ca adjuvant al... intimității de cuplu. Pe la 1880, în zorii erei electricității, apăreau bizare fapte istorice conform cărora medicii foloseau vibratoare pentru a trata femeile „isterice” (și chiar pe unii dintre bărbați). Spectacolul îi are în centrul „electricității” pe Doctorul Givings și pe soția acestuia și modul în care noua lui terapie le afectează întreaga viață domestică.

31
/03
/17

Rămân un spectator de teatru consecvent. Merg, pe cât posibil, de câteva ori pe săptămână, întotdeauna în căutarea marii frumuseți. Fac, fără să vreau neapărat, ierarhii. Sunt subiective, ca atare nu țin să le impun nimănui.

31
/03
/17

În urmă cu 84 de ani, pe data de 31 martie 1933, venea pe lume, la Ploieşti, poetul, scriitorul şi eseistul român Nichita Stănescu, ales post-mortem membru al Academiei Române. A fost unul dintre cei mai de seamă scriitori pe care i-a avut limba română, limbă pe care el însuşi o denumea: Dumnezeiesc de frumoasă. Tot într-o zi de 31 martie se nășteau filosoful René Descartes, compozitor Franz Joseph Haydn și scriitorii Nikolai Vasilievici Gogol si John Fowles.

31
/03
/17

Duminică, 9 aprilie 2017, de la ora 18:00, Sala Mare a Ateneului Român găzduiește Concertul Extraordinar de Paști, susținut de Corul Național de Cameră Madrigal — Marin Constantin. Dirijat de Anna Ungureanu, evenimentul este una dintre tradițiile prețioase ale Corului, desfășurându-se, fără întrerupere, de mai bine de jumătate de secol.

30
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Proiectat în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), „Poesia sin fin” (2016), noua peliculă autobiografică a maestrului chilian Alejandro Jodorowsky, este o rememorare suprarealistă a unei tinereţi excentrice.

30
/03
/17

“Aș spune fără ezitare, că, dacă există un talent, el se cheamă Vasilica Tastaman. Nu avea niciun fel de studiu, dar ce studiu îi mai trebuia? Ea pe scenă trăia, nu spunea nimic altceva. Era o bijuterie, cum să vă spun? Eu n-am ce sa vă povestesc despre Vasilica, ea însăși este o poveste. O mare minune pe care am întâlnit-o în viața mea". - Radu Beligan. Într-o zi de 30 martie ne părăseau actrița Vasilica Tastaman şi Părintele Nicolae Steinhardt.

30
/03
/17

Salutat pentru simțul său estetic, afișul celei de-a 70-a ediții a Festivalului de la Cannes (17 — 28 mai 2017) care o reprezintă pe Claudia Cardinale dansând pe un acoperiș la Roma în 1959, a fost ironizat de presa franceză, acesta suspectând o retușare a taliei și a coapselor actriței italiene.

30
/03
/17

Teatrul de Stat din Letonia, The New Riga Theatre, prezintă la FITS 2017 BRODSKY/BARYSHNIKOV, un one-man-show în regia lui Alvis Hermanis. Spectacolul din acest an este bazat pe poemele laureatului la premiile Nobel, Joseph Brodsky, interpretate de Mikhail Baryshnikov, cunoscutul dansator, coregraf și actor american.

30
/03
/17

Prințul Charles a sosit, în această dimineața, la Muzeul Național al Satului "Dimitrie Gusti", fiind întâmpinat de directoarea instituției, Paula Popoiu, și de Irina Cajal, subsecretar de stat în Ministerul Culturii. Alteța Sa Regală a fost primită cu pâine și sare.

29
/03
/17

Peste 180 de cinematografe din Statele Unite vor difuza filmul "1984" pe 4 aprilie, în replică la politicile administrației președintelui american Donald Trump. Pelicula, o adaptare din anii '80 a cărții cu același nume de George Orwell, va fi proiectată în 165 de orașe din 43 de state din SUA, dar și în țări precum Canada, Anglia, Suedia și Croația.

29
/03
/17

Teatrul de Comedie prezintă vineri 7 aprilie și sâmbătă 22 aprilie, ora 19.00, la Sala „Radu Beligan” premiera oficială a spectacolului “Drumeția sau Despre sexualitate azi”, de Martin Heckmanns. Traducerea și regia îi aparțin lui Vlad Massaci, iar scenografia este semnată de Vanda Maria Sturdza.