Totul e un joc, de Paul Ioachim, la TVR 2 – In memoriam CORNEL TODEA
https://www.ziarulmetropolis.ro/totul-e-un-joc-de-paul-ioachim-la-tvr-2-in-memoriam-cornel-todea/

Cornel Todea, de la a cărui naştere se împlinesc 80 de ani în 18 noiembrie, a abordat cu vervă şi imaginaţie textul lui Paul Ioachim, în care dramaturgul amestecă viaţa de zi cu zi cu cea de pe scenă. Rolurile principale sunt interpretate de Damian Crâşmaru, Mircea Rusu, Ileana Cernat şi Oana Ioachim. Spectacolul poate fi vizionat în această seară, de la ora 20.10, la TVR 2

Un articol de Petre Ivan|16 noiembrie 2015

În „Totul e un joc”, dramaturgul Paul Ioachim amalgamează realitățile. Viața unui actor faimos care își căsătorește fiica cu un regizor de succes se împletește cu repetițiile pentru premiera piesei în care un personaj, actor faimos, își mărită fiica cu un alt personaj, regizor de succes, iar defectele și problemele de pe scenă sunt oglinda fidelă a celor din afara ei.

CORNEL TODEA 

Cornel Todea a fost unul dintre oamenii care au marcat atât istoria televiziunii, cât și pe cea a teatrului din România.

În articolul său din „Observatorul cultural” din septembrie 2012, Iulia Popovici îl descrie astfel: persoană extrem de jovială, pulsînd de viaţă şi cu un simţ al umorului mai mult decît remarcabil, Cornel Todea a făcut film, teatru dramatic, de copii, de televiziune, dar a fost şi realizator şi moderator TV, moderator al unor emisiuni radiofonice (avea o bună voce de radio, pe lîngă o bună prezenţă fizică), a predat regie şi actorie, toate – „ca o probă de consecvenţă a incapacităţii de a mă dedica unei singure activităţi“.

În urmă cu cîţiva ani, a lansat la Teatrul Creangă un festival internaţional dedicat teatrului pentru copii – „100, 1.000, 1.000.000 de poveşti“ –, cu un important concurs de dramaturgie adresată acestui public (singurul de acest fel din România), din dorinţa de a face ca scena să le spună celor mici poveşti ale timpurilor lor, şi a lansat primul program de teatru pentru copii între 0 şi 3 ani. /…/Cornel Todea nu a fost niciodată un regizor în căutarea succesului şi a premiilor (deşi a primit destule, în domeniile diverse în care a lucrat), ci a noului, a energiilor proaspete, a contactului direct cu spiritul momentului.”

Activitatea sa în teatru include peste 50 de piese puse în scenă la Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul Naţional Iaşi, Teatrul Naţional Cluj, Teatrul CORNEL TODEA  Naţional Craiova, teatre din Bucureşti (Teatrul Mic, Teatrul Bulandra, Teatrul Nottara, Teatrul „Ion Creangă”), Teatrul din Piatra Neamţ, Teatrul din Constanţa.

În televiziune, Todea a semnat regia pentru peste 200 de spectacole de teatru-TV, emisiuni muzicale, programe de divertisment, filme artistice şi documentare la TVR. Din 2004, el a moderat emisiunea săptămânală ”Cafeneaua Literar-Artistică” la Radio România Cultural.

A  jucat în filmul „Pe malul stâng al Dunării albastre” (1983) şi a regizat mai multe lungmetraje printre care: „Prinţul negru” (1988), „Iată femeia pe care o iubesc” (1981), „Dragostea mea călătoare” (1980), „Singur printre prieteni” (1979), „Comoara din Carpaţi” (1975), „Adio, dragă Nela” (1972). De asemenea, Cornel Todea a semnat regia a numeroase filme de televiziune, între care: „Totul e un joc?” (1998), „Trei surori” (1994), „Preţul succesului” (1977) „A doua linie” (1976), „Samy” (1970), „Noul locatar” (1968), „Om de treabă” (1968), „Interpretări la cleptomanie” (1967), „Neguţătorul de ochelari” (1967), „Moartea Bessiei Smith” (1966).

Cornel Todea era şi un susţinător al tinerelor talente, el fiind, începând din 1998, director artistic al Galei Tânărului Actor HOP, organizată de UNITER.

Spectacolul face parte din programul editorial de valorificare a arhivei TVR  și este inclus în ciclul UNITER 25, ca spectacol premiat la Gala UNITER 1998 – Premiul pentru TEATRU TV.

In memoriam CORNEL TODEA  (18 noiembrie 1935, Cluj – 30 august 2012)- 80 de ani de la nașterea al regizorului

TOTUL E UN JOC

de Paul Ioachim

În distribuție:

Mircea Rusu,  Damian Crâșmaru, Oana Ioachim, Ileana Cernat, Lucian Ifrim, Florentina Luican, Valentin Uritescu.

Decorurile Virgil Popa. Costumele Elena Timonu. Redactor Ioana Prodan

Regia artistica  Cornel Todea.

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de CASA DE PRODUCŢIE TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni.

Foto: CORNEL TODEA ,TOTUL E UN JOC-  tvr

07
/01
/17

Prima încercare a lui Elvis Presleyde a deveni muzician a decurs după cum urmează: și-a luat inima în dinți și vechea sa chitară într-o mână și s-a prezentat la audiții pentru o preselectie. Din juriu făcea parte cântăreţul Jimmy Denny, căruia nu i-a plăcut vocea lui Elvis. L-a întrebat pe viitorul star din ce îşi câştiga existenţa. "Sunt şofer", a spus Elvis. "Foarte bine - a răspuns Jimmy Denny -, întoarce-te la volanul tău, n-ai ce căuta aici".

06
/01
/17

Astăzi, moda cu „imaginea celuilalt” pare să fi apus pentru Bucureşti. Străinii vin şi pleacă, fără a lăsa mărturii despre oraş. Altădată, călătorii scriau pagini întregi, de cele mai multe ori pe un ton admirativ, flatant. Iată câteva mostre!

29
/12
/16

De sute de ani, odată cu intrarea în post, lumea românească intră într-o stare de înfrigurată aşteptare a şirului de sărbători ce durează până la Sf. Ion. Domnii fanarioţi, aflaţi pe tronurile de la Iaşi şi Bucureşti din 1711 (1716), până în 1821, au adus un plus de culoare ce aminteşţte, în mic, fastul Curţii imperiale bizantine.

10
/12
/16

La începutul epocii regulamentare, în noiembrie 1832, autorităţile statului au simţit nevoia creerii unei publicaţii (Buletinul Oficial), prin care să comunice populaţiei „punerile la cale, măsurile, orânduirile de slujbe, hotărârile de judecată şi poruncile” din diferitele ramuri administrative, ca şi dispoziţiile legislative după care „să se povăţuiască fiecare”.

07
/12
/16

A fost o vreme când ideea de a te cultiva, de a înţelege arta în accepţia ei cea mai diversă, apoi de a colecţiona opere de valoare şi a le expune îi cuprinsese şi pe români. Între aceştia, Anastisie Simu, de obârşie balcanică, cu proprietăţi bine gospodărite în judeţele Teleorman şi Brăila, decide, în 1910, să întemeieze un muzeu.

29
/11
/16

În 1869, „fiica Rinului”, Elisabeta de Wied, căsătorită cu principele Carol, plină de emoţie şi bolnavă de rujeolă, îşi făcea intrarea în Bucureşti, unde avea să domnească alături de soţul ei până în septembrie 1914.

21
/11
/16

„Românul iese la mort”. Această constatare devenea valabilă odinioară mai ales când era vorba de o înmormântare domnească, aşa cum a fost cea a lui Alexandru Suţu, întâmplată în ianuarie 1821.

11
/11
/16

A fost o vreme când Calea Victoriei (Podul Mogoşoaii) era o arteră aristocratică, plină de case boiereşti unde în fiecare zi se întâmpla ceva deosebit: primiri, concerte, baluri, adunări de binefacere ş.a. Una din case, adăpostind azi o instituţie de asistenţă socială, a cunoscut, la mijlocul sec. XIX, o strălucire deosebită.

08
/11
/16

Povestea lor în film se desfășoară pe la începuturile cinematografiei mondiale, în epoca filmului mut, când David Griffith a creat modul de a istorisi o poveste pe peliculă, iar Lillian Gish, datorită regizorului, a devenit o stea de cinema.

03
/11
/16

Autorul celebrelor „mușatisme”, care sunt bijuterii ale paradoxului comic, n-a făcut școală de teatru, dar a scris pentru actor, publicând în „Rampa” și „Adevărul”. Observatorul ironic al vieții, acidul și jovialul umorist, a trăit între 22 februarie 1903 și 4 noiembrie 1970.

30
/10
/16

Zonă seismică acceptată azi de toată lumea, Bucureştiul are o lungă istorie în spate, presărată de cutremure frecvente, distrugătoare şi peste putinţă de prevăzut. Prima consemnare documentară datează din 1681, în domnia lui Şerban Cantacuzino, cu precizarea că „n-au mai pomenit altădată nimenea”.