Trei filme românești participă la cel mai important festival de film din Scandinavia
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-filme-romanesti-participa-la-cel-mai-important-festival-de-film-din-scandinavia/

România este una dintre cele 70 de ţări care vor participa la Festivalul Internaţional de Film de la Göteborg, cel mai important eveniment de acest gen din Scandinavia, care se va desfăşura în perioada 24 ianuarie – 3 februarie.

Un articol de Liliana Matei|21 ianuarie 2020

Festivalul, cu peste 35.000 de spectatori, proiectează zilnic 500 de filme, organizează un număr de 40 de seminarii, precum și multe alte activități adiacente. La ediția din acest an, festivalul a selectat trei filme românești: „Ivana the Terrible”/„Ivana cea Groaznică” (r. Ivana Mladenović, inclus în competiția „The Ingmar Bergman International Debut Award”, în cadrul căreia este premiat un regizor debutant, care în filmul său are o relație dinamică sau experimentală cu expresiile cinematografice), „colectiv” (r. Alexander Nanău, difuzat la secțiunea „Five International”) și „Marona’s Fantastic Tale”/„Călătoria fantastică a Maronei” (r. Anca Damian, difuzat la secțiunea „Capodopere animate”).

Lungmetrajul „Ivana the Terrible”/„Ivana cea Groaznică”, regizat de Ivana Mladenović, a câștigat premiul special al juriului secțiunii „Cineasti del Presente” din cadrul Festivalului de Film de la Locarno. Al doilea lungmetraj al Ivanei Mladenović este o poveste neconvenţională despre oameni şi locuri, despre apartenenţă şi dor, spusă cu umor şi tandreţe. Actriţa sârbă Ivana, interpretată chiar de regizoare, lucrează şi trăieşte în România, dar după o serie de probleme de sănătate decide să îşi petreacă vara pe malul celălalt al Dunării, în Kladovo, orașul natal, înconjurată de familie. Primarul îi propune să fie imaginea celui mai important eveniment local – festivalul de muzică Podul Prieteniei – şi, deşi nu foarte convinsă, Ivana acceptă. Odată cu sosirea excentricilor săi prieteni de la Bucureşti şi pe măsură ce zvonurile legate de povestea ei de dragoste cu un bărbat mult mai tânăr se împrăştie în oraş, Ivana ajunge în pragul unei căderi nervoase. Familia şi prietenii sunt invitaţi să exprime pe ecran propriile emoţii şi să se interpreteze pe ei înşişi într-o poveste cinematografică despre o femeie care nu îşi poate găsi locul pe niciunul dintre cele două maluri ale Dunării. Filmul va putea fi vizionat de patru ori pe durata festivalului. După fiecare proiecție a filmului, regizoarea Ivana Mladenović va vorbi și despre celelalte proiecte ale sale şi va răspunde întrebărilor publicului.

Participarea Ivanei Mladenović are loc cu sprijinul ICR Stockholm, partener al festivalului pentru a douăsprezecea oară.

Al doilea film proiectat în cadrul festivalului, documentarul „colectiv”, relatează povestea primului an de după incendiul din clubul cu același nume. „colectiv” urmărește cu egal interes autorități și jurnaliști, într-o interacțiune permanentă de căutare și expunere a adevărului. Este un film despre sistem versus oameni, despre adevăr versus manipulare, despre interes personal versus interes public, despre curaj și responsabilitate individuale. Pelicula este produsă de Alexander Nanau Production, în coproducție cu Samsa Film Luxembourg și HBO Europe, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Luxemburg Film Fund și Sundance Documentary Fund, cu participarea MDR Germania, RTS Elveția, RSI – Elvețiași YES Docu – Israel.

„Marona’s Fantastic Tale”/„Călătoria fantastică a Maronei”, regizat de Anca Damian, este un film de animație despre dragoste necondiționată și sacrificiu. Marona, o căţeluşă cu nas în formă de inimă, născută în urma unei povești de iubire dintre un dog argentinian și o metisă atragătoare, lasă urme profunde în viețile stăpânilor care, rând pe rând, o primesc în familiile lor.

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.