Trei scriitoare și trei romane recente pentru luna femeilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/trei-scriitoare-si-trei-romane-recente-pentru-luna-femeilor/

Pe rafturile librăriilor găsim din ce în ce mai multe cărţi scrise de autoare care merită toată atenţia. În luna femeilor, dintr-o mulţime de titluri de interes putem alege destule semnate de femei, unele traduse în premieră la noi, altele deja cunoscute cititorilor.

Un articol de Dana Ionescu|7 martie 2021

De data aceasta, din Rusia, India și România am ales trei scriitoare și trei romane recent apărute. Trei personalități diferite și trei cărți foarte diferite între ele sunt propunerea Ziarului METROPOLIS pentru cititorii care vor să descopere lumile multiple ale scriitoarelor de astăzi.

1.„Cazul doctorului Kukoțki” de Ludmila Ulițkaia, Humanitas Fiction

Numai o scriitoare de forța Ludmilei Ulițkaia (foto) poate face atât de mult într-un roman. Sunt atâtea lumi acolo, fiecare personaj își merită romanul lui (Elena, Tania, frații Goldberg etc.), fiecare întâmplare își merită locul în romanul universal al vieții omenești și al istoriei, fiecare gest ar putea fi începutul unui roman. Ca și în celelalte cărți ale autoarei, e remarcabilă și aici arta de a surprinde tot timpul inexorabilul vieții, roata aceea ce se învârtește fără oprire și prinde totul în mișcarea ei perpetuă. Indefinibilă, această existență se configurează în jurul unei familii moscovite cu poveștile ei, care gravitează până la un punct în jurul eminentului chirurg și obstetrician Pavel Alekseevici Kukoțki, al harului lui, acela de „a vedea”, atunci când e abstinent, cauza suferinței pacientului, al luptei lui, adesea fără cuvinte, pentru legalizarea avortului.

Într-un roman de familie a cărei istorie o aflăm încă de la început, viața are ritmul ei, pe care prozatoarea îl redă foarte bine. Are neputințele, slăbiciunile și splendorile ei – ca în orice familie. Pe scurt, pentru că ecourile lui Tolstoi se fac auzite adesea, are felul ei de a fi nefericită. În Moscova sovietică, unde unii nici nu mai țin minte libertatea, iar ființa umană e redusă la o rotiță bine reglată dintr-un mecanism, familia se dezintegrează, acest „adevăr colectiv” se desparte în adevăruri personale dureroase. În urzeala tradițională a unui roman de familie autoarea a țesut și o reflecție cuprinzătoare, neliniștitoare, așa cum mai vedem, de exemplu, în destule romane așa-numit victoriene: conflictul dintre religie și știință sau, mai adecvat spus, conflictul dintre spiritul mistic și spiritul științific. La început de secol XXI, când valorile și reperele se schimbă, se reașază sau pur și simplu se disipează în societăți multiforme, „Cazul doctorului Kukoțki” pune o întrebare gravă, de natură etică, aflată de decenii bune pe agenda diverselor grupări: dreptul femeii la avort.

2.„Patrula djinnilor” de Deepa Anappara, Editura Pandora M

Un remarcabil roman de debut, intrat direct printre titlurile nominalizate la Women’s Prize for Fiction 2020, a apărut recent în Anansi Fiction de la Pandora M, colecția coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu. După ce a făcut jurnalism în India mai bine de un deceniu, ajungând să cunoască în profunzime diferitele straturi ai societății indiene, cu specificul lor, Deepa Anappara a scris o operă de ficțiune ce sondează universul copiilor într-un fel provocator pentru cititor. Universul anumitor copii, ființe fragile și vulnerabile, care-și trăiesc viața în nesiguranță, face parte dintr-o Indie a cărei față contemporană nu seamănă, în realitate, cu fețele contemporane ale celorlalte continente, iar scriitoarea pune sub lupă diferențele.

Povestea lui Jay, băiatul pasionat de seriale polițiste, care într-o bună zi se aventurează, împreună cu doi prieteni, pe urmele unui copil dispărut și ajung să se încurce în ițele unei anchete complicate. Un parcurs întunecat, care scoate la iveală ipocriziile unei societăți și anomaliile unei lumi dezorientate e urmărit de romancieră într-un fel pătrunzător și memorabil, astfel încât imagini și întrebări să-l însoțească pe cititor după încheierea lecturii. Arta de a surprinde nuanțat firea unei lumi, finețea cu care decupează portrete, capacitatea de a crea suspans și de a atrage atenția asupra a ceea ce nu se vede, a ceea ce nu se spune fac din cartea ei, considerată o revelație a anului 2000, o lectură ce poate deschide lumi.

3.„Bastian” de Dora Pavel, Editura Polirom

După poezie și proză scurtă, Dora Pavel s-a impus ca prozatoare prin mai multe volume. După „Agata murind”, romanul ei de debut, au urmat „Captivul”, „Pudra” și „Do Not Cross”, scriitoarea a publicat foarte recent încă un roman. În „Bastian” cititorii vor descoperi un cu totul alt univers decât cele propuse de romanele prezentate mai sus. Exercitând cea mai puternică fascinație asupra prozatoarei, infinitul teritoriu al psihicului uman este explorat și în cartea nou apărută, pornind de la un caz cât se poate de provocator, generat de un accident.

Reflecție asupra culpabilității, „Bastian” se adresează cititorilor care așteaptă să fie provocați, pornind de la o poveste construită în jurul unui accident de mașină. Destăinuit unui avocat de un client care se face vinovat, accidentul va deveni acel element declanșator al unei schimbări imposibil de prevăzut și de controlat. Apelând la un stil eclectic, pe fundalul apăsător pe care îl întâlnim și în celelalte romane ale autoarei, noul roman recurge și el la elemente de gotic și îl confruntă pe cititor cu o situație halucinantă, pornind de la transferul vinei. Elementele de thriller, plăcerea de a descinde în adâncurile conștiinței umane și arta de a crea un orizont de așteptare sunt calități care contribuie la reușita romanului și consolidează locul unei autoare în literatura de azi.

14
/11
/23

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Eu cânt și muntele dansează de Irene Solà, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Janei Balacciu Matei, carte distinsă cu Premiul pentru Literatură al Uniunii Europene 2020.

14
/11
/23

Documentarul-portret „𝑫𝒆 𝒄𝒆 𝒎𝒂̆ 𝒄𝒉𝒆𝒂𝒎𝒂̆ 𝑵𝒐𝒓𝒂, 𝒄𝒂̂𝒏𝒅 𝒄𝒆𝒓𝒖𝒍 𝒎𝒆𝒖 𝒆 𝒔𝒆𝒏𝒊𝒏” (regie: Carla-Maria Teaha), care o aduce în prim-plan pe una dintre cele mai iubite scriitoare din România, se vede, începând de astăzi, în cinematografele din România, distribuit de Bad Unicorn.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

12
/11
/23

Un spectacol care ar trebui prezentat în fața cât mai multor tineri și care vorbește despre probleme extrem de actuale, prezente într-o formă sau alta cam în toate școlile din România în acest moment...

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie 2023, la ora 19:00, la Teatrul Excelsior va avea loc premiera spectacolului „(R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXI” de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, în regia lui Radu Nica, nume de referință ale scenei românești, multiplu nominalizat la Premiile UNITER și câștigător în 2005 al Premiului de debut pentru spectacolul „Nora“, realizat la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie, de la ora 20:00, Reactor invită publicul la ultima sa producție, „Rața!”, pe un text scris vara aceasta în cadrul rezidenței de scriere pentru autori dramatici, Drama 5.