„Un pas în urma serafimilor”, cel mai bun film la Gala premiilor Gopo 2018
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-pas-in-urma-serafimilor-cel-mai-bun-film-la-gala-premiilor-gopo-2018/

„Un pas în urma serafimilor”, debutul în lungmetraj al regizorului Daniel Sandu, a fost marele câştigător al galei premiilor Gopo, producţia adjudecându-şi, printre altele, distincţiile pentru cel mai bun film, cel mai bun regizor, cel mai bun scenariu şi cel mai bun actor în rol principal. Filmul lui Daniel Sandu a primit , in total, nouă trofee Gopo.

Un articol de Petre Ivan|28 martie 2018

La primirea premiului pentru cel mai bun film, ultima distincţie acordată în cadrul galei, producătorul Ada Solomon a spus că realizarea peliculei „Un pas în urma serafimilor” a durat zece ani şi a făcut un apel către autorităţile române.

Filmul „Un pas în urma serafimilor” spune povestea lui Gabriel (Ştefan Iancu), un adolescent care îşi doreşte să devină preot şi intră într-un seminar teologic ortodox. Acolo, alături de colegii săi, el intră intră într-un joc al puterii, minciunii şi manipulării, o luptă alimentată de un profesor dur (Vlad Ivanov).

Evenimentul de la Teatrul Naţional Bucureşti a fost prezentat de actorul Alexandru Bogdan şi a cuprins şi scenete ce au reflectat tensiunile sociale şi politice din ţară şi din străinătate.

Astfel, primul moment artistic, din debutul galei de pe scena TNB, a făcut referire la protestul de la începutul acestui an, de la Muzeul Ţăranului Român din Capitală, care a întrerupt proiecţia filmului „120 BPM/bătăi pe minut” de Robin Campillo, pe motiv că ar aborda tematica gay.

Pe scenă au urcat actori care au desfăşurat bannerul „Hey, Soros, leave the cinematografia română alone”, amintind de acel protest. De asemenea, un scurt film prezentat la gală a făcut referire şi la mişcarea #metoo, manifestare globală ce a adus în lumină, pentru prima dată la Hollywood, tematica hărţuirii sexuale.

Criticul de film Bujor T. Rîpeanu a primit premiul special al galei iar directorul de imagine Ion Marinescu şi actriţa Sanda Toma au primit premii pentru întreaga activitate.

Premiul pentru întreaga carieră a fost acordat actorilor George Mihăiţă şi Vladimir Găitan, la 50 de ani de la crearea filmului „Reconstituirea”, de Lucian Pintilie. „Dedic acest premiu lui Lucian Pintilie”, a spus George Mihăiţă, pe scenă.

Premiul publicului, pentru filmul autohton care a avut cei mai mulţi spectatori, a fost acordat producţiei „Octav”, de Sergiu Celebidachi. Filmul a avut 57.813 spectatori. Premiul pentru filmul românesc cu cele mai mari încasări – 1.007.284 de lei – a revenit producţiei „Ghinionistul”, de Iura Luncaşu.

Premiile acordate în cadrul galei Premiilor Gopo 2018:

* Premiul pentru cel mai bun machiaj şi cea mai bună coafură: Cătălin Ciutu, Dana Roşeanu şi Iulia Roşeanu pentru filmul „6,9 pe scara Richter” de Nae Caranfil

* Premiul pentru cele mai bune decoruri: Andreea Popa pentru filmul „6,9 pe scara Richter”, de Nae Caranfil

* Premiul pentru cel mai bun sunet: Aleksander Simeonov, Tamas Szekely, Florin Tăbăcaru, Alexandru Dumitru pentru filmul „6,9 pe scara Richter”

* Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj: „Scris/ nescris” în regia lui Adrian Silişteanu

* Premiul „Tânără speranţă”: Ştefan Iancu, pentru rolul din filmul „Un pas în urma serafimilor”, de Daniel Sandu

* Premiul pentru cele mai bune costume: Doina Levintza şi Adina Bucur pentru filmul „6,9 pe scara Richter”, de Nae Caranfil

* Premiul pentru cel mai bun film de debut: „Un pas în urma serafimilor”, de Daniel Sandu

* Premiul pentru cea mai bună actriţă într-un rol secundar: Diana Spătărescu, pentru rolul Anca Răşcanu din filmul „Fixeur”, de Adrian Sitaru

* Premiul pentru cel mai bun actor într-un rol secundar: Ali Amir pentru rolul Aid din filmul „Un pas în urma serafimilor”, de Daniel Sandu

* Premiul pentru cel mai bun montaj: Dana Bunescu, pentru filmul „Ana, mon amour”, de Călin Netzer

* Premiul pentru cel mai bun film documentar: „Planeta Petrila”, de Andrei Dăscălescu

* Premiul pentru cel mai bun film european: „Despre trup şi suflet” de Ildiko Enyedi (Ungaria)

* Premiul pentru cea mai bună muzică originală: Nae Caranfil, Bogdan Dimitriu, Liviu Mănescu pentru filmul „6,9 pe scara Richter”

* Premiul pentru cea mai bună imagine: George Dăscălescu pentru filmul „Un pas în urma serafimilor”

* Premiul pentru cel mai bun scenariu: Daniel Sandu, pentru filmul „Un pas în urma serafimilor”

* Premiul pentru cea mai bună actriţă într-un rol principal: Diana Cavaliotti pentru rolul Ana din filmul „Ana, mon amour”, de Călin Netzer

* Premiul pentru cel mai bun actor într-un rol principal: Vlad Ivanov pentru rolul preotului Ivan din filmul „Un pas în urma serafimilor”

* Premiul pentru cel mai bun regizor: Daniel Sandu, pentru „Un pas în urma serafimilor”

* Premiul pentru cel mai bun film: „Un pas în urma serafimilor”, de Daniel Sandu

Foto: Un pas în urma serafimilor, Gopo 2018 – facebook

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.