„Undine”. În căutarea romantismului pierdut
https://www.ziarulmetropolis.ro/undine-in-cautarea-romantismului-pierdut/

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

Un articol de Ionuţ Mareş|24 mai 2021

E nevoie de siguranţă de sine şi de îndrăzneală pentru a lua o banală poveste de dragoste din Berlinul zilelor noastre (de dinainte de pandemie) şi a o orna cu elemente fantastice, fără ca asta să arate ca o bizarerie greu de acceptat. Faptul că evadările în fantezie par la locul lor în „Undine” ţine de simplitatea şi directeţea scenariului şi regiei lui Petzold.

Undine, jucată de Paula Beer, premiată anul trecut la Festivalul de la Berlin şi de Academia Europeană de Film pentru rolul său, este un istoric care le vorbeşte turiştilor despre dezvoltarea urbană a capitalei Germaniei de-a lungului timpului. Insistenţa lui Petzold pe câteva astfel de prezentări uşor didactice asigură o parte din racordul necesar cu trecutul – istoria are mereu o influenţă asupra prezentului.

Apoi, Christoph (Franz Rogowski), bărbatul pe care Undine îl întâlneşte chiar în ziua despărţirii de fostul său iubit, într-un moment care aduce şi prima rupere de realitate în structura dramaturgică a filmului, este un scafandru industrial care face scufundări într-un lac din apropierea marelui oraş. Prezenţa apei şi a naturii completează legătura cu substratul mitologic al poveştii.

Nimic visceral în felul de a trăi această iubire, care are totuşi o intensitate ce poate atrage urmări dramatice pentru îndrăgostiţi, datorită unei aparente inadecvări temporale. Iar atunci când apar fantasmele, ele sunt mereu arătate ca rezultat al unor proiecţii imaginare ale celor doi protagonişti, venite din spaime sau dorinţe intime.

De aici şi firescul lor – e ca şi cum Petzold ne spune că în viaţa lipsită de spectaculozitate e loc uneori, fie şi pentru scurt timp, pentru miracol, pentru supranatural, care poate să fie şi o dragoste neîmplinită, imposibilă, dar autentică. Mai trebuie doar să fim deschişi.

„Undine” nu e un mare film – nu vrea să deranjeze, să stârnească pasiuni sau să asalteze emoţional spectatorul. Şi nici să ne schimbe felul de a privi cinemaul. Dar are o claritate şi mai ales o degajare narativă şi formală demne de reţinut.

”Undine” a intrat în cinematografe la 21 mai, fiind distribuit de Independenţa Film.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.

27
/09
/21

OPINIE Subfinanţat de nişte autorităţi nepăsătoare, fără cinematografe care să îi fie dedicate şi cu un public larg pus mai degrabă pe miştouri, filmul românesc de autor face performanţă an de an la cel mai înalt nivel. Iar 2021 o dovedeşte din plin. Este unul din paradoxurile româneşti.

24
/09
/21

Festivalul KINOdiseea aduce pe marele ecran filme despre protejarea mediului, relațiile dintre copii și părinți, curaj și empatie, la Cinema Gloria și Cinema Eforie.