Mănuşile lui Piersic Jr. şi ceasul lui Iureş s-au bătut să salveze teatrul
http://www.ziarulmetropolis.ro/manusile-de-box-ale-lui-piersic-jr-si-ceasul-lui-iures-s-au-batut-sa-salveze-teatrul/

Ca să facă rost de bani pentru Festivalul Ideo Ideis de la Alexandria, Florin Piersic Jr. şi-a scos la bătaie mănuşile de box, Marcel Iureş ceasul Seiko, pe care l-a cumpărat din prima diurnă de vedetă internaţională, iar Marius Manole „tolba cu personaje“

Un articol de Adina Scorţescu|21 Martie 2013

Ca să facă rost de bani pentru Festivalul Ideo Ideis de la Alexandria, Florin Piersic Jr. şi-a scos la bătaie mănuşile de box, Marcel Iureş ceasul Seiko, pe care l-a cumpărat din prima diurnă de vedetă internaţională, iar Marius Manole „tolba cu personaje“.

Miercuri seara, trupa Brainstorming a jucat „Șapte dintr-o lovitură”, spectacolul care a câștigat Premiul Godot la ediția de anul trecut a Festivalului de Teatru Tânăr IDEO IDEIS. Piesa a fost bună, iar licitația care i-a urmat – încă și mai spectaculoasă. Urmează un reportaj despre cum viața bate și teatrul, nu doar filmul.

E aproape nouă seara; spectacolul s-a terminat și luminile se reaprind în sala de la Godot; dar spectatorii rămân așezați în jurul meselor rotunde, își aprind câte-o țigară și sorb din paharele înalte cu vin. La mesele din față, de lângă scenă, stau oficialități și oameni de afaceri din Alexandria (orașul care găzduiește festivalul, de șapte ani încoace). Un pic mai în spate, jurnaliști, corporatiști, organizatori.

Alexandru Ion, Marcel Iureş şi Andreea Borţun

Copiii care au jucat în piesă s-au retras sus, la balcon. În rândul doi, pe stânga, lângă peretele galben, stau îngrămădiți președintele de onoare al juriului Ideo Ideis, Marcel Iureș și o parte din membrii juriului, care și-a păstrat aceeași componență la ultimele două ediții: Andi Vasluianu, Marius Manole, Cătălin Ștefănescu. Vlad Zamfirescu și Medeea Marinescu întârzie, așcă licitația va începe fără ei.

 Ceasul lui Marcel Iureș și bijuteriile Medeei Marinescu

Alex Ion, cofondatorul festivalului, are 25 de ani, părul tuns scurt și o statură atletică. E actor, iar în seara asta încearcă un rol nou – prezentator de licitații. Îmbrăcat în negru, cu microfonul în mână, se apleacă ușor în stânga, spre partenerii de scenă: două mese de lemn, negre și rotunde – pe care stau înșirate o pereche de mănuși de box roșii, un joben tricolor, o casetă de bijuterii, niște discuri; și alte câteva obiecte mici, care nu se disting din sală. Un pic mai încolo, sprijinit de un scaun bej – afișul înrămat al filmului „După dealuri“.

Primul obiect licitat este ceasul Seiko al lui Marcel Iureș.

„Domnule Iureș, de ce donați acest ceas?“

Cineva îi intinde un microfon lui, iar el se ridică de la masă, ușor cocârjat, cu fața înspre public: „Păi, n-avem nevoie de parale?!“ Ceasul și l-a cumpărat de la Londra, acum 20 de ani, din prima diurnă primită în Occident.

Licitația pornește de la 100 de euro. Și crește din 10 în 10. „110 euro, dă cineva 110? 110 euro, dă cineva 120? Acolo în spate, mulțumim, dă cineva 130?“. Între aplauze și mulțumiri, prețul ajunge la 250 de euro. Alex zâmbește și declară „Dacă nu-mi iese cu actoria sau cu managementul cultural, asta fac.“ Iureș ia microfonul și adaugă „Am uitat să spun că eu pe ceas am dat 350 de lire.“ În sală se aud hohote, licitația continuă. La 300 de euro, lupta se poartă între două persoane: o doamnă blondă, îmbrăcată în alb și una șatenă, cu bluză neagră și jerseu mov. Își ridică mâinile succesiv: 310 euro, 320, 330… „330 going once. 330 going twice… adjudecat pentru 330 de euro!” Lumea aplaudă, mai ceva ca la finalul piesei de teatru.

Medeea Marinescu, cu zâmbetul unei școlărițe întârziate, se strecoară la masa juriului, lângă Cătălin Ștefănescu. Următorul obiect licitat este setul de bijuterii pe care l-a purtat în piesa „Leul în iarnă”.

De ce?

„Nu știu… ce a spus domnul Iureș înaintea mea?” Râsete la mese. „Pentru că la Alexandria e o atmosferă extraordinară și trebuie neapărat să ne întoarcem în vară acolo!“ Din nou aplauze. Pe măsură ce licitația se desfășoară, ai impresia că vorbele întrerup aplauzele și nu viceversa.

Setul e adjudecat la 210 euro.

Un Malăele mai valoros decât un Seiko

„Portretul actorului Mălăele realizat de pictorul Mălăele, care – țin să precizez – sunt una și aceeași persoană.“ Strigarea ajunge repede la 300 de euro, moment în care Iureș ia microfonul și zice, privind pe deasupra ochelarilor „Tre´ să fac o mică precizare: Mălăele nu-i Seiko!” … 360 de euro, „dă cineva 380?… 380 de euro, dă cineva 400?“ Iureș se ridică și părăsește sala, în hohotele de râs ale spectatorilor. Când se ajunge la 500 de euro, lumea strigă „bravoo!“. Când se aude „1000 de euro“, pentru un moment se face liniște, apoi izbucnesc aplauzele. Alex Ion își pierde cuvintele. „Doamne Dumnezeule!“ Coboară microfonul la nivelul abdomenului și răsuflă. Apoi continuă: „1100 de euro, dă cineva 1120” Aceeași doamnă, cu părul lung și rochie mov, ridică mâna după fiecare sumă rostită.

„1200 de euro. Going once, going twice, adjudecat la 1200 de euro!!”

Autoportretul lui Horaţiu Mălăele

Clacheta folosită la „Oameni și melci“, semnată de Tudor Giurgiu are un licitator prin telefon. Așa că licitația pornește direct de la 170 de euro. Stă să fie adjudecată, când se aude o voce în spate: „Îmi pare rău, eram cu mâna sus!“ Alex își cere scuze, apoi reia strigarea de la 180 de euro.

Suma finală – 210 euro.

Urmează discurile lui Cătălin Ștefănescu cu AC/DC, „primite în `88 de la un prieten care a reușit să fugă în Germania.“ Sunt câștigate, pentru 400 de euro, de un om de afaceri din Alexandria.

Afișul la „După dealuri“ – „Aș vrea să spun că a costat 2 milioane înrămarea“ spune râzând Alex, după care adaugă „Dacă aveți un birou mare, e perfect. Și pentru un birou mic e perfect!“ „Și e semnat cu auriu!“. Scurtă pauză, în care se proiectează un filmuleț despre ediția de anul trecut a festivalului. Vorbesc trainerii, organizatorii, câțiva din sală își recunosc fețele. E scurt și la obiect. Și emoționant, ca discursurile motivaționale de pe youtube.

 „Dacă e cineva dispus să dea 1000 de euro, cânt și o arie de operă“

Florin Piersic Jr.
la gala de fundraising Ideo Ideis

Următoarea pe listă e geanta lui Marius Manole. „Aș putea zice că e tolba de personaje, dar o să râdă ăștia de mine“ – se uită către Andi Vasluianu și Vlad Zamfirescu, care a apărut și el la masa juriului. Licitația ajunge la 300 de euro, și Manole ia microfonul: „E cea mai scumpă geantă pe care am avut-o! Ce firmă?… E… Zara la reduceri“. 320 de euro – oferiți de Adi Bulboacă, unul dintre fotografii oficiali ai festivalului. Adjudecată la 350 de euro.

Colierul Anei Ularu, „un colier pentru gât“, e adjudecat la 400 de euro. Urmează libretele de operă aduse de Andi Vasluianu, „de la bunicul care a fost regizor“… „pot fi băgate în geanta lui Manole“ sugerează Alex. Și Manole adaugă „Ia să vedem câși iubitori de operă sunt în sală… sau de Ideo Ideis! Ia, acu´ se vede cultura…“.

 Mănușile lui Piersic Jr. și jobenul Magicianului

Despre mănușile sale de box, Florin Piersic Jr. spune „ Eram tânăr, văzusem Rocky și visam să joc un boxer, dar regizorii nu mă băgau în seamă, cum nu o fac nici acum…“.

Mănușile sunt mari și roșii, cele mai vizibile exponate de pe scenă, alături de jobenul colorat al Magicianului (Marian Râlea).

De ce mănușile?

„Mi s-au părut mai cool decât libretele lui Vasluianu“.

„Ieși afară!” îi răspunde râzând Andi.

250 de euro, 270 de euro… licitează și copiii care au jucat în piesă, membrii Brainstorming. Suma crește din 50 în 50, ritmul devine și mai alert. La 600 de euro, Alex o întreabă pe Ilinca „ Ești sigură?!“

„E mama“ se aude vocea de la balcon. „Doamnă, mama Ilincăi, vă mulțumim!“ strigă Alex.

Florin Piersic Jr. ia din nou microfonul, ajunge în mijlocul sălii și spune „N-ai specificat că suma e pentru o mănușă!“ Aerul, plin de fum de țigară, se încălzește și mai tare. Florin tace un moment, ca replica să-și facă efectul, după care adaugă „Dacă e cineva dispus să dea 1000 de euro, chiar cânt o arie de operă. Cânt pentru Ideo Ideis!”

Suma ajunge la 900 de euro. Un aer ușor dezamăgit plutește în sală. Și-apoi brusc, de lângă perete, doamna care a cumpărat și portretul lui Mălăele, spune clar „1000 de euro!“. Piersic străbate aplauzele și ajunge în fața scenei. Își drege vocea și începe: „Se vuol ballare, signor contino, se vuol ballare signor contino… il chittarino le suonero…“ Am emoții.„Se vuoi venire nella mia scuola…“ Și de acum se repetă.

„Acum să-mi spună mie cineva de ce va fi plin Facebook-ul mâine“, se aude vocea lui Alex, printre râsete și aplauze.

Ultimul obiect al serii e jobenul Magicianului, care e adjudecat la 400 de euro.

Pe o foaie albă, împăturită în două, Alex primește suma totală care s-a strâns pentru următoarea ediție a Ideo Ideis: 5170 de euro. O întoarce cu fața la public, de parcă nu i-ar veni a crede și ar avea nevoie de confirmări.

Trupa Brainstorming

Manole se ridică de la masă, ușor amețit, se caută în buzunare, apoi apucă microfonul „Știți că eu mă plâng de public, că-l dau afară din săli… Unii dintre copiii care vin la Alexandria o să dea la Teatru, și de-abia aștept să joc cu ei; mulți n-o să dea. Dar o să vină la teatru ca spectatori instruiți…

Seara asta mi-a arătat că avem pentru ce sta aici, avem pentru ce lupta; mai e speranță. Dincolo de faptul că domnii de la ICR ne-au refuzat, aici sunt oameni mai darnici. Vă mulțumim, vă așteptăm cu mare drag la Ideo Ideis.“

Aplauze cam cum vezi la teatru, după spectacolele în care joacă Marcel Iureș. Pe fundal se aude refrenul melodiei devenită un fel de imn al Ideo Ideis: „Here they come, the beautiful ones, the beautiful ones la la la la…”.

Și se repetă. În august, la Alexandria.

„Avem pentru ce sta aici, avem pentru ce lupta; mai e speranță. Dincolo de faptul că domnii de la ICR ne-au refuzat, aici sunt oameni mai darnici”

Marius Manole
la gala de fundraising Ideo Ideis

Fotografii: Adi Bulboacă

 

20
/09
/16

Timișoara va fi Capitală europeană a culturii în anul 2021. Anunțul a fost făcut vineri și oamenii au plâns de bucurie când au aflat. Care este pulsul străzii și cum se vede „cultura” din mijlocul mulțimii?

18
/08
/15

A pornit în 2002 din iniţiativa unui grup de prieteni cinefili care doreau salvarea unui cinematograf local. Iar acum, în afara activismului cultural asumat ca misiune, îşi propune ca până în 2018 să creeze infrastructura necesară pentru înfiinţarea unui Institut al Filmului Documentar.

22
/06
/15

Dansul dervișilor - meditația în mișcare prin care musulmanii Sufi cred că pot intra în comuniune cu Dumnezeu - a venit la București săptămâna trecută, în varianta laică și educativă a lui Ziya Azazi.

10
/02
/15

Rândurile care urmează spun povestea oraşului pe care l-am părăsit în vara anului 2009 doar pentru a-l regăsi în iarna anului 2015.

27
/09
/14

Coregraful Răzvan Mazilu repetă zilele astea la West Side Story (libretul Arthur Laurents, muzica Leonard Bernstein), un musical care se va juca în cadrul Festivalului Național de Teatru, pe 25 și pe 26 octombrie, la Teatrul Odeon.

02
/05
/14

E Shakespeare la Craiova. În mod programatic și internaționalizat, de fix două decenii, de când Emil Boroghină, pe atunci directorul Teatrului Național din Craiova, a fondat Festivalul Internațional Shakespeare. Până acum, spectacolele puteau fi văzute la Craiova și la București, dar - începând cu ediția actuală - cel puțin un spectacol e programat și în alte orașe ale Olteniei. 

25
/01
/14

Are o carieră de peste 30 de ani, desfășurată pe marile scene ale lumii. Spune că dansează și în vis, deși în ultimii ani a avut doar roluri de coregraf. Stabilit în Italia, Gheorghe Iancu a revenit în țară pentru premiera spectacolului ,,Femei”, la Opera Națională București.

09
/01
/14

Doi actori sunt singuri pe scenă timp de o oră şi jumătate, într-o poveste rusească derulată într-un decor à la Tim Burton, în regia lui Emanuel Pârvu. „Doi pe o bancă“, spectacolul Teatrului Metropolis, are avanpremiera sâmbătă şi duminică, de la ora 19.00.

10
/12
/13

FOTOREPORTAJ Alina Cojocaru, „balerina deceniului”, prim-solistă a English National Ballet, a dansat în rol de silfidă - o creatură mitologică a aerului - pe scena Operei Naționale București.

02
/12
/13

Iulia Rugină, Oana Răsuceanu și Ana Agopian inventează povești și le transformă în filme, ca de exemplu „Love Building”, o comedie romantică despre relațiile de cuplu. De ce ai nevoie ca să faci film și cum se scrie un scenariu „în trei”? Ne spun chiar ele, în cinci secvențe.

12
/08
/13

REPORTAJ Nicu Alifantis compune la chitară după un text la prima vedere, Horaţiu Mălăele joacă într-un spectacol de Silviu Purcărete, Carmen Avram povesteşte despre cum l-a cunoscut pe Michael Jackson. Se întâmplă toate în acelaşi loc: la Festivalul de Teatru Tânăr Ideo Ideis.

27
/07
/13

REPORTAJ MULTIMEDIA Cum poţi să călătoreşti, fără să ieşi din casă şi să priveşti, fără să-ţi deschizi ochii? Simplu: prin teatrul radiofonic. Iar când cineva îţi face loc în culise, spectacolul sporeşte, fără să-ţi dea impresia că magia s-a destrămat.

17
/06
/13

REPORTAJ „Când păşeşte pe scenă, o prim-balerină trebuie să-ţi oprească respirația“ spune Andra Ionete, prim-balerină la Opera Naţională Bucureşti. Pentru plutirea din timpul dansului, ea plăteşte cu rutina repetiţiilor, de câteva ori pe zi.

08
/06
/13

Cum ar fi să intri în atelierul unui sculptor sau al unui designer de bijuterii și să auzi povești despre obiecte, chiar din gura oamenilor care le-au făcut? E o experiență pe care ți-o propun excursiile organizate de Art in Bucharest.

Page 1 of 212