7 daruri de muzică clasică pentru Crăciun și sărbătorile de iarnă
https://www.ziarulmetropolis.ro/7-daruri-de-muzica-clasica-pentru-craciun-si-sarbatorile-de-iarna/

Dintre multele muzici care vă pot bucura, inspira şi relaxa în această perioadă (parcă cea mai frumoasă dintr-un an cam deloc frumos), vă propunem o selecţie care, sperăm, vă va reaminti câteva compoziţii faimoase dar va şi prilejui descoperirea unor muzici interesante.

Un articol de Cristina Enescu Aky|18 decembrie 2020

Da, sunt lucrări de muzică clasică în această mică selecție pe care v-o prezentăm (una complet subiectivă și deloc exhaustivă), dar de o varietate foarte mare: de la zei ai muzicii clasice de acum câteva secole până la un compozitor de secol 20 și chiar un altul de care poate nici nu ați auzit până acum. În orice caz sperăm să vă bucure aceste compoziții, și să vă inspire să căutați mai des frumusețea și energia splendidă a muzicii clasice – care poate face, de fapt, din orice zi o sărbătoare, iar din sărbătoarea Crăciunului o perioadă încă și mai plină de strălucire.

1. Oratoriul de Crăciun (J.S. Bach – aici găsiți un articol dedicat marelui compozitor german) 

Puține lucrări clasice par atât de profund legate de spiritul Crăciunului precum această capodoperă a lui Bach, din 1734. Este formată din 6 cantate, fiecare având povestea ei inspirată din Nașterea Domnului, dar toate formând deopotrivă și o minunată compoziție unitară. În mod interesant, lucrarea este unul din primele exemple de parodie muzicală, o tehnică ce implica adaptarea unui text nou la o muzică preexistentă – căci, ca o ironie, mare parte din muzica acestui Oratoriu fusese scrisă inițial fără niciun scop religios ci pentru celebrarea zilelor de naștere ale unui cuplu princiar german.

2. Simfonia nr. 1 Winter Daydreams/ Vise de iarnă (P.I. Ceaikovski –  despre care puteți citi aici)

O muzică vie, încântătoare, care nu lasă să se întrevadă nimic din corvoada care a însemnat compunerea ei pentru acest prim star internațional al muzicii rusești. A fost de fapt primul succes notabil al său, care i-a rămas foarte drag și despre care scria mai apoi: „Deși e în multe feluri o lucrare imatură, totuși în mod fundamental are mai multă substanță și este mai bună decât oricare dintre lucările mele de maturitate.”

3. The Messiah (G. F. Handel, despre care puteți citi mai multe aici

Una dintre cele mai iubite compoziții ale lui Handel, The Messiah a fost scrisă într-un avânt creator în doar 3 săptămâni, în 1741. Este una dintre cele mai frecvent interpretate lucrări corale din toată muzica occidentală. Când a scris-o, compozitorul german locuia deja în Anglia, unde descoperise (inițial spre dezamăgirea sa) că publicul nu mai era atât de doritor de operă sau de lucrări în italiană sau germană, ci de compoziții în engleză, preponderent pe teme religioase. Deci s-a conformat… și cu ce succes.

4. Troika, din suita Locotenentul Kijé (S. Prokofiev – puteți citi mai multe despre compozitorul rus aici

O piesă care de fapt nu are legătură cu Crăciunul, dar pe care mulți melomani iubesc să o asculte în această perioadă a sărbătorilor de iarnă. În 1975, muzicianul britanic Greg Lake a folosit ca inspirație această lucrare pentru cel mai cunoscut hit al său, „I Believe în Father Christmas”.

5. L’enfance du Christ: The Shepherds’ Farewell (H. Berlioz)

Se bazează pe fragmentul din Biblie ce descrie fuga Sfintei Familii în Egipt pentru a scăpa de persecuțiile împotriva Pruncului. Berlioz nu a fost religios ca adult, dar a rămas toată viața sensibil la frumusețea muzicii religioase ce îl fascinase în copilărie. Compozițiile lui erau adesea primite cu ostilitate de publicul parizian, care le considera în general cam bizare și disonante – totuși, această lucrare a fost un mare succes, și a primit laude din tot Parisul cu excepția a doar doi critici. De fapt, în timpul vieții sale Berlioz a avut mai multe succese cu muzica religioasă, alte exemple în acest sens fiind Messe solennelle sau Te Deum

6. A Ceremony of Carols (Benjamin Britten)

O lucrare din 1942 pentru cor și harpă, una dintre cele mai populare ale compozitorului, dirijorului și pianistului britanic, o figură centrală a muzicii britanice din secolul trecut. La acea vreme, acompaniamentul cu harpă era un lucru destul de neobișnuit, dar astăzi acestă lucrare face parte din repertoriul standard al acestui instrument – și este totodată una dintre cele mai cunoscute compoziții de Crăciun din repertoriul modern.

7. Santa Claus: Christmas Symphony (William Henry Fry)

Un compozitor mai puțin cunoscut (1813-1864), primul compozitor născut în Statele Unite care a scris o simfonie orchestrală și de asemenea o operă ce a fost pusă în scenă acolo. Această simfonie de Crăciun a fost compusă în 1853 și s-a bucurat de un mare succes la public. Ca o curiozitate, se pare că aici apare prima utilizare a saofonului într-o lucrare orchestrală (instrumentul fusese inventat cu doar un deceniu în urmă și era încă considerat o curiozitate).

Cover foto: www.timeout.com



15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.

10
/02
/22

Peste 60 de artiști internaționali din 13 țări sosesc la Iași în perioada 13 - 19 februarie, în cadrul celei de-a treia ediții a Classix Festival. 8 concerte de muzică clasică, 10 cursuri de măiestrie, o expoziție de ilustrații, o dezbatere, o prelegere și 7 proiecții de film își așteaptă exploratorii aventurii clasice contemporane.

08
/02
/22

Dirijorul Daniel Jinga va evolua în seara de 10 februarie la pupitrul Filarmonicii din Arad, cu un program de muzică românească de secol XIX, cuprinzând partituri de tinereţe semnate în 1867 şi 1876 de compozitorul George Stephănescu, cel care stă la baza întemeierii Operei Naţionale din Bucureşti, prin faptul că în 1885 constituia Compania Opera Română, ce își desfășura pe atunci spectacolele pe scena Teatrului Național.

08
/02
/22

#newTogether, documentarul realizat de Forumul Cultural Austriac București, ajunge la Iași în cadrul Classix Festival. Proiecția în prezența invitaților Dan Lungu (scriitor) și Andrei Popov (Director Adjunct Forumul Cultural Austriac) va avea loc luni, 14 februarie 2022, orele 17:00, în sala de conferințe a Casei Muzeelor Iași din Str. Vasile Alecsandri nr 6.

07
/02
/22

Opera Națională București prezintă vineri, 11 februarie, ora 18:30, spectacolul de operă „La Bohème” de Giacomo Puccini, capodoperă a verismului care, de peste 125 de ani, impresionează și entuziasmează publicul din toate generațiile de melomani. Este una dintre cele mai reprezentative opere în care este cântată sublim viața tinerilor și atmosfera spiritului lor juvenil.

07
/02
/22

Vineri, 11 februarie 2022 (de la 19.00), la Sala Radio, SEARA BEETHOVEN se va desfășura sub bagheta dirijorului german CHRISTOPH  KÖNIG, care a urmat studii de perfecționare sub tutela unor celebri muzicieni, ca Sergiu Celibidache și Sir Colin Davis. Începând din stagiunea 2023 – 2024, Christoph König va prelua conducerea orchestrei simfonice a radioteleviziunii spaniole.

07
/02
/22

Joi, 10 și vineri,11 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul italian Gian Luigi Zampieri, va prezenta un program cu două lucrări de referință: Concertul în la major pentru clarinet şi orchestră, KV622 de Wolfgang Amadeus Mozart, cu clarinetistul Emil Vișinescu în ipostaza de solist, și Simfonia nr. 1, în do minor, op. 11 de Felix Mendelssohn. Concertele se vor desfășura de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, în condițiile respectării restricțiilor pandemice. 

26
/01
/22

Piano STAR - Programul de excelență destinat tinerilor pianiști din segmentul preuniversitar a organizat sâmbătă, 22 ianuarie 2022, Festivalul Piano STAR, un maraton al repertoriilor studiate în întregul proiect, după 4 module de perfecționare tehnică și interpretativă, susținute de profesori de pian din importante academii de muzică din Europa.