Ariane Mnouchkine: Teatrul e o viață de om, an de an, lună de lună, zi de zi
https://www.ziarulmetropolis.ro/ariane-mnouchkine-teatrul-e-o-viata-de-om-an-de-an-luna-de-luna-zi-de-zi/

În vara anului 2023, celebra Ariane Mnouchkine şi trupa ei de la Théâtre du Soleil din Paris lucrează la un spectacol care va avea premiera în decembrie, Notre vie dans lʼart, pornind de la turneul istoric pe care l-a făcut în America, în 1923-1924, Teatrul de Artă din Moscova condus de K.S. Stanislavski.

Un articol de Dana Ionescu|28 iunie 2023

Cum vara e și anotimpul întoarcerilor, Ziarul Metropolis vă propune o scurtă întoarcere la o carte și vă invită să descoperiți, dacă nu ați făcut-o deja, universul regizoarei Ariane Mnouchkine. Pentru moment, prin câteva mărturisiri publicate în volumul „Arta prezentului. Convorbiri cu Fabienne Pascaud”, editat de Fundația Culturală „Camil Petrescu” în 2010.

„Asemeni tuturor care fac teatru, leg totul de teatru și, asemenea lor, ajung uneori la momente atât de tensionate! Urmate de clipe atât de găunoase! Când am nevoie de vid, de somn, am nevoie să rămân inertă și leneșă, indiferent dacă sunt la mine acasă, singură sau cu cineva sau afară, la cafenea, ca să citesc o prostioară, o revistă, cărți de rețete foarte complicate, de bucătărie thailandeză, de exemplu. Atunci călătoresc și nici măcar nu mai am nevoie să gătesc. Mă amuz. Bineînțeles, mă amuz și în teatru. Mă amuz profund. Dar am uneori nevoie de un alt gen de amuzament. Mai puțin înscris în destinul meu. De îndată ce oboseala trece, tot ce văd, aud citesc se traduce iarăși printr-o poftă de teatru. Sau printr-o întrebare legată de el.”

„Teatrul stă mereu în fața poporului”

„În teatru, chiar dacă acum treizeci de ani nu-mi puneam problema, cu cât spune regizorul mai puține, cu atât e mai bine. El se află acolo, pentru ca lucrurile să se închege. Dacă vrea să fie în mai mare măsură conducător de joc, în cinematografie va avea în camera de filmat un aliat fidel. Raportul dintre cineast și actorii săi e mai intim, mai secret, deoarece spectatorul nu e prezent. În schimb, la teatru e. Chiar dacă nu se află fizic în sală, el aparține înseși ideii de teatru. Se joacă pentru el. Teatrul stă mereu în fața poporului, sub privirea zeilor, în fața Istoriei. (…) Teatrul e o viață de om, an de an, lună de lună, zi de zi. E ucenicie perpetuă. În teatru, am insula mea, tribul meu, vaporul meu. În cinematografie, nu le pot avea decât uneori.”

A povesti istoria fiecăruia

„Când alegi o piesă, ori mai curând ești ales de ea, există totdeauna un loc tainic în care înfățișezi un crâmpei din propria-ți poveste. Important e ca el să rămână tainic. Punerile în scenă trebuie să povestească fiecăruia istoria fiecăruia. Spectatorii, actorii, fiecare în parte recunoaște acolo o fărâmă din el însuși. Din exilul meu – pentru că toți suntem exilați de undeva –, din tristețile de dragoste care v-au încercat, din despărțirile noastre, din ridicolul meu, din spaimele tale, din victoriile noastre. Dar, dacă toată lumea vede momentul în care Ariane Mnouchkine vorbește despre ea, s-a zis.”

Teatru politic, teatru nemilitant

„Teatrul trebuie să ofere plăcere, dar el are și o funcție etică și pedagogică. Țin la asta. Ceea ce nu înseamnă că trebuie să fie militant. Nouă ne revine sarcina să incarnăm într-o funcție poetică un fapt actual, care privește întreaga societate, care aparține istoriei. În această afacere a sângelui contaminat, de exemplu, toți acei oameni, toți acei ticăloși – doctori sau administratori sau înalți funcționari – care continuau să vândă sânge știind că este o otravă mortală sunt produsul epocii noastre bolnave de aviditate și obsedate de profit. Aroganți, corupți, puternici, complici.

Oh, Doamne! În pofida tuturor semnalelor noastre de alarmă, zece, douăzeci, treizeci de ani mai târziu, văd bine că n-am reușit încă să transform lumea, cum era sigură că o s-o fac când eram copilă!

(…) Când un spectacol vorbește cu adevărat  despre lume și dacă-i determină pe spectatori să vorbească între ei și să-și pună întrebări, atunci, da, e teatru politic”.

„O casă unde trebuie să ne simțim bine”

„Teatrul nu e nici prăvălie, nici birou, nici fabrică. E un atelier de întâlniri, de împărtășiri. E un templu al meditației, al cunoașterii și al sensibilității. O casă unde trebuie să ne simțim bine, cu apă proaspătă dacă ți-e sete și ceva de mâncat dacă ți-e foame. Meyerhold spunea că un teatru trebuie să fie un adevărat «palat al minunilor». Azi, e complicat să mergi la teatru, e obositor. Ca atare, se cuvine să întâmpin oamenii și să le arăt prin mici semne cât suntem de bucuroși și de mândri de sosirea lor. Étienne Lemasson – omul cu multiple funcții, câteodată îmblânzitor al mașinilor noastre informatice, câteodată inginer internaut, câteodată grafician, câteodată director tehnic, câteodată chiar asistent pedopsihiatru pentru tineri delincvenți etc. și, să nu uităm, talentatul nostru florar – în fiecare zi de miercuri se duce, încă de la 5 dimineața, în piața Les Halles să cumpere cele mai frumoase flori posibile cât mai ieftin cu putință, din care aranjează buchete somptuoase pentru marele hol de primire. De ce-or fi existând atâtea teatre sinistre? Nu-nțeleg. De ce s-or fi cheltuit atâtea milioane pentru construirea unor monștri reci? Deseori, în cadrul micii noastre întâlniri zilnice cu actorii, înainte de a începe, ne amintim că există în sală spectatori pentru care e prima lor reprezentație de teatru. Alții, pentru care va fi ultima.”

02
/04
/24

Institutul Cultural Român participă în premieră, prin ICR Bruxelles și Centrul Național al Cărții, cu un stand propriu la „Foire du livre de Bruxelles / Târgul Internațional de Carte de la Bruxelles”, care se va desfășura în perioada 4-7 aprilie 2024, la Centrul de expoziții Tour et Taxis din capitala Belgiei.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

19
/02
/24

Crime Scene Press vă propune o lectură perfectă pentru luna februarie: romanul proaspăt ieșit de sub tipar Stăpânul Muntelui, de Anders de la Motte (trad. Daniela Ionescu), unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori suedezi de crime. Acest mistery care dă dependență, cu o atmosferă care te va bântui, te prinde de la prima pagină, urmărind o detectivă talentată care investighează una dintre cele mai întunecate laturi ale psihicului omenesc.

14
/02
/24

Joi, 15 februarie, începând cu ora 14:00, Biblioteca Metropolitană București, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism a Primăriei Municipiului Bucureşti, va organiza, la Sediul Central „Mihail Sadoveanu” din str. Tache Ionescu nr. 4 are loc o DEZBATERE EVENIMENT, dedicată Zilei Naționale a Lecturii.

09
/02
/24

CARTEA DE CINEMA Într-o scurtă carte apărută în 2022 şi bazată pe câteva dialoguri inedite iniţiate de Ioan-Pavel Azap şi derulate între 2009 şi 2011, Tudor Caranfil vorbeşte despre parcursul său şi critica de film. Un moment esenţial au fost "Serile prietenilor filmului", un eveniment pe care l-a creat în 1962 şi al cărui succes avea să ducă la formarea Cinematecii - o poveste demnă însăşi de un scenariu.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.