BIEFF aduce câştigătorul Leopardului de Aur
https://www.ziarulmetropolis.ro/bieff-aduce-castigatorul-leopardului-de-aur/

Competiţia Internaţională BIEFF (11-15 decembrie) reuneşte unele dintre cele mai inovatoare scurtmetraje din zona cinemaului experimental şi a artei vizuale, printre care şi The Mass of Men, câştigător al Leopardului de Aur pentru scurtmetraj la Locarno.

Un articol de Corina Vladov|1 noiembrie 2013

Competiţia Internaţională BIEFF (11-15 decembrie) reuneşte unele dintre cele mai inovatoare scurtmetraje din zona cinemaului experimental şi a artei vizuale, printre care şi The Mass of Men, câştigător al Leopardului de Aur pentru scurtmetraj la Locarno.

„Ne bucurăm că putem aduce la București aceste filme cu totul speciale, care deschid noi și tulburătoare perspective asupra condiţiei umane şi au un curaj remarcabil de a experimenta, atât la nivel conceptual, cât şi ca limbaj cinematografic“, spune curatorul Programului Internaţional BIEFF 2013, Adina Pintilie.

Câștigător al Leopardului de Aur pentru scurtmetraj la Locarno, THE MASS OF MEN se inspiră din protestele din Londra din 2011, izbucniri ale furiei colective ca reacție la tensiunile economice și politice din Marea Britanie.

Povestea îl urmăreşte pe Richard, un bărbat de 55 de ani rămas fără slujbă, care întârzie la întâlnirea cu asistentul de șomaj, acest fapt având consecinţe dezastruoase pentru el. Dacă iniţial suntem tentați, în mod reflex, să judecăm cu duritate protagoniștii, THE MASS OF MEN ne schimbă ulterior perspectiva asupra incidentului, punând în discuție însăși ideea de moralitate.

Relativizând noțiunile de bine și de rău, filmul vorbește, la un nivel mai profund, despre paradoxurile naturii umane, care ies la iveală în momente de criză, despre frică, lașitate, disperare și mânie.

Tot de la Locarno, BIEFF aduce, în premieră în România, și alte câteva titluri impresionante.

Un fantasy haute couture suprarealist, purtând semnătura inconfundabilă a autoarei filmului ATTENBERG, THE CAPSULE este o fascinantă explorare alegorică a „misterului feminin”.

Cu ecouri din Jan Švankmajer, Pina Bausch și Maya Deren, filmul urmăreşte povestea unei matroane gotice şi a celor şapte tinere discipole, iniţiate în esenţa feminităţii printr-un danse macabre ritualic. O joacă inteligentă cu convenţiile filmului de gen (horror, melodramă, fetish cinema), această seducătoare privire asupra naturii feminine combină ingenios animaţia, coregrafia şi live-action-ul, într-un dialog incitant între cinema, modă şi arta vizuală.

Filmul a sedus publicul unui număr impresionant de festivaluri prestigioase precum Toronto, Sundance, BFI London, Thessaloniki și multe altele.

cp42

Un captivant dialog între memoria colectivă și cea indiviuală, THE KING’S BODY, prezentat în premieră la Locarno 2013, oferă o perspectivă inedită asupra istoriei.

Sub pretextul unui casting, 24 bărbați cu fizic atletic sunt invitați să-și etaleze corpul în fața camerei, să citească fragmente de cronici despre faptele eroice ale primului rege al Portugaliei și să vorbească despre istorie, în vreme ce în spatele lor se derulează pe un ecran imagini ale statuii impunătoare a legendarului monarh.

Citiți și: Câştigătorul Leului de Aur la Veneţia 2012, PIETA de Kim Ki-duk, în deschiderea Festivalului Internaţional de Film Experimental BIEFF

„În scurt timp, pe măsură ce bărbaţii încep să povestească despre propria viaţă, revizitarea trecutului devine un portret viu al vremurilor actuale. Contrastul ironic dintre eroismul legendelor și realitatea acestor bărbați puternici, și totuși atât de vulnerabili, emoționează și ridică tulburătoare întrebări despre relația dintre istoria obiectivă și cea personală“. (Adam Cook, Cinemascope)

Câștigător al The Film und Video Untertitelung Prize la Locarno, cu un concept inovator și de o mare forță emoțională, AS THE FLAMES ROSE creează o paralelă între incendierea Lisabonei și sfârșitul unei relații de dragoste. În vreme ce orașul dispare în flăcări, un bărbat (interpretat de carismaticul João Pedro Rodrigues) primește un telefon neașteptat și scântei din trecutul său pătrund în dormitor, sufocându-i prezentul.

Cu influențe asumate din melodramă și expresionism, într-un mix surprinzător de ficțiune și documentar, filmul creează o relație cu totul specială între corpul uman și spațiu, printr-o mizanscenă elaborată și prin remarcabila utilizare a clarobscur-ului și a proiecției. Autorul reușește astfel, într-un singur spațiu, cu un singur personaj, să creeze o întreagă lume interioară, pereții camerei, obiectele și pielea devenind pânza pe care prind viață profunde emoții umane.

INFO

Cea de-a 4-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF va avea loc în perioada 11-15 decembrie 2013, la Cinema Studio și Cinema Elvira Popescu.

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.