Cel mai vechi muzeu din România, Brukenthalul, primul care îşi transformă tablourile în 3D
https://www.ziarulmetropolis.ro/cel-mai-vechi-muzeu-din-romania-brukenthalul-primul-care-isi-transforma-tablourile-in-3d/

Primul muzeu din România care îşi transformă tablourile în imagini 3D este şi cel mai vechi muzeu de la noi din ţară, Muzeul Naţional Brukenthal, unde, vineri a fost vernisată expoziţia intitulată ”Brukenthal 3D Expo”, care conţine 24 de opere celebre, unele unice în Europa, printre care se numără şi două tablouri româneşti, unul purtând […]

Un articol de |19 octombrie 2012

Primul muzeu din România care îşi transformă tablourile în imagini 3D este şi cel mai vechi muzeu de la noi din ţară, Muzeul Naţional Brukenthal, unde, vineri a fost vernisată expoziţia intitulată ”Brukenthal 3D Expo”, care conţine 24 de opere celebre, unele unice în Europa, printre care se numără şi două tablouri româneşti, unul purtând semnătura lui Corneliu Baba, celălalt al Elenei Popea, a declarat curatorul Alexandru Sonoc, specialist restaurator al muzeului.

 ”Este prima dată când opere de la Muzeul Naţional Brukenthal sunt prezentate într-o expoziţie 3D. (…) Expoziţia s-a lucrat pe parcursul acestui an. Vrem să facem anul viitor şi cărţi poştale, seturi, mape, dvd-uri cu aceste lucrări. După ştiinţa mea, nu mai este în România aşa ceva”, a spus Alexandru Sonoc.

Acesta a explicat că de la începutul anului, specialiştii în artă, dar şi cei în grafică ai Muzeului Naţional Brukenthal au încercat să transpună în imagini tridimensionale aproape o sută de tablouri, însă doar un sfert au reuşit să arate detalii interesante, care pot fi acum observate cu ajutorul unor ochelari 3D.
”La intrarea în expoziţie, vizitatorii primesc ochelari 3D pentru a putea vedea cu adevărat ce înseamnă aceste 24 de lucrări. Anumite lucrări nu pot fi prelucrate în 3D cu succes. Lucrări de la Şcoala Olandeză şi Flamandă nu s-au putut face, din cauză că sunt foarte multe personaje. La o lucrare expusă aici în 3D lucrezi opt ore”, a explicat curatorul expoziţiei.

Dacă cu tehnica de acum, într-o zi de muncă s-a putut reda o capodoperă a picturii europene, în urmă cu o jumătate de mileniu, un pictor avea nevoie de cel puţin câteva zile, ca picteze cu succes un detaliu, după care era nevoit să aştepte să se usuce vopseaua, pentru a-şi mai continua opera.

Cel mai vechi tablou care a fost transformat în 3D la Brukenthal este ”Răstignirea”, aparţinând pictorului german, Hans von Aachen, care se pare că a fost terminat în 1552. Este o operă unică în România, dar şi în Europa. Tocmai datorită valorii sale, tabloul care de obicei poate fi admirat la etajul întâi al Palatului Brukenthal, acum a fost împrumutat unui muzeu din Luxemburg, pentru a fi văzut şi de publicul de acolo. În Europa mai există doar două variante ale ”Răstignirii” lui von Aachen, tablouri asemănătoare, dar diferite, unul la Anvers, în Belgia, iar celălalt la Londra, în Anglia.
Concepută după modelul icoanelor din altarele gotice, compoziţia din ”Răstignirea” se structurează în funcţie de verticalele celor trei cruci cu răstigniţi, în centru aflându-se cea a Mântuitorului.
”Acest tablou, anul acesta a fost expus la Luxemburg, urmează să se întoarcă la Sibiu. Este una din lucrările importante din patrimoniul muzeului. Lucrarea este foarte interesantă pentru peisajul din fundal, tocmai de aceea am ales-o pentru prelucrare. Datarea ei a pus probleme, este posibil să fie de la 1470 chiar, însă nu se ştie cât i-a luat autorului să o facă. S-a aplicat ulei peste pictura în tempera, nu s-a lucrat la date diferite. Nu este, cum s-a crezut, o lucrare la care s-a lucrat câteva decenii, dar sigur nu i-a luat pictorului nici opt ore să o facă, cât a durat transformarea ei în imagine 3D”, a declarat Alexandru Sonoc.

Expoziţia ”Brukenthal 3D Expo” poate fi văzută în continuare în Sala Multimedia, a Casei Albastre, clădire lipită de Palatul Brukenthal, aflat în centrul istoric al Sibiului.

Sursa: AGERPRES

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.

11
/01
/24

„Corespondențe” de la Teatrul Metropolis este o producție româno-franceză, cu dublă cetățenie, și o demonstrație mamut a teatrului ca etapă de lucru, ca limbaj universal și ca conglomerat de întâlniri.