Cine l-a ucis pe Barbu Catargiu?
https://www.ziarulmetropolis.ro/cine-l-a-ucis-pe-barbu-catargiu/

Între „misterele Bucureştiului” care stăruie de mai bine de un secol şi jumătate, moartea violentă a lui Barbu Catargiu ocupă un loc aparte. Asasinat politic? Crimă pasională? Faptă de nebun? Răspunsul n-a fost aflat, deşi din vreme în vreme istoricii se pleacă, din păcate fără succes, asupra acelui moment. Dosarul a dispărut destul de repede după întocmire, procurorul Deşliu a fost demis şi lumea a început să se lanseze în ipoteze.

Un articol de Georgeta Filitti|9 aprilie 2016

În şedinţa Parlamentului care se ţinea în clădirea aflată atunci pe locul Palatului administrativ al Patriarhiei, liberalii se luptau cu conservatorii aflaţi la putere pentru impunerea unei legi agrare. Ca să forţeze mâna guvernului, cei dintâi au cerut voie să organizeze o mare adunare populară pe Dealul Filaretului pe ll iunie.

Prim ministrul Barbu Catargiu le-a refuzat-o. Ieşind din incinta Adunării, nu şi-a găsit trăsura în preajmă; s-a oferit să-l conducă prefectul Anton Bibescu. Cei doi au trecut pe sub turnul clopotniţei (astăzi un magazin cu obiecte bisericeşti) şi şeful guvernului a fost împuşcat în ceafă. În prima clipă, după mărturiile contradictorii ale câtorva gură-cască urcaţi pe gardul împrejmuitor, bănuiala a căzut asupra unui oarecare Bonţilă, supus austriac. Acesta a dispărut însă din raza de acţiune a Poliţiei române şi s-a refugiat în monarhia austriacă. Un mandat de urmărire internaţională a fost emis pe numele lui. Prins şi ţinut un an şi jumătate la închisoare, presupusul asasin a fost eliberat din lipsă de dovezi.

Între timp, cum luptele politice continuau cu înverşunare, „roşii” şi „albii” (adică liberalii şi conservatorii) acuzându-se reciproc, în primul rând pe tema soluţiilor oferite pentru împroprietărirea ţăranilor, au început să plutească bănuielile. Fruntaşii liberali Rosetti şi Brătianu au fost duşi la Văcăreşti dar eliberaţi foarte curând. De ce? Se spune că ar fi ameninţat cu dezvăluiri compromiţătoare, dacă nu erau de grabă lăsaţi în pace. În această situaţie, unii au arătat cu degetul spre Vodă Cuza, ca posibil autor moral al asasinatului.

Dar lucrurile nu se lămureau

Încet, încet, bucureşteni iscoditori au pus lucrurile cap la cap, adăugând şi concluziile medicului legist. Acesta scrisese că după configurarea rănii, împuşcătura fusese trasă de aproape. În această situaţie, unicul făptaş rămânea tovarăşul vremelnic de trăsură al victimei, prefectul Anton Bibescu.  Verdictul popular a prins contur în asemenea măsură încât de atunci i s-a zis „Bibescu Pistol”.

Scena politică a rămas la fel de învrăjbită şi abia peste doi ani, în 1864, problema ţărănească şi-a aflat oarecum rezolvarea, sub un guvern Mihail Kogălniceanu. Atunci s-a realizat reforma agrară, cu desfiinţarea clăcii şi împroprietărirea ţăranilor.

Barbu Catargiu, cel care în tinereţe făcuse studii de pictură la Paris, iar o ghicitoare de acolo îi prevestise o moarte violentă, şi-a aflat locul de veci pe moşia sa Maia din judeţul Ialomiţa. Până la revoluţia din 1989, cămaşa însângerată în care l-a surprins mâna criminală era expusă într-o mică racliţă, spre amintirea abominabilei fapte. Dorinţa de jaf, presupunându-se că sub ea s-ar afla cine ştie ce comori, a dus la distrugerea parţială a obiectului.

Reluate, cum spuneam, când şi când, cercetările pentru descoperirea făptaşului n-au fost încununate de succes. Poate doar strădaniile muzeului din Slobozia de a reface ansamblul de la Maia (unde proprietarul rânduise ca după moartea sa să se ridice o şcoală pentru fete sărace) ar putea aşeza o linişte binefăcătoare peste clipa de nebunie de acum un veac şi jumătate.



09
/04
/16

Între „misterele Bucureştiului” care stăruie de mai bine de un secol și jumătate, moartea violentă a lui Barbu Catargiu ocupă un loc aparte. Asasinat politic? Crimă pasională? Faptă de nebun? Răspunsul n-a fost aflat, deşi din vreme în vreme istoricii se pleacă, din păcate fără succes, asupra acelui moment. Dosarul a dispărut destul de repede după întocmire, procurorul Deşliu a fost demis şi lumea a început să se lanseze în ipoteze.

04
/04
/16

Prezenţa patrupedelor pe uliţele, apoi pe străzile oraşului, e o realitate consemnată încă de la întemeierea lui, pe vremea legendarului cioban Bucur. Ţinuţi la început să păzească proprietăţile, dar înmulţiţi fără socoteală, câinii au ajuns şi obiect de distracţie în mahalale.

02
/04
/16

„Chestiunea orientală” a însemnat un concept istoric vehiculat cu ardoare din sec. XVIII până la războiul din 1877-1878. Era vorba de disputele dintre marile puteri pentru dominarea drumului spre Orientul Apropiat. Ele au generat războaiele austro-ruso-turce, desfăşurate mai toate şi pe pământ românesc.

22
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Oraş de câmpie, cu mai toate casele făcute din chirpici, paiantă ori nuiele  - asta până la mijlocul secolului al XIX-lea – Bucureştiul a rămas expus tuturor calamităţilor: inundaţii, cutremure, incendii. Acestea din urmă pârjoleau o uliţă, o mahala, până în 1847, când au distrus aproape o treime din el.

20
/03
/16

În 1826, luminatul boier Dinicu Golescu publica „Însemnare a călătoriei mele“. Îşi ţinea băieţii la studii în Elveţia şi cu doi ani în urmă se dusese să vadă cum le merge învăţătura. A traversat Europa Centrală şi uimirile îl ţintuiesc la tot pasul. În Austria şi statele italiene, pe lângă drumuri şi şosele, cu rigole curate, străjuite de copaci atent îngrijiţi, tatăl viitorilor paşoptişti vede puzderie de statui. Ce sunt astea? La ce folosesc?

16
/03
/16

La început a fost mânăstirea. Se spune că numele aminteşte de „cotrocire”, adică, acoperire, adăpostire ce i-ar fi fost grabnic necesară lui Şerban Vodă Cantacuzino. De ce? Pentru că se ferea din calea duşmanului său politic Duca vodă, căruia, în plus, îi pusese şi coarne.

14
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Grecii sunt prezenţi la Bucureşti încă de la atestarea documentară a oraşului (1459). Sunt întreprinzători, negustori iscusiţi, oameni ce se fac repede utili. Căderea Constantinopolului, întâmplată în 1453,  înseamnă prăbuşirea Imperiului bizantin şi în acelaşi timp un exod al grecilor. Ţările române sunt un loc predilect iar capitalele lor, Bucureşti şi Iaşi, găzduiesc un număr sporit de la an la an.

28
/02
/16

Oraş al bucuriei, dar şi al nestatorniciei, Bucureştiul nu are un nume de stradă mai vechi de o sută de ani – cu excepţia Podului Mogoşoaii, croit la 1690 de vodă Brâncoveanu. „Uliţa mare”, „Podul de pământ”, „Piaţa puşcăriei”, „pe lacul Bulăndroiului” au fost, până în sec. XIX, repere suficiente pentru ca lumea să circule într-o urbe căreia un francez răutăcios i-a găsit etimologia numelui: Bucureşti, boue qui reste, adică noroi care rămâne.

21
/02
/16

Testamentele dovedesc respect pentru proprietate dar relevă şi firea omului. De aceea, se transformă în adevărate profile sociale. Am ales patru testamente ale unor bucureşteni, doar destinaţia unuia mai poate fi zărită azi în oraş. Două au fost distruse parţial de comunişti. Unul a rămas de o factură mai specială pentru că grădina lui Dumnezeu e mare.

14
/02
/16

Ziarul Metropolis inaugurează astăzi o rubrică nouă, despre Bucureștiul de totdeauna, ținută de istoricul Georgeta Filitti. În primul episod aflăm despre tratamentele folosite în secolul al XIX-lea (lipitori, praf de gîndaci, fântânica) și despre medicamentele descoperite la începutul veacului trecut (carbaxin, spirulină, moldamin).