Festivalul „Making Waves: New Romanian Cinema” – Peste 3.000 de spectatori
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-making-waves-new-romanian-cinema-peste-3-000-de-spectatori/

Peste 3.000 de spectatori au participat la ediţia din acest an a Festivalului „Making Waves: New Romanian Cinema”, de la New York, la care au fost prezentate filme româneşti precum „După dealuri” de Cristian Mungiu şi „Despre oameni şi melci” de Tudor Giurgiu.   „Making Waves: New Romanian Cinema” a fost organizat la New York […]

Un articol de Andrada Văsii|10 decembrie 2012

Peste 3.000 de spectatori au participat la ediţia din acest an a Festivalului „Making Waves: New Romanian Cinema”, de la New York, la care au fost prezentate filme româneşti precum „După dealuri” de Cristian Mungiu şi „Despre oameni şi melci” de Tudor Giurgiu.

 

„Making Waves: New Romanian Cinema” a fost organizat la New York de Corina Şuteu şi Oana Radu, fostele directoare ale ICR din metropola americană. Festivalul s-a desfăşurat în perioada 29 noiembrie-5 decembrie.

„Expunerea impresionantă din presa americană (The New York Times, Village Voice, Wall Street Journal, Arts Info, Indiewire, Screen International etc.) a atras peste 3.000 de spectatori la proiecţiile din acest an, vizibil mai mare faţă de ediţia din 2011. În conversaţiile de la recepţia de închidere, spectatorii, în egală măsură americani şi români din diaspora, au apreciat admirativ că această ediţie, realizată complet independent şi fără sprijin financiar de la statul român, a fost cea mai reuşită de pînă acum, declarîndu-şi anticipat sprijinul pentru festivalul din 2013”, se arată într-un comunicat remis, sâmbătă de organizatorii festivalului.

Potrivit comunicatului, Festivalul „Making Waves: New Romanian Cinema” s-a încheiat cu proiecţia celui mai titrat film românesc al anului, „După dealuri”, în prezenţa actriţelor Cristina Flutur şi Cosmina Stratan. Sala Walter Reade din cadrul Lincoln Center s-a dovedit neîncăpătoare, iar mulţi dintre cei veniţi la un bilet în plus nu au putut intra, trebuind să aştepte lansarea americană din februarie 2013. Chiar în ziua închiderii festivalului organizat de Romanian Film Initiative şi Film Society of Lincoln Center, cotidianul The New York Times a publicat un interviu cu regizorul filmului, Cristian Mungiu, intitulat Guiding Stars Who Had Never Acted Before, se mai spune în comunicat.

 

La eveniment au participat Rose Kuo, director executiv al Film Society of Lincoln Center (FSLC), Scott Foundas, proaspăt senior editor la Village Voice, Ryan Werner (Sundance Selects) şi Susan Norget, distribuitorul, respectiv publicistul american ai filmului „După dealuri”, Julia Pacetti, publicist „Making Waves”, Barbara Lanciers, director Trust for Mutual Understanding, şi echipa de PR a Lincoln Center (Courtney Ott şi Eugene Hernandez), iar pe scena de la Walter Reade Theater au urcat, pe rînd, Corina Şuteu, preşedinte „Making Waves”, şi Robert Koehler, noul director de programe la FSLC, care au făcut bilanţul actualei ediţii, şi cele două protagoniste din film.

Timp de şapte zile, „Making Waves: New Romanian Cinema” a prezentat în faţa publicului new-yorkez o selecţie alcătuită din 13 lungmetraje (incluzînd trei titluri din cariera regizorului Alexandru Tatos, căruia festivalul i-a dedicat o retrospectivă), 4 documentare şi 7 scurtmetraje. Festivalul a debutat cu premiera new-yorkeză a filmului „Despre oameni şi melci”, în prezenţa regizorului Tudor Giurgiu şi a actorilor Monica Bârlădeanu şi Andi Vasluianu, şi a celebrat cei 40 de ani de la premiera cu „Nunta de piatră” a tandemului regizoral Dan Piţa – Mircea Veroiu, în prezenţa actriţei Ursula Wolcz, actualmente profesor de actorie la Universitatea Columbia.

Totodată, prezentarea filmului „Secvenţe” a fost punctul de plecare al programului „Creative Freedom Through Cinema”, susţinut de Trust for Mutual Understanding, conceput de Corina Şuteu şi Jakab Orsos (director al festivalului PEN World Voices) şi rezervat analizei contextului sociopolitic din România şi Ungaria, precum şi investigării relaţiei dintre domeniul artistic şi orgoliile politice. La cele două dezbateri, dedicate României, respectiv Ungariei, au luat parte: eseistul Eszter Babarczy, artistul vizual Dan Perjovschi, care a asigurat identitatea vizuală a festivalului „Making Waves”, producătorul Ada Solomon, regizorul Mona Nicoară şi curatorul György Szabó.

„Cenzura nu poate fi asemuită unui bloc unitar, nu e o listă cu lucruri pe care să le faci şi lucruri pe care să nu le faci. Nimeni nu îţi dă o listă, aşa că nu ştii ce e interzis, ceea ce creează o relaţie foarte ambiguă între artist şi Putere. Nu ştii niciodată ce vrea Sistemul de la tine”, a declarat Dan Perjovschi, care şi-a dublat discursul cu o percutantă prezentare vizuală.

„Odată cu schimbarea regimului politic în Ungaria, majoritatea decidenţilor din domeniul culturii şi al artelor au fost schimbaţi. Criteriul nu a fost competenţa, ci loialitatea faţă de noua orînduire, aşa că eşalonul secund, de oameni mai puţin pregătiţi, a trecut în prim plan. Artiştii care nu devin înregimentaţi politic nu au acces la fonduri”, a punctat György Szabó, fost managing director al Trafó House of Contemporary Arts din Budapesta.

„Credinţa că arta ar trebui pusă în slujba statului este una adânc înrădăcinată, iar 1989 n-a făcut decât să marcheze o pauză în această relaţie vinovată. 20 de ani sunt o perioadă suficient de mare pentru ca forţele care nutresc nostalgii pentru perioada în care exista o unică voce în cultură să se regrupeze. Faptul că România şi Ungaria urmează aceeaşi traiectorie din punctul de vedere al intersectării domeniului cultural cu cel politic nu e o coincidenţă, ci marchează finalul unei perioade de incubaţie”, a spus şi Mona Nicoară.

Pe de altă parte, printre invitaţii de la această ediţie a festivalului s-au mai numărat regizorul Radu Gabrea şi actriţa Victoria Cociaş („Trei zile până la Crăciun”), şi actriţa Anda Onesa („Duios Anastasia trecea”).

Prezentat de Romanian Film Initiative (RFI) şi Film Society of Lincoln Center (FSLC), în parteneriat cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania şi Centrul Naţional al Cinematografiei, „Making Waves: New Romanian Cinema” a fost susţinut financiar de Trust for Mutual Understanding, Blue Heron Foundation, artistul vizual Adrian Ghenie şi peste 300 de crowd-funders pe platforma Kickstarter.

Boardul festivalului este format din Corina Şuteu, preşedinte, Mihai Chirilov, director artistic, Scott Foundas, associate program director FSLC, şi Oana Radu, manager al festivalului.

Ca urmare a deciziei din luna august a lui Horia-Roman Patapievici de a părăsi şefia ICR Bucureşti (acesta fiind înlocuit cu Andrei Marga), Corina Şuteu şi Oana Radu au demisionat de la conducerea ICR din New York. Corina Şuteu a spus că nu doreşte să participe la „agonia instituţională”, aşa cum a calificat ea, din perspectiva experienţei sale de 20 de ani în cooperare instituţională, viitorul Institutului Cultural Român, a cărui activitate „a reuşit să sincronizeze România la caracterul conectiv al lumii moderne, doar cu ajutorul echipei Patapievici”.

 

Sursa: Mediafax

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.