George Enescu: primul text pe care l-a scris în presa românească
https://www.ziarulmetropolis.ro/george-enescu-primul-text-pe-care-l-a-scris-in-presa-romaneasca/

George Enescu a acordat zeci de interviuri de-a lungul vieţii, dar a şi scris câteva texte, în limba română şi în limba franceză. Ziarul Metropolis vă prezintă primul articol scris de George Enescu şi publicat în revista „Făt-Frumos“, la 1 septembrie 1915.

Un articol de Corina Vladov|26 septembrie 2013

George Enescu a acordat zeci de interviuri de-a lungul vieţii, dar a şi scris câteva texte, în limba română şi în limba franceză. Ziarul Metropolis vă prezintă în exclusivitate primul text scris de George Enescu şi publicat în revista „Făt-Frumos“, la 1 septembrie 1915.

Articolul lui George Enescu, intitulat „Câteva cuvinte despre muncă“, apare în volumul alcătuit de compozitoarea şi muzicoloaga Laura Manolache, „George Enescu. Interviuri acordate presei româneşti, 2 vol. (1988, 1991 – Premiul UCMR 1988, ediţia a II-a, 2005)“.

Volumul Laurei Manolache reuneşte interviurile acordate de George Enescu reprezentanţilor presei româneşti (cea apărută în România – în limbile română, maghiară, germană şi franceză – şi cea de limbă română din străinătate) şi parcurge, prin cele 157 de texte cuprinse, perioada dintre debutul artistic al muzicianului (1898) şi momentul plecării sale definitive din ţară (1946).

În continuare, publicăm integral textul lui George Enescu din revista „Făt-Frumos“.

George Enescu: „Câteva cuvinte despre muncă“

Să scriu un articol?

Este ceva atâta de nou, atâta de straniu pentru mine, care mânuiesc cuvântul cu atâta neîndemânare, încât îmi vine să cer iertare cititorilor pentru îndrăzneala mea. Am speranţa însă că aceşti cititori – dacă se vor găsi persoane destul de răbdătoare pentru a-mi suporta proza – vor avea în consideraţie că e prima mea încercare de felul acesta (probabil şi ultima), că n-am făcut niciodată literatură etc.

Şi acum, după acest fastidios dar necesar preambul, încep: Nu voi vorbi aci despre muzică, deoarece muzica vorbeşte ea singură despre dânsa, dar voi spune cultul meu pentru marele factor vital: munca… munca pacientă, zilnică, susţinută în aşa fel încât să nu mai fie o sforţare, ci o plăcere utilă.

Dar şi chiar dacă n-ar fi utilă, nu e destul, oare, ca munca să-ţi dea ţie, muncitorule, sentimentul că nu ţi-ai pierdut timpul într-o faptă înjositoare sau care te duce la prăpastie? – ori că nu ţi-ai pierdut timpul nefăcând nimic, ceea ce-ţi aduce tâmpeală şi plictiseală?

Citiţi şi: George Enescu, în interviuri publicate în presa românească

Câte facultăţi preţioase nu se tocesc prin faptul că, din lipsă de voinţă, au rămas neîntrebuinţate? Este adevărat că, pentru a învăţa să munceşti, trebuie la început mari sforţări de voinţă, însă treptat, treptat, munca devine o astfel de necesitate zilnică, încât nu numai că nu e nevoie de nici o sforţare pentru a te pune, dis-de-dimineaţă, pe lucru, dar şi orice piedică survenind şi oprindu-te a-ţi îndeplini această dulce datorie cotidiană îţi este odioasă, lăsându-ţi impresiunea că astăzi nu ţi-ai câştigat odihna de diseară.

Aştepţi cu nerăbdare ziua de mâine spre a te despăgubi cu prisosinţă! Se întâmplă că piedicile, diferitele piedici morale şi materiale succedându-se des, să slăbească avântul tău spre muncă şi după câtva timp să te trezeşti fără acel imbold constant care arde în sufletul tău.

George Enescu

George Enescu. Interviuri acordate presei româneşti, coperta volumului

Păzeşte-te atunci şi înlătură cu orice preţ acele piedici, închide-ţi uşa, nu-ţi vedea decât amicii intimi şi acestora impune-le tăcerea şi respectul pentru munca ta, pentru timpul tău; reculege-te, adu-ţi aminte de dulceaţa nesfârşită de a trăi ore şi ore scăldat în propria-ţi activitate.

Se întâmplă iar, că la cei ce muncesc cu capul, inspiraţia seacă momentan, că se obosesc. E bine deci ca un intelectual să-şi caute o a doua ocupaţie, dacă e posibil mai puţin abstractă. În cazul când, creierul fiind surmenat, medicul îţi prescrie exerciţii, sport, nu e chestie oare tot de muncă, de o muncă armonioasă a trupului tău, în timp ce creionul se odihneşte?

O a doua ocupaţie nu trebuie necesarmente să fie pur fizică. Lăsând la o parte oamenii excepţionali ca Michelangelo, Leonardo da Vinci, Wagner – aceste genii prodigioase cari cu aceeaşi patimă îndeplineau lucruri atât de diferite şi le realizau pe deplin –, să cităm numai pe pictorul Ingres şi pe poetul Lenau, cari numai pentru a se distra ajunseseră să devie foarte apreciabili violonişti.

Dar acei a căror muncă principală este pur materială? Acelora nimic nu le va împrospăta puterile, ca citirea unor cărţi înălţătoare, ca vizitele repetate în muzee, ca încercarea de a pătrunde în tainele dumnezeieşti ale lui Beethoven, spre exemplu.

Să te odihneşti de muncă prin muncă.

Muncă liberă, ordonată şi armonioasă funcţionare a nobilelor facultăţi, întreţinute mlădioase şi fecunde printr-un exerciţiu continuu, liniştit izvor de fericire. Muncă scumpă, cel ce nu te cunoaşte, se întreabă: „Pentru ce oare trăiesc?” şi, vai, are dreptate.

Încercaţi, voi acei cari n-aţi gustat adevărata dulceaţă a muncii, voi cari aveţi superstiţiunea că munca e o povară inventată pentru a-şi plăti dreptul de a vieţui pe bietul nostru pământ; încercaţi să munciţi pentru şi numai pentru plăcerea de a vă concentra forţele într-o direcţiune anumită, de a le echilibra bine în folosul bunului şi naturalului rezultat, de a vă ameliora progresiv pentru ca acest rezultat să devie din ce în ce mai bogat, mai bun, mai frumos… şi atunci, pe lângă satisfacţiunea ce veţi simţi de a fi putut ajunge să-l obţineţi, veţi avea şi buna surprindere să constataţi, la fraţii voştri oameni, aprobare şi câteodată admiraţie, în orice caz deferentă şi respect“.

George Enescu

Publicat în Făt-Frumos, Bucureşti, l, nr. l, l septembrie 1915, pag. 3-4. Cu fotografie la pag. 3 şi autograf la pag. 4.

Dacă v-a plăcut acest articol, urmăriţi-ne şi pe Facebook!

21
/11
/18

OPINIE Cum se explică succesul lui „Moromeții 2”, care pare de neoprit în drumul de a deveni cel mai vizionat film românesc cel puțin de după 2000? Am încercat să ofer cinci motive ale acestei primiri neașteptate pe care publicul român i-o oferă noului film al veteranului regizor Stere Gulea.

30
/09
/18

Festivalul de film documentar fARAD propune la cea de-a 5-a ediție, care se desfășoară anul acesta în perioada 3-7 octombrie la Cinema Arta, o selecție de 12 filme inspirat selecționate, proiectate în prezența realizatorilor și conectate, mai mult decât oricând, la realitate. Tema acestei ediții este Trup/Suflet.

06
/08
/18

PREVIEW Am intrat în a doua jumătate a anului, iar cinematografia română se pregătește pentru filmele toamnei. Aproape 20 de titluri ar urma să ajungă pe marile ecrane, printre care unele semnate de Paul Negoescu, Radu Jude, Tudor Giurgiu, Radu Muntean sau Stere Gulea. „Touch Me Not” rămâne pentru 2019.

09
/05
/18

ANALIZĂ În afară de prezența în competiția de la Cannes în 2017, ce au în comun filme precum „The Square”, „Loveless”, „The Killing of a Sacred Deer”, „You Were Never Really Here” și „Happy End”? Reprezintă un cinema cinic, sentențios și intimidant cu spectatorul.

12
/04
/18

OPINIE Competiția ediției din 2018 a Festivalului de la Cannes combină câteva nume consacrate și obișnuiți mai noi sau mai vechi ai Croazetei cu cineaști care concurează pentru prima dată pentru Palme d'Or sau chiar aflați la debut. Niciun lungmetraj românesc în selecția din acest an.

02
/04
/18

ANCHETĂ Continuăm demersul de a vi-i prezenta pe unii dintre cei mai promiţători tineri regizori români de film ai momentului. Nu au debutat încă în lungmetraj, dar sunt şanse mari – scurtmetrajele lor stau deja mărturie – să tot auzim de următorii cinci cineaști în anii care vor veni: Radu Matei Bărbulescu, Cecilia Felméri, Cristina Haneș, Luiza Pârvu și Andrei Răuțu.

28
/03
/18

OPINIE Dominată de filmul „Un pas în urma serafimilor” și afectată în desfășurarea sa de rigorile transmisiei în direct la televiziune, cea de-a 12-a ediție a Galei Premiilor Gopo a reflectat ceva din situația de moment a cinematografiei române.

05
/03
/18

OPINIE Sincer, nu înțeleg snobismul multor cinefili sau prieteni cunoscători de cinema, exprimat în special pe Facebook, față de Oscaruri. Premiile Oscar sunt ceea ce sunt, și asta de mulți ani, dacă nu dintotdeauna.

30
/12
/17

SPECIAL Cinema-ul de autor nu a murit, aşa cum îl deplâng cinefilii nostalgici. Se fac în fiecare an multe filme foarte bune – o arată şi topul celor mai reuşite titluri de ficţiune văzute în 2017. Poate că se găsesc mai greu, dar ele există şi aşteaptă să fie descoperite.

11
/12
/17

SPECIAL Anul 2017 nu a fost nici rău, dar nici extraordinar de bun pentru cinematografia română - nici un foarte mare film. 20 de filme de ficţiune lansate în săli, trei documentare bune, câteva prezenţe în festivaluri (însă fără Cannes), surprinzător de multe debuturi şi câţiva actori foarte tineri şi promiţători.

01
/06
/17

PREVIEW Începe a 16-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca (2-11 iunie). Pentru că la un eveniment cinematografic atât de mare este esenţial să ştii ce filme vrei să vezi sau merită văzute, Ziarul Metropolis vă propune un ghid.

15
/10
/16

Povestea uluitoare a unui film, „Şi va fi...” (1992), realizat în România de un regizor basarabean, Valeriu Jereghi, cu bani de la Moscova şi în timp ce URSS se prăbuşea. Film relansat duminică, la sala de cinema a Muzeului Ţăranului, într-o proiecţie cu intrare liberă în cadrul „Les Films de Cannes a Bucarest”.