Gura de oxigen teatral de la Buzău
https://www.ziarulmetropolis.ro/gura-de-oxigen-teatral-de-la-buzau/

E o oarecare dulceaţă, o oarecare naivitate frumoasă a publicului care răspunde cu deschidere şi sinceritate la magia teatrului, aici, la Festivalul Buzău / Iubeşte / Teatru. Un public înfometat de un act artistic de calitate, care are şansa, la acest festival, să vadă producţii bune şi foarte bune, din Bucureşti şi din ţară.

Un articol de Dan Boicea|11 iunie 2022

Și selecția le răsplătește din plin așteptările, gusturile și deschiderea. Festivalul, care se desfășoară până la 18 iunie, pe scena Teatrului „George Ciprian“ din Buzău, a debutat cu spectacolul „Nepotul meu, Veniamin“, coproducție a Teatrului Evreiesc de Stat și a Teatrului de Comedie din București. O alegere potrivită pentru descătușarea aplauzelor, pentru că rar poți vedea o foame atât de mare din partea publicului, de a aplauda, aproape la finalul fiecărei scene. Un semn de imensă poftă de teatru, de actori, de evadare, de poveste, și un mare semnal pentru cine vrea să îl recepționeze, că este atâta nevoie de evenimente închegate, de structuri solide care să reziste, care să evolueze, care să construiască punți între actul artistic și spectator.

Și ce gură de oxigen pentru actori… Ce încărcare de baterii, ce recuperare de energii, întâlnirea cu generozitatea unui asemenea public. Maia Morgenstern și Emilia Popescu, locomotivele spectacolului regizat de Vlad Massaci, pur și simplu au cucerit sala, și nici măcar nu e deplasat sau siropos să spui, că, da, exact asta s-a întâmplat: au cucerit inimile spectatorilor, cu o formulă de teatru ca o întoarcere la poveste și la talentul actorului, la experiența și la intuiția lui de a apăsa pedale emoționale atunci când simte vibrația sălii.

Festivalurile nu mai au bani. Se taie finanțări. Se acoperă găuri negre din buget. S-au găsit găurile negre – Shakespeare, Molière, Caragiale, au devenit prea scumpi. Educația a devenit prea scumpă. Managerii teatrelor se dau peste cap să aducă ceva care să conteze, în comunitățile lor. Și, în tot acest context, este cu atât mai lăudabil că festivalurile se întâmplă. Că se găsesc bani pentru festivaluri – că vezi cum se încheagă echipe de management, care, de la eveniment la eveniment, învață să crească calitatea acestui tip de produs cultural – festivalul de teatru. Un festival creează, pentru o săptămână, o bulă, o reprezentare a unui spațiu ideal, în care cultura este o constantă în comunitate și care nu ar trebui să fie o excepție, ci o normalitate. Voluntarii prind gustul unui asemenea concept. Publicul se obișnuiește cu calitatea. Trupele invitate își cunosc mai bine spectatorii, peste tot în țară. E o șansă întâlnirea cu ei, iar probabilitatea ca aceștia să se întoarcă în sălile de spectacol, în stagiunea normală, crește.

Festivalul Buzău / Iubește / Teatru abia a început. Selecția e ispititoare, cu spectacole bine alese. Iar sala Teatrului „George Ciprian“, cu fotoliile ei confortabile, e foarte cochetă și primitoare.

INFO

Programul Festivalului, aici.

Manifestarea are caracter competitiv, iar premiile sunt acordate de două jurii: unul alcătuit din specialiști ai artelor spectacolului: conf.prof.univ.dr. Maria Zărnescu (critic de teatru), prof.univ.dr. Ștefania Cenean (scenograf) și Horia Suru (regizor), și un juriu al publicului, ai cărui membri urmează să fie selectați prin tragere la sorți la începutul festivalului.

*

Selecția de spectacole, realizată de teatrologul Carmen Stanciu, cuprinde montări reprezentative pentru scena de teatru românească, în regia lui Vlad Massaci, Cristi Juncu, Răzvan Mazilu, Cristian Ban, Sânziana Stoican, Radu Iacoban sau Slava Sambriș. Programul festivalului reunește producții ale instituțiilor teatrale: Teatrul Evreiesc de Stat București, Teatrul UNTEATRU, Teatrul Municipal „Bacovia” Bacău, Teatrul „Maria Filotti” Brăila, Teatrul „Nottara” București, Teatrul de Stat Constanța, Teatrul „Toma Caragiu” Ploiești și Teatrul EXCELSIOR București.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.