Luca Rusu, student la pian al Royal Conservatoire of Scotland: „Cred în puterea muzicii clasice de a schimba oamenii”
https://www.ziarulmetropolis.ro/luca-rusu-student-la-pian-al-royal-conservatoire-of-scotland-cred-in-marea-putere-a-muzicii-clasice-de-a-schimba-oamenii/

Înaintea zilei sale de naştere (23 aprilie), muzicianul de 21 de ani Luca Rusu, student la pian al celebrului Conservator scoţian, a fost invitatul podcast-ului KamerArt.

Un articol de Cristina Enescu Aky|28 aprilie 2020

Luca Rusu a ales muzica deși ambii părinți sunt nume importante ale teatrului românesc (criticul de teatru Marina Constantinescu și actorul Mircea Rusu), iar el a crescut înconjurat de teatru.

S-a apropiat de muzică în copilărie, când dansa mult prin casă iar mama sa l-a dus la cursuri de dans. Teatrul și muzica l-au fascinat dintotdeauna, dar în mod special concertele pentru pian și orchestră, astfel că a ales de la început să studieze pianul. La 15 ani a câștigat o Olimpiadă națională la pian și a cântat pentru prima dată cu o orchestră – visul lui din copilărie. Spre sfârșitul liceului a primit o bursă la unul dintre liceele de top ale Marii Britanii, din Scoția (The Erskine Stewart’s Melville Schools), iar acum este student în anul III la Royal Conservatoire of Scotland, despre care spunea într-un interviu că este cel mai bun lucru care i s-a întâmplat.

Iată așadar câteva gânduri despre muzică, mai ales în vremuri dificile, de la Luca Rusu, extrase din podcastul KamerArt cu tema „Muzica și carantina”.

Ce îi place să facă cel mai mult, ca muzician

Cea mai mare plăcere a mea e să bucur lumea. Cum, sau de ce, încă nu știu exact, dar e lucrul de la care îmi iau cea mai multă energie.

Cum e în carantină

Deși e trist pentru noi toți, pentru mine e bine, e un timp de apropiere de sine, un timp pentru noi înșine. Eu mă gândesc în perioada asta cine sunt și de ce. Am și studiat mult, am văzut multe spectacole de teatru și de operă online.

Un lucru important învățat de la tatăl său, actorul Mircea Rusu, care îl ajută ca muzician

Am învățat de la tata importanța muncii dedicate complet unui lucru pe care îl iubești. Și am mai văzut la el ceva ce nu am învățat din muzică: renunțarea la ego pentru artă. Țin minte când tata juca în „Inimă de câine” la TNB, într-o zi era foarte răcit, cu febră, abia se ținea pe picioare. M-am dus cu el la cabină, după care am început să mă joc prin culise. A început spectacolul, iar eu dintr-un colț l-am văzut pe tata cum se sprijinea de decor, în culise, și am crezut că nu o să poată să intre pe scenă. Dar a intrat, iar eu din sală am rămas șocat, mi s-a părut că e cu totul alt om, jucând ca și cum nimic nu ar fi fost în neregulă cu el. Mai târziu am înțeles că dacă nu ar fi iubit profund ceea ce face, nu ar fi putut să facă asta.

Alături de părinții lui, Mircea Rusu și Marina Constantinescu

De ce e nevoie de muzica clasică

E foarte greu de explicat ce provoacă ea în oameni. Pentru mine a însemnat mereu o apropiere de mine însumi, m-a ajutat să mă cunosc mai bine. Mi-a fost și prieten, și dușman uneori, a fost terapie și stare de normalitate. Pentru mine muzica e lucrul cel mai apropiat de ideea de perfecțiune, cea mai bună exprimare a unui întreg.

Ce alte muzici ascultă

Îmi plac cei care sunt ceva mai mult decât doar cântăreți. Muzicienii de care sunt îndrăgostit sunt Freddy Mercury, Michael Jackson, Paul McCartney, John Lennon.. Cred că aveau o calitate umană specială, ceea ce a influențat și calitatea muzicii lor. Marii artiști s-au preocupat și de educarea publicului, de la John Lennon care a fost mare militant pro-egalitate până la Bob Marley și mulți alții.

Dacă mai există muzică bună azi

Sigur că da, însă din păcate marea masă a muzicienilor celebri de astăzi se preocupă mult mai mult de imagine decât de conținut. Din păcate, știu că asta se cere, dar asta se și dă în cantități foarte mari.

Muzicienii timpurilor noastre nu se folosesc de „arma muzicii”, în sens pozitiv. Muzica nu e de un singur fel, dar (ca și dragostea) nu e egoistă, și e liberă. Cred că intenția cu care faci muzică contează mult, motivul principal pentru care o faci poate să determine cum va fi ea folosită. Există muzică de toate felurile și pentru toată lumea și odată ce ea începe să afecteze negativ oamenii cred că nu mai e folosită în scopurile ei nobile.

Concerte de neuitat din ultimii ani

Am fost la Bruno Mars și Ed Sheeran, după mine doi muzicieni importanți ai timpurilor noastre, la Justin Timberlake și la Paul McCartney, care m-a uimit din toate punctele de vedere – pe lângă faptul că a stat pe scenă 3 ore, la vârsta lui, deși și-ar fi permis și să plece după doar o oră. Dar m-a uimit și prin căldura și dragostea pe care le are încă față de public, ceea ce se simte din sală.  

Cum ar convinge niște tineri care nu au fost niciodată la un concert de muzică clasică să încerce această experiență, și ce concerte le-ar recomanda

Nu am încercat niciodată să conving pe nimeni să meargă la un astfel de concert… Dacă ar fi să o fac, aș încerca să le descriu sentimentul pe care îl ai când ești într-o stare de concert, fizic și psihic. Nu e vina celor cărora li se pare plictisitor asta, e vina modului în care este descrisă muzica clasică în media. Ca să fiu sincer, și eu am adormit în sală la multe concerte, dar au fost și concerte după care nu am mai putut să dorm, sau după care nu am putut să mă gândesc la altceva o vreme, concerte care m-au transformat profund de la începutul până la finalul lor. Cred că aș recomanda unor astfel de oameni un concert „de început”, Concertul pentru pian nr. 2 sau Simfonia nr. 2 ambele de Rahmaninov. Poate nu Sibelius, dar un Beethoven sigur, o simfonie de Mozart. Aș începe prin a le arăta ce înseamnă pentru mine lucrări importante ale muzicii clasice, și nu cred că aș da greș cu asta.

Când am plecat în Scoția pentru ultimul an de liceu, am avut norocul să dau peste niște oameni interesanți cu care m-am împrietenit rapid, oameni care nu aveau nicio urmă de legătură cu muzica clasică, și la început reacția lor a fost să facă mișto, nu atât de mine cât de muzica clasică în general. Am ignorat inițial revolta lor de altfel inexplicabilă față de muzica clasică, dar la un moment dat m-am gândit că am ocazia să fac ceva legat de asta. Într-o seară am pus la boxe concertul nr 2 de Rahmaninov. După ce s-a terminat partea întâi s-au uitat la mine și au spus „atât?”. Eu am zis „nu, mai sunt două părți, stați liniștiți”. Ne-am bucurat toți, în moduri diferite, de restul concertului, și vreau să vă spun că și astăzi îmi dau mesaje întrebându-mă ce le mai recomand să asculte – repet, ei neavând nicio legătură cu muzica clasică. Deci da, cred în marea putere a muzicii clasice de a schimba oamenii.

O întâmplare amuzantă cu muzicieni

Nu pot să nu menționez celebrele concerte anuale ale colegiului „Dinu Lipatti” de la Ateneu. La aceste concerte făceam parte din cor, care însă cumva scăpa de sub control când ajungeam pe scena Ateneului. Mai ales pe rândul din spate, al băieților, lângă zid, care nu prea se vedea din sală. În acea misterioasă umbră se întâmplau multe lucruri, de la îmbrânceli la farse de tot felul.

Altcândva, la un concert din liceu, cântam la pian o sonată de Mozart, iar persoana care îmi dădea paginile partiturii s-a hotărât ca pe toată durata concertului să îmi spună, o dată la câteva secunde, diferite cuvinte aleatorii, „piatră, pământ, moloz”. Nimic indecent sau vulgar, doar cuvinte aiurea. Am avut marele noroc să nu aud ce spunea până pe la jumătatea primei părți din sonată, când am auzit însă cuvântul „moloz”. Moment în care sonata lui Mozart s-a terminat practic la jumătate, n-am mai avut nicio șansă să cânt vreo notă corectă sau să nu fiu sufocat de râs. Era un concert de liceu, din fericire, dar a fost totuși cumplit. Persoana cu care cântam pe scenă s-a și uitat la mine gen „ce faci nene, ce cânți acolo?!…”

Podcast-ul integral îl puteți urmări aici

Foto credit: Facebook Luca Rusu

20
/04
/16

Prezent zilele acestea la cea de-a X-a ediție a Festivalul Internațional Shakespeare de la Craiova, în anul în care sărbătorim 400 de ani de la trecerea în eternitate a lui William Shakespeare, Michael Dobson – director al Institutului Shakespeare, Universitatea din Birmingham, al doilea cel mai mare shakespeare-olog recunoscut din lume, a oferit Ziarului Metropolis un interviu, în exclusivitate, prin intermediului celebrului fotograf Simion Buia.

31
/03
/16

Gheorghe Ifrim crede că un actor bun poate juca și divertisment, la televiziune, și roluri consistente în teatru. La Metropolis, îl puteți vedea în spectacolul „O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre deschise spre Nord”, în regia lui Mihai Constantin.

29
/03
/16

„Cahiers du Cinema” caută inovaţia, sinceritatea, un cinema liber, care nu manipulează. Suntem împotriva unui cinema prea serios, după rețetă, care răspunde aşteptărilor festivalurilor – afirmă, într-un interviu în exclusivitate pentru Ziarul Metropolis, Joachim Lepastier, critic de la celebra revistă franceză. Regizorul român favorit – Corneliu Porumboiu. 

25
/03
/16

A condus Teatrul de Artă Deva, a fost lector la Universitatea  „Lucian Blaga” din Sibiu şi prim regizor la Teatrul National „Radu Stanca” din Sibiu. În prezent este managerul Teatrului “Tony Bulandra” din Târgovişte şi conferenţiar universitar la Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca. Mc. Ranin este cunoscut pe toate continentele, de unde aduce artişti din aproape toate culturile şi religiile, în consacratul Festival „Babel”, ce are loc în fiecare an între 1 și 12 iunie.

23
/03
/16

Teofia Juravle citeşte cu ochi proaspăt realitatea urbană sau rurală, identitatea naţională, apoi le transpune în tablourile sale. A expus ceva timp în ţară, apoi în străinătate şi a avut succes. Săptămâna trecută, pe o stradă în spatele Teatrului Metropolis, într-un spaţiu original numit “Gallery”, a avut loc vernisajul expoziţiei sale de pictură pe sticlă, “Identitate”, care va putea fi vizionată până în 28 martie.

17
/03
/16

Ministrul Culturii Vlad Alexandrescu este unul dintre cei mai activi miniştri din Cabinetul Dacian Cioloş. Fost ambasador în Luxemburg, nepot al marelui om de litere Tudor Vianu, profesor universitar consacrat, doctor la Paris  cu o lucrare asupra căreia nu planează suspiciuni de plagiat. Ce caută acest om în Guvernul României?

14
/03
/16

A absolvit facultatea de teatru la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, București, clasa Ion Cojar - Adrian Titieni şi un masterat de actorie la clasa profesorilor Gelu Colceag - Tania Filip, în 2011.  Sabina Brânduşe a participat la numerose proiecte de televiziune și scurtmetraje. Debutul cinematografic și l-a făcut cu pelicula "California Dreamin' ", premiat la Cannes în 2007.

03
/03
/16

Sorin are poze. Și cărți poștale, și acțiuni, și obligațiuni, și certificate de vaccinare, și monede, și insigne. Sorin este colecționar, încă de la 14 ani, și poate umple o oră și jumătate de interviu vorbind despre pasiunile sale. Asta dacă se grăbește…

25
/02
/16

De 20 de ani, Marcelo Cobzariu este actorul Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti unde poate fi văzut în spectacolele: „Butoiul cu pulbere” „Furtuna” „Revizorul” „Scrisoarea” „Vizita bătrânei doamne”. La Teatrul Metropolis joacă în comediile: “O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord” de Edvard Radzinski, în regia lui Mihai Constantin şi “Dator vândut”, în regia lui Dan Tudor.