Pedro Almodovar demască „exterminarea“ cinematografiei spaniole
https://www.ziarulmetropolis.ro/pedro-almodovar-demasca-exterminarea-cinematografiei-spaniole/

Cineastul Pedro Almodovar acuză într-un articol guvernul conservator spaniol de ,,exterminarea” cinematografiei din ţara sa, după ce s-a anunţat că acest sector, deja slăbit de creşterea TVA-ului şi de criza economică, va fi afectat de noi reduceri bugetare în 2014, informează AFP.

Un articol de Andrada Văsii|14 octombrie 2013

Cineastul Pedro Almodovar acuză într-un articol guvernul conservator spaniol de „exterminarea” cinematografiei din ţara sa, după ce s-a anunţat că acest sector, deja slăbit de creşterea TVA-ului şi de criza economică, va fi afectat de noi reduceri bugetare în 2014, informează AFP.

Într-un articol intitulat „Cinematograful spaniol. Extincţia”, publicat sâmbătă pe site-ul independent Infolibre.es, celebrul regizor pedro Almodovar în vârstă de 64 de ani denunţă „creşterea brutală” a taxelor şi a TVA-ului, care a ajuns de la 8% la 21% în 2012.

„Toate predicţiile făcute în perioada acestei creşteri (publicul nu va mai merge la cinema, multe săli se vor închide) s-au verificat, cu excepţia celor făcute de Guvern, care intenţiona să crească astfel încasările”, a scris Pedro Almodovar.

„Dar rezultatul este contrar predicţiilor Guvernului: de ce miniştrii din acest sector şi Guvernul în general sunt atât de euforici? Nu poate exista decât un singur răspuns: pentru că pedepsesc cinema-ul spaniol până nu va mai rămâne nimic din el. Pentru că toate acestea se întâmplă conform unui riguros plan de exterminare”, acuză cineastul.

Pedro Almodovar vede cum suferă cinematografia

Regizorul Pedro Almodovar susţine că dreapta spaniolă nu a iertat niciodată cinematografiei mobilizarea din 2003 împotriva războiului din Irak, la care Spania a luat parte sub guvernarea conservatoare a lui José Maria Aznar.

„După ce am spus «nu războiului», cinematografia spaniolă a devenit oaia neagră a guvernanţilor PP (Partidul Popular). Loviturile şi dispreţul actual rezultă din acest «nu», pe care nu îl voi regreta niciodată”, adaugă Pedro Almodovar.

Pedro Almodovar Regizor

Pedro Almodovar pe platolul de filmare, la „Los Abrazos Rotos“

Conform proiectului de buget din 2014, aprobat pe 30 septembrie în Consiliul de Miniştri, bugetul alocat Institutului de Cinematografie şi Arte Audiovizuale (ICAA) va fi în 2014 de 48,21 milioane de euro, cu 12,4 % mai mic decât în 2013, după ce scăzuse deja cu 22,6% în raport cu 2012.

Potrivit ministrului Culturii, numărul de săli de cinema din Spania a scăzut de la 1.223, în 2002, la 841, în 2012. Şi spectatorii sunt mai puţin numeroşi: în 2002 erau 140,7 milioane, faţă de 94,2 milioane în 2012.

Citiţi şi: Almodóvar combate criza economică printr-o comedie extravagantă

Deja alarmaţi de anunţarea noilor reduceri, cineaştii au reacţionat dur săptămâna trecută faţă de declaraţia ministrului Bugetului, Cristobal Montoro, care a susţinut că „problemele cinemaului nu se datorează numai subvenţiilor, ci şi calităţii filmelor, distribuirii acestora, precum şi altor numeroşi factori”.

„Cineva ar trebui să spună acestui ministru şi colegului său José Ignacio Wert (ministrul Culturii) că TVA-ul pe cultură este în Franţa de 7% şi că va scădea la 5% anul viitor”, a ripostat Pedro Almodovar în articolul său.

„Problema nu este că spectatorii nu vor să vadă filme autohtone, ci că nu mai merg la cinema. Dintre aceşti spectatori, din ce în ce mai puţini, un procent important a ales filmele spaniole. Dacă ministrul ar fi văzut lista celor 10 filme cu cele mai mari încasări de săptămâna trecută, ar fi constatat că patru dintre ele sunt spaniole”, a încheiat regizorul spaniol.

Pedro Almodovar este cunoscut pentru comediile şi dramele sale care au ca temă centrală viaţa şi relaţiile de familie şi a câştigat Oscarul pentru cel mai bun film străin în 1999, cu „Totul despre mama mea/ Todo Sobre Mi Madre”, dar şi Oscarul pentru cel mai bun scenariu, în 2002, cu „Vorbeşte cu ea/ Hable Con Ella”, notează Mediafax.

Cu peste 20 de lungmetraje la activ, Pedro Almodovar a construit cea mai admirată filmografie din cinematografia spaniolă după Luis Bunuel şi a lansat o întreagă generaţie de actori iberici – Antonio Banderas, Carmen Maura, Victoria Abril şi Penelope Cruz.

Info:

Printre celelalte pelicule notabile ale sale se numără filme precum „Tocuri înalte” (1991), „Sânge fierbinte” (1997), „Proasta creştere” (2004), „Îmbrăţişări frânte” (2009), „Pielea în care trăiesc” (2011).

Cel mai recent film regizat de Pedro Almodovar se intitulează „Amanţii pasageri” şi a fost lansat în 2013.

Foto credit: Cinemagia, Pedro Almodovar

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.