Pippo Delbono: „Extraordinarul e lucrul pe care îl căutăm în artă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/pippo-delbono-extraordinarul-e-lucrul-pe-care-il-cautam-in-arta/

 

Pippo Delbono, actor, autor şi regizor controversat, a prezentat aseară, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ,,Orhidee”, un spectacol care emoţionează şi uimeşte. Bucureştenii îl pot vedea pe artist săptămâna viitoare, pe 17 iunie, la Teatrul Bulandra, în producţia ,,Iubire şi carne”.

Un articol de Adina Scorţescu|13 iunie 2014

,,Pentru mine, teatrul este un act de iubire, nu este făcut ca să șocheze”, declara Pippo Delbono într-un interviu pentru New York Times.

Cu toate astea, spectacolele lui abordează teme dificile (homosexualitatea, totalitarismul, moartea, singurătatea), printr-o combinație de mijloace artistice (teatru, dans, carnaval, muzică, film). În ,,Orhidee”, spectacolul prezentat aseară la Sibiu, au fost proiectate secvențe cu mama regizorului, întinsă într-un pat de spital, nu cu mult timp înainte să moară.

Spectacolul s-a născut tocmai din acest gol, povestește Delbono: „Am fost din nou prieten cu mama mea, de care devenisem apropiat recent, după toate conflictele și despărțirile noastre. Eram mai mare, eram puțin mai înțelept, iar ea devenise mai copilăroasă odată cu înaintarea în vârstă. Prin urmare, a rezultat un gol. Nu mai eram copilul nimănui. Lipsit de dragoste. «Orhidee» s-a născut din multe goluri, în urma multor abandonuri. Golul cultural pe care îl resimțim, faptul că ne simțim pierduți ca artiști. Teatrul, acela pe care, de cele mai multe ori, îl resimt ca prăfuit, fals, un spațiu mort. Minciuna acceptată a reprezentației teatrale.”

Importantă e revoluția pe care o faci printr-un spectacol.

Regizorul (care a mărturisit la un moment dat: „Sunt homosexual, seropozitiv şi budist”) și-a creat propria companie teatrală la începunul anilor ’80, alături de care și-a pus în scenă aproape toate spectacolele de până acum (primul dintre ele, în 1987 – ,,Il tempo degli assassini”/ Vremea asasinilor). „Îmi place ideea de companie, de oameni învățați să lucreze împreună. Nu îmi place izolarea, nu-mi plac audițiile publice. Le văd doar ca pe niște întâlniri cu niște oameni care devin personaje.”

Trupa este inedită, pentru că include și oameni din afara sferei teatrului și a dansului, care au diverse dizabilități. Unul dintre ei este Bobò, surdomut, microcefal, care – înainte de întâlnirea cu Delbono – a locuit într-un azil, timp de 45 de ani. Un altul este Gianluca Ballaré, cu sindrom Down. Nelson Lariccia, foarte slab (apare în spectacole la bustul gol), a fost homeless, înainte să fie cooptat în trupa de actori.

Pasionat de dans, Pippo Delbono a lucrat cu celebra coregrafă germană Pina Bausch, despre care a povestit la conferința de presă de la Sibiu: „Înainte de a muri, Pina mi-a zis «Tu ai mult curaj, ai făcut lucruri pe care eu n-am curajul să le fac. Ai pus lucruri atât de diferite împreună și ai creat o armonie”. Iar eu i-am spus «Tu m-ai învățat libertatea!» «Dar, dar tu ai mers mai departe decât mine, eu nu mai am curajul.»”

Teatrul și viața, văzute de Pippo Delbono

„În Italia există o adevarată cultură a fraților, a familiei, dar – în același timp – ne e rușine să ne povestim trecutul. Nu am trecut peste fascism.”

„As vrea să cred că voi trăi și voi muri în același timp. E un citat frumos din Alda Merini, o poetă italiană: «Sămânța ne învață să murim înainte de a trăi.” Nu e rău deloc.

„Pe mine nu mă interesează să-i văd pe Rolling Stones care îmi provoacă nostalgie. Am văzut mari maeștri și m-am plictisit atât de tare… Când ești liniștit, nu mai ești așa de creator… mori un pic. ”

„Eu ma simt mai bine cu o cameră în mână; pot lucra mai bine cu oamenii. Teatrul te obligă câteodată la o anume distanțare…”

„E fundamental să fii elev, să fii umil. Când eram cu Pina Bausch, eram umil. Dar azi sunt generații care refuză să fie elevi.”

Foto Pippo Delbono: www.sibfest.ro

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

30
/01
/24

Universul magic al filmelor de animație pentru copii își deschide porțile pentru publicul cu deficiențe de auz din România. Ochi și urechi, noul proiect pus la cale de Animest, cu sprijinul Fundației Orange, le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă.