Pippo Delbono: „Extraordinarul e lucrul pe care îl căutăm în artă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/pippo-delbono-extraordinarul-e-lucrul-pe-care-il-cautam-in-arta/

 

Pippo Delbono, actor, autor şi regizor controversat, a prezentat aseară, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ,,Orhidee”, un spectacol care emoţionează şi uimeşte. Bucureştenii îl pot vedea pe artist săptămâna viitoare, pe 17 iunie, la Teatrul Bulandra, în producţia ,,Iubire şi carne”.

Un articol de Adina Scorţescu|13 iunie 2014

,,Pentru mine, teatrul este un act de iubire, nu este făcut ca să șocheze”, declara Pippo Delbono într-un interviu pentru New York Times.

Cu toate astea, spectacolele lui abordează teme dificile (homosexualitatea, totalitarismul, moartea, singurătatea), printr-o combinație de mijloace artistice (teatru, dans, carnaval, muzică, film). În ,,Orhidee”, spectacolul prezentat aseară la Sibiu, au fost proiectate secvențe cu mama regizorului, întinsă într-un pat de spital, nu cu mult timp înainte să moară.

Spectacolul s-a născut tocmai din acest gol, povestește Delbono: „Am fost din nou prieten cu mama mea, de care devenisem apropiat recent, după toate conflictele și despărțirile noastre. Eram mai mare, eram puțin mai înțelept, iar ea devenise mai copilăroasă odată cu înaintarea în vârstă. Prin urmare, a rezultat un gol. Nu mai eram copilul nimănui. Lipsit de dragoste. «Orhidee» s-a născut din multe goluri, în urma multor abandonuri. Golul cultural pe care îl resimțim, faptul că ne simțim pierduți ca artiști. Teatrul, acela pe care, de cele mai multe ori, îl resimt ca prăfuit, fals, un spațiu mort. Minciuna acceptată a reprezentației teatrale.”

Importantă e revoluția pe care o faci printr-un spectacol.

Regizorul (care a mărturisit la un moment dat: „Sunt homosexual, seropozitiv şi budist”) și-a creat propria companie teatrală la începunul anilor ’80, alături de care și-a pus în scenă aproape toate spectacolele de până acum (primul dintre ele, în 1987 – ,,Il tempo degli assassini”/ Vremea asasinilor). „Îmi place ideea de companie, de oameni învățați să lucreze împreună. Nu îmi place izolarea, nu-mi plac audițiile publice. Le văd doar ca pe niște întâlniri cu niște oameni care devin personaje.”

Trupa este inedită, pentru că include și oameni din afara sferei teatrului și a dansului, care au diverse dizabilități. Unul dintre ei este Bobò, surdomut, microcefal, care – înainte de întâlnirea cu Delbono – a locuit într-un azil, timp de 45 de ani. Un altul este Gianluca Ballaré, cu sindrom Down. Nelson Lariccia, foarte slab (apare în spectacole la bustul gol), a fost homeless, înainte să fie cooptat în trupa de actori.

Pasionat de dans, Pippo Delbono a lucrat cu celebra coregrafă germană Pina Bausch, despre care a povestit la conferința de presă de la Sibiu: „Înainte de a muri, Pina mi-a zis «Tu ai mult curaj, ai făcut lucruri pe care eu n-am curajul să le fac. Ai pus lucruri atât de diferite împreună și ai creat o armonie”. Iar eu i-am spus «Tu m-ai învățat libertatea!» «Dar, dar tu ai mers mai departe decât mine, eu nu mai am curajul.»”

Teatrul și viața, văzute de Pippo Delbono

„În Italia există o adevarată cultură a fraților, a familiei, dar – în același timp – ne e rușine să ne povestim trecutul. Nu am trecut peste fascism.”

„As vrea să cred că voi trăi și voi muri în același timp. E un citat frumos din Alda Merini, o poetă italiană: «Sămânța ne învață să murim înainte de a trăi.” Nu e rău deloc.

„Pe mine nu mă interesează să-i văd pe Rolling Stones care îmi provoacă nostalgie. Am văzut mari maeștri și m-am plictisit atât de tare… Când ești liniștit, nu mai ești așa de creator… mori un pic. ”

„Eu ma simt mai bine cu o cameră în mână; pot lucra mai bine cu oamenii. Teatrul te obligă câteodată la o anume distanțare…”

„E fundamental să fii elev, să fii umil. Când eram cu Pina Bausch, eram umil. Dar azi sunt generații care refuză să fie elevi.”

Foto Pippo Delbono: www.sibfest.ro

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.