Sarah Bernhardt sau curajul de a fi ceea ce ești
https://www.ziarulmetropolis.ro/sarah-bernhardt-sau-curajul-de-a-fi-ceea-ce-esti/

„Cred că arta dramatică este o artă eminamente feminină. Să-ţi fardezi chipul, să-ţi disimulezi adevăratele sentimente, să încerci să te faci plăcută şi să atragi atenţia, toate acestea sunt defecte puse în seama femeilor şi care sunt tratate cu mare indulgenţă…”

Un articol de Monica Andronescu|27 martie 2023

Când Sarah Bernhardt scria aceste cuvinte, lumea era altfel. Era începutul secolului 20, ea era în culmea gloriei și era considerată cea mai excentrică femeie din lume. Era frumoasă, era puternică, stârnise vâlvă în Paris pentru că se urcase într-un balon și se avântase spre cer, avea un aligator pe care-l îmbăta cu șampanie, stilul ei de joc nu semăna cu nimic din ceea ce se întâmpla atunci pe scenă, era o femeie înaintea timpului ei.

S-au împlinit, pe 26 martie 2023, o sută de ani de la moartea ei. Avea 79 de ani și schimbase istoria teatrului și, într-un mod subtil, mișcase ușor și acul istoriei lumii. Pentru că ea a fost prima femeie care a condus un teatru. Și pentru că într-un fel cu totul aparte a modificat istoria mentalităților. Sarah a fost printre primele femei care au avut curaj să fie ele însele. Printre primele femei care și-au luat libertatea de a lupta cu prejudecățile și de a impune standarde noi. Azi, într-o lume care clamează forța femeii, Sarah este femeia care, prin forța personalității ei, a schimbat regulile jocului. A avut curajul să plece de la Comedia Franceză, atunci când a simțit că arta ei e în pericol să înțepenească, a urcat pe un vapor și s-a dus spre America, și-a învins moartea în nenumărate rânduri, a învins tuberculoza și a urcat pe scenă după cumplite episoade febrile, a transformat un teatru în spital în timpul războiului și pe ea s-a pus în slujba răniților pe care i-a îngrijit cu devotament și multora le-a salvat viața sau le-a insuflat curajul de a muri cu demnitate, a avut forța de a-și apăra ideile în fața oricui, nu s-a temut să stârnească scandaluri internaționale, a călcat pe covoare de flori în turnee care azi par momente de irealitate, s-a urcat într-un balon și a băut șampanie deasupra Parisului, a străbătut Europa în război aproape de una singură și-a făcut o adevărată grădină zoologică la ea acasă, a sfidat moartea dormind într-un sicriu, i-a fermecat pe marii poeți ai epocii ei, a fost artista care a avut lumea la picioare. Viața ei este un roman.

În seara de 26 martie 1923, Sarah Bernhardt a murit în brațele fiului ei, așa cum au scris ziarele la acel moment, „împăcată și fără să sufere”. Era bolnavă de mai multă vreme, cu un an în urmă leșinase pe scenă în timpul unei repetiții generale, iar acum, avea la ea acasă un mic studio de film și lucra… Din 1915, trăia, lucra, juca, repeta, cu un picior amputat aproape din șold. O cangrenă care s-a întins… Ceea ce n-a împiedicat-o ca, în timpul Primului Război Mondial, să se alăture soldaților francezi cărora le-a ținut un extraordinar discurs patriotic în Catedrala din Strasbourg. Momentul, rămas unul dintre cele mai puternice din existența ei, a fost descris de o actriță prezentă acolo în câteva cuvinte memorabile: „Miracolul s-a produs din nou. Sarah, bătrână, mutilată, a iluminat mulțimile din nou, cu puterea geniului ei. Această creatură fragilă, bolnavă, suferindă și imobilizată într-un fotoliu, a reușit, prin magia cuvintelor ei să readucă eroismul în inimile soldaților”.

Cine e Sarah Bernhardt? O mie de răspunsuri pot fi găsite pentru această întrebare. Cu siguranță e actrița de geniu, vedeta care a reușit să declanșeze o adevărată psihoză la nivel mondial. Peste tot în lume era adulată, peste tot în lume era așteptată, pretutindeni pe unde trecea lăsa în urmă un public aflat aproape în transă. În acei ani, teatrul a fost sinonim cu numele ei și nu e de mirare că la funeraliile ei Parisul a fost paralizat de o mulțime de mai bine de 30 de mii de oameni.

Sarah Bernhardt e o fetiță născută în toamna lui 1844 dintr-o mamă curtezană și un tată al cărui nume a rămas mai degrabă în ungherele istoriei. Sarah Bernhardt e o fetiță timidă uneori, excentrică alteori, bolnăvicioasă mai tot timpul, care a crescut mai degrabă singură. Primele rânduri din Memoriile ei sunt un amestec de duioșie și ironie amară care îi descriu perfect copilăria: „Mamei îi plăcea la nebunie să călătorească. Se ducea din Spania în Anglia, de la Londra la Paris, de la Paris la Berlin. Iar de acolo, la Oslo; după aceea se întorcea să mă sărute grăbită, apoi pornea spre Olanda, țara ei natală. Doicii mele îi trimitea haine pentru ea, iar mie îmi trimitea prăjituri. Să ai grijă de micuța mea Sarah, îi scria uneia dintre mătuși, eu o să mă întorc peste o lună. Peste o lună, îi scria alteia dintre surorile ei: Să mergi la doică să vezi fetița, eu o să mă întorc peste câteva săptămâni”.

Sarah Bernhardt e o fetiță pe care unul dintre amanții mamei ei, ducele de Morny, o îndreaptă spre teatru și acolo, printre lacrimi, invidii și momente cumplite de trac, ea devine cea mai mare actriță a secolului ei.

Sarah Bernhardt e o femeie care are curajul să înfrunte mizeria din spatele cortinei la Comedia Franceză, care are curajul să aleagă, care scrie, care gândește, care visează, care își depășește limitele. E o femeie înconjurată de adulatori, care însă tânjește după singurătate, e o actriță cu un fizic ce nu se potrivea neapărat cu idealul de frumusețe al epocii ei, dar care impune prin forța copleșitoare a talentului și a personalității ei o lume nouă.

Portretul pe care i-l face în câteva vorbe prietena ei Madeleine Brohan este probabil cel mai frumos răspuns la întrebarea „Cine e Sarah Bernhardt?” și ar putea fi un răspuns pentru multe dintre întrebările care tulbură azi lumea teatrală… Pentru că e vorba de talent, unicitate, curaj și a fi ceea ce ești!

„Tu ești originală, fără să-ți propui să fii. Tu ai un păr rebel, ondulat de la natură, ești foarte slabă, ai o harpă la tine în gât, iar toate astea te transformă într-o ființă specială. Ceea ce, pentru oamenii banali, e o adevărată crimă, e înaltă trădare. Asta în ceea ce privește fizicul. Acum să trecem la „defectele” morale. Nu-ți poți ascunde gândurile, nu faci compromisuri, nu te supui nimănui, nu ești ipocrită – iar astea toate sunt crime de înaltă trădare în fața societății. Cum ai vrea tu ca, în aceste condiții, să nu stârnești invidii și să nu rănești orgolii? Dacă toate aceste atacuri te descurajează într-atât, o să te distrugă, pentru că n-o să-ți mai rămână putere să lupți. În acest caz, sfatul meu e să-ți piepteni părul, să-l dai cu ulei ca să-l îndrepți (…). Te mai sfătuiesc să te îngrași puțin și să mai falsezi din când în când, și atunci n-o să mai deranjezi pe nimeni. Dar dacă vrei să rămâi tu însăți, draga mea, atunci pregătește-te să urci pe un mic piedestal făcut din calomnii, scandaluri, nedreptăți, adulație, măguliri, minciuni și adevăruri. Și când ajungi acolo sus, fă ceea ce trebuie și cimentează-l cu talentul tău, cu munca ta, cu bunătatea ta. Și atunci, toți cei care, de-a lungul timpului, au pus umărul la construirea piedestalului tău îl vor lovi, în speranța că-l vor dărâma. Dar nu vor reuși, dacă tu reușești să-l întărești din vreme.”

O clipă cu Sarah Bernhardt, azi, de Ziua Mondială a Teatrului!

16
/03
/16

 „Ariel al pianiştilor” sau „Rafael al pianului”, cum i se spunea lui Chopin, fusese în copilăria şi adolescenţa sa adulatul saloanelor aristocraţiei poloneze din Varşovia, apoi al celor din Paris. Pe ecranul existenţei sale sentimentale s-au perindat cele mai seducătoare femei ale timpului său: Maria Wodzinska, Constanţa Gladkowska, Wanda Radziwiell, prinţesa Cezartoryska, Contesa Dellina Potocka şi, în cele din urmă, George Sand. 

16
/03
/16

La început a fost mânăstirea. Se spune că numele aminteşte de „cotrocire”, adică, acoperire, adăpostire ce i-ar fi fost grabnic necesară lui Şerban Vodă Cantacuzino. De ce? Pentru că se ferea din calea duşmanului său politic Duca vodă, căruia, în plus, îi pusese şi coarne.

14
/03
/16

BUCUREŞTIUL DE TOTDEAUNA Grecii sunt prezenţi la Bucureşti încă de la atestarea documentară a oraşului (1459). Sunt întreprinzători, negustori iscusiţi, oameni ce se fac repede utili. Căderea Constantinopolului, întâmplată în 1453,  înseamnă prăbuşirea Imperiului bizantin şi în acelaşi timp un exod al grecilor. Ţările române sunt un loc predilect iar capitalele lor, Bucureşti şi Iaşi, găzduiesc un număr sporit de la an la an.

09
/03
/16

Conform propriilor declaraţii - Memorii, Humanitas, 1991 -, Mircea Eliade s-a născut în urmă cu 109 ani („M-am născut la București, la 9 martie 1907”). Există totuși o notă de subsol a editurii care spune că data reală a nașterii lui Eliade este 28 februarie/13 martie 1907 (s.v.), conform actului de naștere descoperit și publicat de Constantin Popescu-Cadem în Revista de istorie și teorie literară în 1983

06
/03
/16

Basmele au un sâmbure de adevăr? În cazul lui Pake Protopopescu se pare că da. Licenţiat în Drept de la Paris (cu o teză despre Acţiunile cauzate de frică!), acest băiat de preot bucureştean ajunge primar şi îşi ia funcţia în serios.

04
/03
/16

ACTRIȚA DE LA PAGINA 1 Marcela Rusu, născută la Galaţi în 1926, a fost o femeie frumoasă şi iubită, care a ştiut ce a vrut de la viaţă. A cunoscut fericirea şi opusul ei, iar pe scenă a avut momente de succes. A fost căsătorită de trei ori, n-a avut copii, dar şi-a îndeplinit rolul de mamă - povestea prin interviuri - crescând doi nepoţi şi nişte câini pe care i-a botezat de fiecare dată „Gâlcă”, indiferent de generaţie. 

02
/03
/16

“Eu am rimat întotdeauna cu Teatrul «L.S. Bulandra» din Bucureşti”, îi plăcea Rodicăi Tapalagă să spună adesea. A fost Zoe din “O scrisoare pierdută”, Didina Mazu din “D’ale Carnavalului”, Sophie din “Dimineaţa pierdută”, Elena Andreevna din “Unchiul Vanea”. Este actriţa care se simțea feminină, iubită, frumoasă, puternică, atunci când era pe scenă.

28
/02
/16

Oraş al bucuriei, dar şi al nestatorniciei, Bucureştiul nu are un nume de stradă mai vechi de o sută de ani – cu excepţia Podului Mogoşoaii, croit la 1690 de vodă Brâncoveanu. „Uliţa mare”, „Podul de pământ”, „Piaţa puşcăriei”, „pe lacul Bulăndroiului” au fost, până în sec. XIX, repere suficiente pentru ca lumea să circule într-o urbe căreia un francez răutăcios i-a găsit etimologia numelui: Bucureşti, boue qui reste, adică noroi care rămâne.

22
/02
/16

“Este invazia imbecililor. Televiziunea a promovat idiotul satului faţă de care spectatorul se simţea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr” - Umberto Eco . Cu puţin timp înainte de moartea sa, scritorul şi filozoful italian a criticat reţelele de socializare, într-o discuţie publică cu jurnaliştii italieni.

21
/02
/16

Testamentele dovedesc respect pentru proprietate dar relevă şi firea omului. De aceea, se transformă în adevărate profile sociale. Am ales patru testamente ale unor bucureşteni, doar destinaţia unuia mai poate fi zărită azi în oraş. Două au fost distruse parţial de comunişti. Unul a rămas de o factură mai specială pentru că grădina lui Dumnezeu e mare.

20
/02
/16

“Nu-mi fac griji. Cartea va dăinui. Citeşti tot timpul: citeşti în tren, în autobuz. Citeşti în parc. Citeşti când te plimbi şi chiar când faci dragoste poţi să citeşti. Cu computerul este mai greu... ” - Umberto Eco. Unul dintre cei mai mari scriitori contemporani s-a stins din viaţă, în noaptea de vineri spre sâmbătă. Autorul celebrului roman "Numele trandafirului" avea 84 de ani şi suferea de cancer, conform La Repubblica.

19
/02
/16

"Nu este nicio ruşine să te naşti prost. Ruşine e să mori prost." - Marin Sorescu / Astăzi, în ziua în care îl aniversăm pe Constantin Brâncuşi, se împlinesc 80 de ani de la naşterea scriitorului Marin Sorescu, considerat unul dintre cei mai mari scriitori români contemporani

18
/02
/16

Constantin Brâncuşi şi-a petrecut o bună parte din viaţă la Paris. În 1928, Nicolae Titulescu primea, pe malul Senei, o „lecție de Brâncuși”. Genialul sculptor s-a născut într-o zi de 19 februarie (1876), la Hobiţa, în județul Gorj.

14
/02
/16

Ziarul Metropolis inaugurează astăzi o rubrică nouă, despre Bucureștiul de totdeauna, ținută de istoricul Georgeta Filitti. În primul episod aflăm despre tratamentele folosite în secolul al XIX-lea (lipitori, praf de gîndaci, fântânica) și despre medicamentele descoperite la începutul veacului trecut (carbaxin, spirulină, moldamin).