Teatrul românesc, în impas. „Nu putem face spectacole fără tehnicieni”, a spus Mihai Călin în aplauzele publicului
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-romanesc-in-impas-nu-putem-face-spectacole-fara-tehnicieni-a-spus-mihai-calin-in-aplauzele-publicului/

Actorul Mihai Călin a explicat la Digi24 problemele financiare ale scenelor din Capitală, atrăgând atenţia că diminuarea bugetelor duce la probleme de personal şi la reducerea producţiilor din acest an. Mai mulţi artişti bucureşteni, printre care actorii Marius Manole şi Ada Galeş, anunţă participarea la Protestul numit #Demnitate, care va avea loc duminică, de la ora 18.00, în Piaţa Victoriei. 

Un articol de Petre Ivan|28 iunie 2019

„Am aflat că s-au tăiat nişte cheltuieli şi că teatrele sunt obligate deocamdată să folosească doar 30% din buget. Se promite ca la o eventuală rectificare bugetară, din toamnă, vor primi ce va fi necesar. Direcţia teatrului a fost pusă într-o situaţie fără ieşire”, a spus Mihai Călin

Potrivit acestuia, la TNB, în afară de spectacolul „Neguţătorul din Veneţia”, care este acum în lucru, şi un alt spectacol al lui Silviu Purcărete, nu se va mai lucra nimic până la finalul anului din lipsa fondurilor.

Mihai Călin a adăugat că problemele sunt aceleaşi şi la alte instituţii de cultură: „La Teatrul Mic, de câteva luni, au probleme foarte mari. Au fost crescute salariile nu doar pentru actori, ci şi pentru personalul tehnic, însă nu mai este buget de producţie. Pe de altă parte, încă de la începutul anului, când a fost tăiat bugetul de la AFCN cu 30%, decizia a afectat arta independentă sau colaboratori de la alt teatru, pentru că teatrele, având fonduri reduse, sunt nevoite să plătească mai puţin pentru reprezentaţii”.

Miercuri seară, actorii Mihai Călin şi Marius Manole au ieşit în faţa publicului, la finalul spectacolelor „Orchestra Titanic” şi „Viforul” de la TNB şi au povestit sutelor de spectatori despre situaţia dramatică prin care trec instituţiile de cultură, dar şi despre colegii de la tehnic disponibilizaţi în urma tăierilor bugetare.

„Ne aflăm într-o situaţie foarte grea şi riscă să devină dramatică. De două zile, probabil din cauza unor tăieri de buget din Cultură, situaţia a devenit foarte grea, şi colegii noştri, cam 55 de oameni din corpul tehnic al Teatrului Naţional, care sunt angajaţi colaboratori printr-o firmă externă sunt daţi afară”, a spus Mihai Călin, , în aplauzele publicului, la finalul spectacolului „Orchestra Titanic”.

„După cum ştiţi s-au tăiat foarte mulţi bani de la teatre şi de peste tot de unde se face artă. Ieri, 50 din colegii noştri au fost daţi afară, oameni fără de care acest teatru nu ar funcţiona. Rugăm, pe această cale, la Ministerul Culturii, să deblocheze acele posturi care există. Fără aceşti oameni, teatrul este blocat. Nu mai funcţionează nicio sală. „Pădurea spânzuraţilor”, multe spectacole nu vor mai putea avea loc pentru că au fost daţi afară oameni care se ocupau de videoproiecţii, de lumini, sunet, noi n-o să putem funcţiona fără ei. Un popor fără cultură e uşor de îngenuncheat”, a afirmat, la rândul său, Marius Manole pe scena TNB.

Artiștii bucureșteni protestează duminică în Piața Victoriei

Mai mulți artiști bucureșteni, printre care actorii Marius Manole și Ada Galeș, anunță participarea la un protest ce va avea loc duminică la ora 18.00 în Piața Victoriei din București. Protestul, numit #Demnitate, e ”un gest de solidaritate pentru cei care au fost concediați ca umare a taierilor bugetului și a întârzierii subvențiilor din partea primăriei municipiului București”.

”Să ne mobilizăm și să ne ridicăm împreună, pentru că uniți putem să arătăm primarilor, miniștrilor și premierului României ca suntem un număr ENORM de persoane afectate și ne cerem dreptul la demnitate. Ne cerem dreptul la remunerarea muncii depuse și de a avea un loc de în instituțiile pentru care ne-am specializat!”, arată organizatorii protestului.

Foto: Mihai Călin și Marius Manole

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.

11
/01
/24

„Corespondențe” de la Teatrul Metropolis este o producție româno-franceză, cu dublă cetățenie, și o demonstrație mamut a teatrului ca etapă de lucru, ca limbaj universal și ca conglomerat de întâlniri.