Variety: „Metabolism“ este cel mai cerebral film al lui Corneliu Porumboiu
https://www.ziarulmetropolis.ro/variety-metabolism-este-cel-mai-cerebral-film-al-lui-corneliu-porumboiu/

Noul lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism”, inclus în competiţia Festivalului de la Locarno, ce se încheie duminică, a fost descris de publicaţia Variety drept „cel mai celebral film” al autorului, dar atât de intelectualizat încât este sufocat.

Un articol de Corina Vladov|14 august 2013

Noul lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism”, inclus în competiţia Festivalului de la Locarno, ce se încheie duminică, a fost descris de publicaţia Variety drept „cel mai celebral film” al autorului, dar atât de intelectualizat încât este sufocat.

„Există foarte mult dialog în pelicula lui Corneliu Porumboiu, dar, asemenea titlului însuşi, cuvintele nu înlocuiesc filmul”, scrie Jay Weissberg, care este unul dintre criticii din industrie pasionaţi de filmul românesc.

El este de părere că acesta este „cel mai cerebral film al lui Porumboiu, care diseacă raportul dintre regizor şi arta sa la fel de mult pe cât face o radiografie a relaţiei dintre regizor şi actriţa sa”.

„Totuşi, Porumboiu intelectualizează fiecare bucăţică atât de mult, încât filmul nu are loc să respire şi forţează publicul să pună osul la muncă, să ajungă la umorul jucăuş strecurat în poveste”, scrie Weissberg, apreciind că titlul are şanse mici să îi atragă pe alţi oameni decât pe marii pasionaţi de cinema de artă.

„Având în vedere faptul că este vorba despre procesul de creare a unui film, Porumboiu se inspiră parţial din filmele lui Hong Sang-soo, deşi nici filmul lui Fassbinder «Beware of the Holy Whore» nu este străin de subiect, aşa că cinefilii hardcore sunt cu siguranţă publicul-ţintă”, mai scrie Weissberg, care apreciază că pilonul filmului este arhitectura sa lucrată la minut. Cum personajul principal – un regizor – explică la un moment dat, în film, că un plan-secvenţă nu poate avea mai mult de 11 minute, niciunul din cele 18 planuri-secvenţă din film nu întrece această durată.

Premieră la Locarno

Variety remarcă jocul rece al lui Bogdan Dumitrache, de parcă personajul său ar fi fost „dezbrăcat de trup şi spirit”, fapt care face vizionarea mai grea, notează Mediafax.

În concluzie, scrie Variety, filmul lui Porumboiu este „ermetic prin excelenţă, cu orice element disturbator eliminat”.

Citiţi şi: Publicaţia Indiewire laudă noul film al lui Corneliu Porumboiu

Filmul lui Corneliu Porumboiu, cu titlul întreg „Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism”, îi prezintă în distribuţie pe Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuţ, Mihaela Sîrbu şi Alexandru Papadopol şi a rulat în premieră mondială la Festivalul de la Locarno (7 – 17 august), vineri. Este una dintre puţinele pelicule din festival filmate şi proiectate pe peliculă de 35 mm.

Corneliu Porumboiu este unul dintre cei mai importanţi regizori din noua cinematografie românească, alături de nume precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu şi Radu Muntean. A luat premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2006, pentru „A fost sau n-a fost?”, o comedie despre cum a fost trăită revoluţia din 1989 într-un oraş de provincie. S-a întors la Cannes, în secţiunea Un Certain Regard, în 2009, cu „Poliţist, adjectiv”. Filmul a primit premiul FIPRESCI şi premiul juriului secţiunii Un Certain Regard.

Foto: © Festival del film Locarno

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.