Weekend românesc în șase orașe europene, la Festivalul EUROPALIA
https://www.ziarulmetropolis.ro/weekend-romanesc-in-sase-orase-europene-la-festivalul-europalia/

Muzicienii români Maria Răducanu, Lucian Ban, George Dumitriu, Alex Simu, regizoarea Ioana Păun, scriitorii George Arion şi Liliana Lazăr au susţinut mai multe reprezentaţii weekend-ul trecut, în Bruxelles, Gent, Amsterdam, Schiltigheim, Valenciennes, Londra.

Un articol de Liliana Matei|25 noiembrie 2019

Festivalul EUROPALIA este considerat manifestarea culturală de cea mai mare amploare din Belgia, fiind organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o dată la doi ani, în Belgia şi în ţări învecinate – Franţa, Olanda, Luxemburg şi Germania sau Marea Britanie. Institutul Cultural Român este coordonatorul participării României la cea de-a 27-a ediţie a Festivalului EUROPALIA, proiect de anvergură desfăşurat în perioada octombrie 2019 – februarie 2020 şi implementat în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale şi Secretariatul General al Guvernului, alături de EUROPALIA International, organizatorul manifestării. Cea de-a 27-a ediţie a Festivalului EUROPALIA este dedicată României, ţara invitată de onoare.

Dezbatere dedicată romanului polițist, la Bibliothèque Sésame – Schaerbeek, Bruxelles

Sâmbătă, 23 noiembrie, a avut loc la Bibliothèque Sésame – Schaerbeek, Bruxelles, în prezența a 25 de persoane, o masă rotundă dedicată romanului poliţist, la care au participat scriitorii George Arion, Liliana Lazăr şi Alain Berenboom. Evenimentul, care s-a desfășurat în cadrul Festivalului EUROPALIA România, a fost moderat de jurnalista Daniela Zeca Buzura.

Scriitorul George Arion, care a participat la dezbatere ca exponent al romanului polițist contemporan românesc, a susținut că „în continuare, acest gen cunoaște o înflorire deosebită și sunt semne că și România va putea propune cărți de acest gen, care să intereseze publicul din străinătate”. George Arion, considerat „un Raymond Chandler român” de către criticul literar Ovid S. Crohmălniceanu, este autorul a peste douăzeci de romane mystery & thriller, din care unele au fost traduse în limba franceză şi în limba engleză: „Cible royale” (Genèse Edition, Paris-Bruxelles, 2014) şi „Qui veut la peau d’Andreï Mladin?” (Genèse Edition, Paris-Bruxelles, 2015), respectiv „Attack in the Library”, (Profusion Crime, London, 2011).

Alain Berenboom, care a luat parte la eveniment ca exponent al romanului polițist contemporan belgian, este unul dintre cei mai importanţi autori de romane polițiste de limbă franceză din Belgia şi avocat de renume, specializat în domeniul drepturilor de autor. A publicat 12 romane, traduse în limbile neerlandeză, cehă, germană, spaniolă şi română.

Liliana Lazăr este o scriitoare română de limbă franceză autoare a romanelor: „Terre des affranchis” (Ed. Gaïa, 2009), considerat de J.M.G. Le Clézio „unul din romanele cele mai originale din ultimii ani” şi „Enfants du diable” (Ed. Seuil, 2016).

Daniela Zeca-Buzura, prozatoare, eseistă, critic literar și realizatoare de emisiuni radio și TV, este, din anul 2001, doctor al Facultății de Litere din cadrul Universității din București, cu o teză despre poetica romanului polițist, coordonată de profesorul universitar dr. Paul Cornea, publicată ulterior în volumul „Melonul domnului comisar”.

Săli pline la cele trei concerte susținute de Maria Răducanu International Quintet

Piese din folclorul tradiţional românesc şi romanţe interbelice, piese fado, tango, litanii ruseşti, într-o manieră originală, cu elemente de jazz, au putut fi ascultate în cele trei concerte suținute de Maria Răducanu International Quintet, în cadrul Festivalului EUROPALIA România. Concertele au avut loc pe 22 noiembrie, la St John’s Church Leytonstone, Londra; pe 23 noiembrie, la Théâtre 140, Bruxelles şi pe 24 noiembrie, la Handelsbeurs, Gent, Belgia.

Maria Răducanu a cântat cu Niko Meinhold (Germania) – pian, Krister Jonsson (Suedia) – chitară, Chris Dahlgren (SUA) – contrabas și Michael Griener (Germania) – percuţie.

Performance experimental de video art și improvizație, la Teatrul Le Phénix Scène Nationale din Valenciennes, Franța

Teatrul Le Phénix Scène Nationale, din Valenciennes, a găzduit premiera mondială, vineri  22 noiembrie, a spectacolului  experimental de video art și improvizație „The Birth of Violence”, regizat de Ioana Păun. Evenimentul, parte a Festivalului EUROPALIA România, a fost urmat de o a doua reprezentație pe 23 noiembrie, sala teatrului fiind neîncăpătoare de fiecare dată, se arată într-un comunicat de presă.

Spectacolul combină în timp real secvențe din filme documentare, din reprezentarea violenței în cultura pop și în live art, alături de elemente de psihoterapie și de imagini de arhivă despre atentate recent comise în instituții de cultură.

Pentru acest proiect au lucrat artiști din România, Franța și Belgia timp de peste un an, fiecare dintre autori chestionându-și propria poziție cu privire la radicalism și violență. Echipa a lucrat cu zeci de cetățeni din România pentru a înțelege mai bine cum este inhibată și când este legitimată social violența.

„The Birth of Violence”, spectacol realizat cu sprijinul mai multor instituții culturale europene, va avea încă două reprezentații în cadrul Festivalului EUROPALIA România, pe 18 și 19 decembrie 2019, la Théâtre Les Tanneurs din Bruxelles.

Seri de jazz în Olanda și Franța

Proiectul „Oedipe Redux“, o „re-imaginare“ contemporană, în cheie de jazz, a capodoperei enesciene, realizat de artistul român Lucian Ban şi de violistul american Mat Maneri, a avut, în acest weekend, două reprezentații în cadrul Festivalului EUROPALIA România.

Vineri, 22 noiembrie, la Bimhuis, Amsterdam (Olanda), DUMItRIO a cântat în deschiderea  concertului susținut de Lucian Ban și Mat Maneri, iar sâmbătă, 23 noiembrie, la La Briquetterie, Schiltigheim (Franța), spectacolul  a fost deschis de Alex Simu Quintet.

Sub diverse titulaturi, proiectul „Oedipe Redux“ este intepretat în cadrul Festivalului EUROPALIA România, într-un turneu ce cuprinde cinci concerte în Belgia, Franța, Olanda, care a început pe 19 noiembrie și se termină pe 29 noiembrie 2019.

„Oedipe“, singura operă compusă de George Enescu, este reinterpretată radical de Mat Maneri, violist nominalizat la Premiile Grammy, și de Lucian Ban, celebru pianist român de jazz, alături de alți șase muzicieni de marcă ai genului: clarinetistul francez Louis Sclavis, interpretul conceptualist de origine austriacă Theo Bleckmann (voce), interpreta şi compozitoarea americană de origine taiwaneză Jen Shyu, reputatul contrabasist şi compozitor John Hebert, co-autor împreună cu Lucian Ban al proiectului „Enesco Re-Imagined“, americanii Tom Rainey (percuție) și Ralph Alessi (trompetă).

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.