„Fără spectatori sunt de părere că un film nu are viață, iar un festival nu își mai găsește sensul” – Mirona Radu (BIFF)
https://www.ziarulmetropolis.ro/interviu-cu-mirona-radu-managerul-de-program-al-bucharest-international-film-festival/

INTERVIU. Despre programul Bucharest Internaţional Film Festival povesteşte Mirona Radu, noul manager de program al festivalului, profesionist în industria cinematografică cu o experienţă de 10 ani în curatoriere, producţie, distribuţie şi festivaluri internaţionale.

Un articol de Petre Ivan|23 august 2021

Începutul toamnei aduce la București cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, prima mare competiţie cinematograficӑ de film de lung metraj organizatӑ în capitală. Evenimentul se va desfășura între 3 – 12 septembrie și este conceput ca un festival deschis cinematografului de artă, care încurajează curente cinematografice nou-apărute, descoperă talente și promovează tineri realizatori de film.

Cum a început colaborarea ta ca manager de program al Bucharest International Film Festival? Care sunt obiectivele tale în cadrul evenimentului?

Urmăresc Bucharest International Film Festival ca spectator fidel încă de la primele ediții, pe vremea când eram studentă la Regie de Film. Am fost mereu entuziasmată și plăcut surprinsă de calitatea filmelor prezentate și de invitații speciali, de discuții, de masterclassuri. Din punctul meu de vedere, este un eveniment de marcă al capitalei care ar merita mult mai multă atenție din partea autorităților, ne referim totuși la un festival de cinema de artă, ajuns acum la cea de-a 17-a ediție. Mă simt foarte onorată să colaborez cu Dana Dimitriu Chelba – directorul festivalului, care mi-a propus din toamna trecută să mă alătur ca manager de program. Am lucrat împreună pe diferitele secțiuni ale festivalului, apoi am venit cu ideea unei secțiuni noi numită Romanian Authors – în care să aducem împreună autorii de film românesc, atât lungmetraj cât și scurtmetraj, și să oferim publicului posibilitatea de a discuta direct cu echipele creative. Dacă am stărui mai mult pe conexiunea autor-public și pe cât de importantă este aceasta pentru realizatori, spectatorii poate s-ar apropia mai mult de filmul românesc – care pare mult mai apreciat în afara granițelor țării.

Este pentru prima dată când sunt curatoarea unei secțiuni de competiție internațională de lungmetraj – pentru că această secțiune este cu totul sub alegerea și bagheta mea. Este indiscutabil o onoare și o mare responsabilitate în același timp. Sunt filme de debut extrem de puternice, din diferite colțuri ale lumii, și aștept cu nerăbdare reacția publicului cinefil. Pe de altă parte, ca manager de program consider esențiale discuțiile și întâlnirile de industrie și cele dedicate tinerilor profesioniști. Consider că Festivalul trebuie să fie o sursă de inspirație și o platformă de susținere pentru cei din breaslă.

mirona radu 2

Cum vezi desfășurarea de evenimente culturale anul acesta, față de anul trecut, luând în calcul situația pandemică? Cum ai observat să modifice ea consumul cultural?

Cred că toamna vine cu multe evenimente culturale interesante, chiar și noi am mutat datele festivalului din iunie pentru început de septembrie, iată. Așa că va fi greu pentru public să aleagă căror evenimente să le dedice timp. Desigur, cu toții ne gândim la acest al patrulea val care se apropie și nu știm cum vom rezista, sau când vor reveni lucrurile la ceea ce știam, ori când vom fi pregătiți să acceptăm o nouă ordine a lucrurilor. Consider că îndeosebi în astfel de vremuri incerte, nesigure, cu o teamă de boală și moarte exacerbată, oamenii chiar au nevoie de cultură – fie că vorbim de carte, pictură, film, teatru. Actul artistic salvează. De aceea și încerc, prin toate proiectele culturale pe care le desfășor, să fiu cât mai aproape de ceilalți și să le propun nu o fugă de realitate, ci o invitație la o autoreflecție salvatoare, întoarcerea la profundul noi înșine ar putea fi o variantă de a face față răului.

Pe ce criterii se bazează selecția filmelor de anul acesta? Cu ce așteptări poate veni publicul la festival?

Cred că spectatorii vor fi surprinși, inspirați și sper să accepte invitația de a se gândi mai mult la sine. Nu e ușor să te întâlnești cu tine însuți, dar dacă creezi un obicei, cred că este un câștig uriaș – în deschiderea apoi către ceilalți și către lume.
Avem atât filme ale unor autori consacrați, prezentate în festivaluri majore ale lumii, cât și filme foarte curajoase și originale ale unor regizori debutanți. Este o paletă largă, care ar putea satisface atât cinefilii mai greu de mulțumit, cât și pe novici în arta cinematografică. Prin introducerile la filme sau sesiunile de întrebări și răspunsuri vom încerca să răspundem întrebărilor și curiozității spectatorilor.

Povestește-ne despre programul BIFF 2021. Cum au fost alese secțiunile din festival și cum se completează între ele?

Festivalul are secțiuni deja cu tradiție – precum Competiția internatională de lungmetraj (unica în București) sau Panorama – dar avem și propuneri noi – Focus Grecia și Special Spain, cu lungmetraje contemporane ale unor autori cu puternică viziune artistică, dar și colecții de scurtmetraje. Ne bucurăm să continuăm parteneriatul cu Drama International Short Film Festival din Grecia și să anunțăm parteneriatul cu Tenerife Shorts din Spania. Cred că e important să avem un program echilibrat, cu filme de ficțiune, dar și documentare, cu lung și scurtmetraje, fără a face un compromis artistic.

Care sunt principalele atracții ale evenimentului?

Proiecțiile din aer liber cu siguranță vor fi o atracție. Vom avea atât proiecții în sala de cinema, cât și în aer liber. Siguranța și sănătatea spectatorilor sunt foarte importante pentru noi și, deși personal sunt adepta experienței imersive în sala magică de cinema, recunosc importanța proiecțiilor din aer liber pentru publicul larg. Aerul de cinema festiv poate fi uneori mai bine evidențiat în acest tip de proiecții – unde bucuria reîntâlnirii cu ceilalți este principală și secundar vine conținutul valoros al filmului.

Mă bucur mult că vom avea în premieră mondială un film-bijuterie semnat de Rafael Kapelinski – A Woman at Night, și că atât el, cât și producătorii vor lua parte la sesiunea de întrebări și răspunsuri ce va urma proiecției. Este un film special, ce merită toată atenția. El este regizorul care a impresionat la Berlinale cu Butterfly Kisses, un film minunat, dar alt tip, așadar această nouă abordare cu siguranță va surprinde publicul.

Recomand din inimă și masterclassul pe care Kapelinski îl va susține la ARCUB pe 4 și 5 septembrie pentru scenariști și regizori la început de carieră. Eu însămi am urmat un masterclass similar la Kieslowksi Film School și m-a ajutat foarte mult, este foarte aplicat, iar feedbackul lui Rafael este generos și te inspiră să vrei să fii mai bun în ceea ce faci.

Avem câteva filme noi aduse direct de la Cannes, pentru care mă bucur foarte mult – sunt lungmetraje cu o abordare artistică deosebită, dar cu mare potențial de public în același timp. Aceasta este formula salvatoare, pe care de fapt o râvnim cu toții pentru filmele pe care le realizăm sau le aducem în festivaluri. Orice autor își dorește ca filmul său să ajungă la cât mai mulți oameni, și să aibă inerent și succes comercial.

mirona radu 3

În ce fel sunt relevante și inspirate proiecțiile de anul acesta pentru publicul amator?

Cred că e foarte important să precizez că ne dorim ca în fiecare an să aducem public nou, să creștem. E important să împărtășim și să ducem mai departe dragostea noastră de cinema – așadar nu ne adresăm doar cinefililor cu experiență. Filmele din Panorama, Special Spain sau Focus Greece ar trebui să farmece și să convingă publicul larg deopotrivă. Cât despre relevanță, sunt filme ale unor autori care trăiesc și creează aici și acum, în contextul social și artistic contemporan. Este adevărat că avem și o secțiune istorică, pentru a onora în primul rând sprijinul Casei Regale, dar ne concentrăm în principiu prin a aduce în premieră în București filme de autor din diferite colțuri ale lumii, pe teme relevante și de actualitate publicului nostru.

Cum se integrează secțiunile Focus Grecia și Special Spania în omogenitatea programului? Despre ce vorbesc ele și cum a fost abordată selecția filmelor?

Cele două secțiuni speciale ale ediției de anul acesta completează foarte bine celelalte secțiuni, prin aducerea în prim plan a unor producții recente din Grecia și Spania, atât lung cât și scurtmetraje, ale unor autori la început de carieră. Sunt de părere că Bucharest International Film Festival este în primul rând un spațiu potrivit vocilor noi în cinema. Din programul Special Spain menționez minunatul film Las ninas, în regia lui Pilar Palomero. Filmul a câștigat premiul Goya pentru cel mai bun film, alături de Premiul pentru cel mai bun regizor debutant și cel mai bun scenariu original pentru Pilar Palomero, Premiul pentru cea mai bună imagine pentru Daniela Cajías, dintr-un total de nouă nominalizări la cele 35 de premii Goya. De fapt Daniela Cajías a devenit prima femeie care a câștigat premiul de imagine Goya. Las ninas este o dramă tratată cu multă delicatețe și forță totodată, amplasată în anii ‘90 în Spania, aflată la granița între tradiție și modernitate.

Cât despre Focus Greece, aș menționa Digger semnat de Georgis Grigorakis, ce a avut premiera internațională la Berlinale, un western contemporan despre un fermier care trăiește și lucrează singur într-o fermă din inima unei păduri de munte din nordul Greciei. Este un film ce pune în lumină puntea și legătura incontestabilă dintre poveștile oamenilor și poveștile planetei.

Ce așteptări ai din partea publicului cinefil al festivalului? Ce ți-ai dori să genereze selecția de filme de anul acesta în mentalul spectatorilor?

Îmi doresc ca publicul să fie curajos și să răspundă pozitiv provocării întâlnirii cu sinele prin cinema de calitate. Filmele pe care le propunem poate par inițial incomode, poate că par inițial solicitante, dar să nu uite că întregul program al festivalul este conceput de profesioniști în domeniu, care îi au pe dumnealor în primul plan. Fără spectatori sunt de părere că un film nu are viață, iar un festival nu își mai găsește sensul. Bucharest International Film Festival este spațiul potrivit dialogului despre tendințele artistice și cinematografice contemporane și îi invităm pe spectatori să aibă încredere în noi, să ne urmeze la proiecții și să ni se adreseze. Pentru ei și datorită lor existăm.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Ioan Tugearu vorbeşte despre: moda spectacolelor de balet sovietice din anii ’70, semnificaţia repertoriului Operei Române, valoarea dansului pe plan european, succesul unui spectacol de dans într-o societate totalitară şi/sau democratică, situaţia profesională a dansatorului român, într-un interviu publicat în cartea „Românii secolului XXI“, de Rhea Cristina.

22
/02
/22

Sergiu Anghel vorbeşte despre: moda spectacolelor de balet sovietice din anii ’70, semnificaţia repertoriului Operei Române, valoarea dansului pe plan european, succesul unui spectacol de dans într-o societate, situaţia profesională a dansatorului român, moneda „euro“ în spaţiul european al culturii, într-un interviu publicat în cartea „Românii secolului XXI“, de Rhea Cristina.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

17
/01
/22

Ziarul Metropolis vă recomandă „Pauza de bine“, un podcast despre life design, despre cum să îți creezi o viață care îți vine ca turnată. "Îmi place să spun că Pauza de Bine e locul în care te invit să te întâlnești cu tine, dacă ești pregătit să trăiești o viață mai conștientă, aliniată cu valorile tale" - Cristina Oțel.

12
/11
/21

O întâlnire cu scriitorul portughez José Luís Peixoto, prezent în acest an la Festivalul Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT), pornind de la romanul „Autobiografia”, disponibil în limba română la Editura Pandora M. Despre Lisabona, José Saramago și Pilar del Rio, anii ’90 și provocări în literatura contemporană, cu unul dintre cei mai apreciați autori de limbă portugheză de azi!