Odă moftangiilor
https://www.ziarulmetropolis.ro/oda-moftangiilor/

2014, primăvară, mai, cea mai frumoasă lună a anului, plouă, plouă des, dar când nu plouă e căldură, căldură mare, monşer! În timpul repaosului duminical iau calea teatrului Mignon. Se aniversează un an în noua structură, independentă. 

Un articol de Andrei Crăciun|26 iulie 2014

Vreau să văd “Moftul român”, one-man-show-ul lui Lari Giorgescu pe textul lui însuși Nenea Iancu, dramaturgul nostru nepereche. Am auzit lucuri bune despre piesa asta, pe Lari Giorgescu îl văzusem deja în Pescărușul de la Bulandra.

N-aveam de unde să știu, dar adevăratul său geniu e în comedie. “Moftul român” e o incontestabilă dovadă. Acest “mix” original de Caragiale este încântător, chiar dacă uneori, dincolo de prima impresie, se întrevede tragismul.

Nenea Iancu e aici, cu noi, inepuizabil, e în acel cineva care știe pe cineva care știe pe cineva care știe pe altcineva care cunoaște pe un terț căruia i se cuvine făcut un serviciu, mă înțelegi? Nenea Iancu e cu noi când ne îmbătăm ca porcii pe la Gambrinus, duminica. Nenea Iancu e cu noi când ne păcălim slujbele, mofturi!, și când ne văităm că nu ne mai ajunge, când nu mai avem de niciunele și ne omoară criza și nu se mai poate, dar se poate, încă se poate.

Lui Lari Giorgescu nu i se poate reproșa nimic. A urcat pe scenă într-un costum ca-n Antebelic și și-a interpretat partitura fără nicio greșeală. Altceva m-a uluit: nu s-a râs în sală cum m-aș fi așteptat. Tot ce spunea Lari, tot ce scrisese Nenea, era de râs, era de râs în hohote. Ce Constituție poate fi mai potrivită pentru România decât această frază din “Moftul”: “Trebuie să mărturisim, cu toată părerea de rău, că în administraţie… uneori se fură foarte des!” Și atunci, de ce nu s-a râs?

De atunci, de la începutul lui mai, mă tot gândesc la un răspuns. Cred că în sfârșit l-am aflat: îl iubim pe Nenea, cum să nu-l iubim noi pe Nenea?, dar pentru prima dată în secol am început să înțelegem că nu mai putem doar să ne hlizim la diagnosticele sale necruțătoare. Va muri Caragiale dintr-atât? Nici vorbă! Noi, moftangii români, vom descoperi această minunată comedie la care vom privi încruntați știind cât de intim ne privește. Ce am văzut la “Moftul român” este un prim, dar teribil semn de maturitate, de categorică normalitate.

Am schimbat câteva cuvinte cu Lari Giorgescu după piesă. Voiam să aflu care e mecanismul care-l ajută să rețină atâtea cuvinte, aparent fără sens, ca-n monologul final. Era contrariat, la fel ca mine, că oamenii nu mai râd la Nenea ca înainte. N-am știut ce să-i zic atunci. I-am tăcut. Dacă l-aș revedea, l-aș îmbrățișa, l-aș pupa, poate puțin teatral, pe ambii obraji, și i-aș decreta că e binișor, că așa ar fi vrut și Nenea să fie. Deznodământul unei mari comedii este, în definitiv, să facă oamenii bine.

Foto: Facebook Lari Giorgescu

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

12
/11
/23

Un spectacol care ar trebui prezentat în fața cât mai multor tineri și care vorbește despre probleme extrem de actuale, prezente într-o formă sau alta cam în toate școlile din România în acest moment...

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie 2023, la ora 19:00, la Teatrul Excelsior va avea loc premiera spectacolului „(R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXI” de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, în regia lui Radu Nica, nume de referință ale scenei românești, multiplu nominalizat la Premiile UNITER și câștigător în 2005 al Premiului de debut pentru spectacolul „Nora“, realizat la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie, de la ora 20:00, Reactor invită publicul la ultima sa producție, „Rața!”, pe un text scris vara aceasta în cadrul rezidenței de scriere pentru autori dramatici, Drama 5.