Şase filme realizate de tineri regizori din România, în competiţia Festivalului „Ceau, Cinema!”
https://www.ziarulmetropolis.ro/sase-filme-realizate-de-tineri-regizori-din-romania-in-competitia-festivalului-ceau-cinema/

Trei documentare şi trei filme de ficţiune, realizate de tineri cineaşti din România, vor face parte din competiţia celei de-a opta ediţii a Festivalului „Ceau, Cinema!” de la Timişoara, care va avea loc între 15 şi 18 iulie.

Un articol de Liliana Matei|28 mai 2021

Cele trei documentare sunt „Noi împotriva noastră” (2020), de Andra Tarara, „Casa cu păpuşi” (2020), de Tudor Platon, şi „Copii pierduţi pe plajă” (2020) de Alina Manolache.

Cele trei lungmetraje de ficţiune care completează competiţia sunt „Spirala” (2020), de Cecilia Felméri, „Mia îşi ratează răzbunarea” (2020) de Bogdan Theodor Olteanu, şi „Otto Barbarul” (2020) de Ruxandra Ghiţescu, ultimele două fiind anunţate anterior.

Filmul câştigător al Trofeului „Răzvan Georgescu”, acordat de Vitas România, va fi decis de un juriu format din trei reprezentanţi cunoscuţi ai sectorului cultural independent din Timişoara: Christine Cizmaş, co-fondator şi actor la Auăleu, Răzvan Cornici, membru al colectivului artistic Balamuc (loc de joacă ș-altele), şi Raluca Selejan, co-fondator al Librăriei La Două Bufniţe.

„Prin selectarea în competiţie a şase filme realizate de regizori aflaţi încă la început de drum, Ceau, Cinema! îşi propune să susţină cinematografia tânără din România, puternic afectată de criză. Am vrut un echilibru între filme de ficţiune şi documentare, pentru a marca la rândul nostru perioada fastă prin care trece documentarul românesc. De asemenea, ne-am gândit şi la sectorul cultural independent timişorean, aşa că am invitat în juriu trei dintre cei mai activi reprezentanţi ai săi”, spun organizatorii.

În „Noi împotriva noastră”, regizoarea Andra Tarara, aflată la primul lungmetraj, şi tatăl său iau câte o cameră şi se filmează reciproc, prilej de a discuta despre schizofrenie, trecutul lor şi propriile concepţii despre fericire. Filmul a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film Documentar Ji.hlava.

„Casa cu păpuşi”, debutul în regie al directorului de imagine Tudor Platon, este o incursiune într-un univers special: vacanța anuală a unor femei de 70 de ani într-o vilă pe Valea Oltului. Departe de bărbați și de lumea dezlănțuită, Cica, Nana și prietenele lor împletesc pofta de viață cu amintirile, melancolia cu veselia, bârfele cu bancurile. Totul pentru a întreține iluzia că pentru ele timpul nu a trecut și că sunt aceleași fete tinere, frumoase și îndrăgostite din urmă cu 50 de ani. Filmul a fost inclus în competiţia de documentare a Festivalului de la Sarajevo.

În „Copii pierduţi pe plajă”, primul său lungmetraj, regizoarea Alina Manolache porneşte în căutarea tinerilor care s-au rătăcit pe plajă în copilărie şi foloseşte asta ca pretext pentru a face portretul generaţiei de 30 de ani. Filmul a avut premiera la Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

Selectat la festivalurile de la Varşovia, Salonic şi Cairo, „Spirala”, o coproducţie ungaro-română, este debutul în ficţiune al Ceciliei Felméri, cineastă maghiară din România. Viaţa unui bărbat care trăieşte fericit alături de soţie la marginea unui lac ia o turnură dramatică într-un moment de neglijenţă. Filmul este o dramă psihologică despre încercarea de desprindere de trecut şi despre cum ciclurile vieţii şi ale naturii sunt legate între ele.

Prezent la festivalurile de la Varşovia şi Premiers Plans de la Angers, „Mia își ratează răzbunarea” este al doilea lungmetraj al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, realizat în regim independent. După o despărțire violentă, Mia, o tânără actriță, e hotărâtă să se răzbune pe fostul iubit. Pe măsură ce planul ei se conturează, Mia şi grupul său de prietene redefinesc noțiunea de feminitate.

În „Otto Barbarul”, debutul regizoarei Ruxandra Ghiţescu, un adolescent punk în vârstă de 17 ani se confruntă cu pierderea iubitei. Otto devine captiv într-un cerc vicios creat de părinți, bunicul său, mama iubitei sale și ancheta derulată de serviciile sociale. Pentru a supraviețui, tânărul trebuie să-și înfrunte sentimentele și vinovăția. Filmul a avut premiera mondială în competiţia Festivalului de la Sarajevo.

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.