Teatru antic la aniversarea lui Silviu Purcărete – „Danaidele” la TVR2
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatru-antic-la-aniversarea-lui-silviu-purcarete-danaidele-la-tvr2/

La exact 20 de ani de la premieră, Televiziunea Română difuzează „Danaidele” luni, 6 aprile (de la ora 20.00, pe TVR2),  un spectacol impresionant cu o distribuţie de „zei” – Radu Beligan, Victor Rebengiuc, Coca Bloos, Mariana Buruiană, Micaela Caracas, Alexandru Repan, Mihai Dinvale – şi un personaj colectiv alcătuit din cincizeci de femei şi cincizeci de bărbaţi.

Un articol de Liliana Matei|5 aprilie 2015

Casa de producție a TVR propune spre difuzare, pentru a-l sărbători pe regizorul Silviu Purcărete care a împlinit ieri, 4 aprilie, 65 de ani, una dintre cele mai tulburătoare montări scenice ale creatorului – „Danaidele”, jucată în română și în franceză.

Spectacolele lui Silviu Purcărete au călătorit pe toate meridianele lumii, din Brazilia până în Marea Britanie, de la Viena, la New York. Adeptul unui teatru de imagine, în care un rol extrem de important îl joacă personajul colectiv, Silviu Purcărete a creat în 1995 o co-producție a Teatrului Național craiovean cu Festivalurile de la Avignon, Viena și Amsterdam, spectacolul „Danaidele”, inspirat din textele lui Eschil „Danaidele”, „Rugătoarele” și „Egiptenii”.

Purcărete a pornit de la ideea că acest text despre nevoia de refugiu, de adăpost, de protecție se potrivea foarte bine climatului socio-politic al anilor 90, vălmășagului de căutări ale unei identități naționale, războaielor balcanice, între republicile fostei Iugoslavii, cu ale lor valuri de refugiați, precum și tuturor transformărilor socio-politice post 1989.

„Aceasta este povestea mitului nașterii poporului grec, adică al umanității europeene. Acest mit istorisește nunta blestemată a fiicelor lui Danaos cu egiptenii. /…/ De ce această poveste scrisă de Eschil acum mai mult de două milenii, din care s-au păstrat doar fragmente, este și astăzi la fel de mișcătoare ? Poate pentru că vorbește de fapt, de lucruri care ne sunt familiare astăzi – exilul, dezrădăcinarea, teama de celălalt, identități și diferențe culturale. Și exact aici au găsit demonii zileleor noastre un teritoriu propice jocurilor lor de pace și război.”

Pentru spectacolul „Danaidele”, personajul colectiv și energia sa sunt definitorii. Iată ce le spunea regizorul celor 100 de tineri interpreți ai fiicelor lui Danaos și fiilor lui Aigyptos la repetițiile de acum 20 de ani :

„Devin rugător, deci îți cer protecție. Tu, ca cetățean al unei cetăți grecești, erai obligat să acorzi protecție acelui rugător. Pentru că aceasta era o instituție a lui Zeus și dacă nu o respectai, era prăpăd. Se abăteau asupra ta toate necazurile divine. Zeus te pedepsea. Într-un fel este echivalentul azilului politic de astăzi. În momentul în care cineva cere azil politic, el intră automat sub o protecție, până în clipa în care i se acordă sau nu i se acordă. Există un fel de lege, de obligație morală care exista de la greci – obligația morală de a sări în ajutorul celui neputincios.”

Regizorul le descifra ritmurile personajului colectiv : „Dumneavoastră nu sunteți figuranți. Dumneavoastră sunteți 200 de ochi. Este elementul cel mai important cu care veți juca. Teatrul cu ochii se joacă, restul sunt mizilicuri. Cel mai important, 80% din elementul de expresie al actorului este ochiul. Chiar atunci când poartă mască. În gaura din mască strălucește tot timpul ceva. Există o anume energie. Teatrul nu se face cu cuvinte și cu mișcări și cu sunete, teatrul se face cu energie. ”

Danaidele foto 09

 

Danaidele

Text bazat pe scrierile lui Eschil.
Durata 111’

In distribuție: Radu Beligan, Victor Rebengiuc, Coca Bloos, Mariana Buruiană, Micaela Caracas, Alexandru Repan, Mihai Dinvale, Adriana Irimescu, Andreea Pârvu, Ramona Atanasoaie, Alin Olteanu, Lucian Dolgan, Mihai Giuritan, alături de o sută de tineri actori ce alcătuiesc personajele colective: Danaidele și Egiptenii.

Scenariul și regia: Silviu Purcărete

Traducerea textelor originale Paul Mazon și Alexandru Miran.
Asistent regie Paul Chiribuță, Muzica Iosif Herțea, Scenografie Ștefania Cenean.

Echipa TV: Redactor Doina Teodoru; Director imagine Laurențiu Popescu; Regia de montaj Emilia Andreescu, Manuel Apostol; Regia TV Constantin Dicu

Acest program poate fi urmărit şi online, pe portalul video TVR+.

13
/11
/23

CRONICĂ DE FILM Aflată la debutul în regie, Carla Teaha propune “De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin” (2023), un documentar portret, plin de deferenţă, despre o scriitoare îndrăgită şi nonconformistă, Nora Iuga. Din 17 noiembrie, în cinematografe.

13
/11
/23

Gabriel Croitoru și Simina Croitoru, tată şi fiică, merg înainte cu ediția din acest an a Turneului Național Vioara lui Enescu la sate, în comuna Petriș, județul Arad (17 noiembrie, ora 12.30), la Deva, pe scena Sălii Pro Arte (17 noiembrie, ora 19), la Braşov, la Sala Patria (18 noiembrie, ora 19), cu finalul turneului la Bucureşti, la Sala Radio (21 noiembrie, ora 19).

13
/11
/23

Bucharest Best Comedy Film Festival și-a ales filmul câștigător dintre cele 10 participante în competiție. Marele câștigător este o comedie venită direct din Peru pe marile ecrane din România. Surori vitrege a fost ales în unanimitate de către juriul festivalului, cucerind imediat și publicul participant la Gala de închidere, când a fost anunțat drept marele câștigător.

12
/11
/23

Un spectacol care ar trebui prezentat în fața cât mai multor tineri și care vorbește despre probleme extrem de actuale, prezente într-o formă sau alta cam în toate școlile din România în acest moment...

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie 2023, la ora 19:00, la Teatrul Excelsior va avea loc premiera spectacolului „(R)Evoluție. Ghid de supraviețuire în secolul XXI” de Yael Ronen și Dimitrij Schaad, în regia lui Radu Nica, nume de referință ale scenei românești, multiplu nominalizat la Premiile UNITER și câștigător în 2005 al Premiului de debut pentru spectacolul „Nora“, realizat la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

10
/11
/23

În 18 și 19 noiembrie, de la ora 20:00, Reactor invită publicul la ultima sa producție, „Rața!”, pe un text scris vara aceasta în cadrul rezidenței de scriere pentru autori dramatici, Drama 5.